oefeningen-nekklachten-telefoon-tablet-voorkomen-viteau-voel-je-goed

Eerder heb ik al een blog geschreven met een aantal oefeningen om RSI te voorkomen. Steeds vaker krijgen mensen nekklachten, dit kan door het werken achter een computer komen. Tegenwoordig ontstaan deze klachten steeds vaker door de vele uren die mensen met hun telefoon of tablet bezig zijn. Meestal kijk je omlaag naar het scherm. Zeker als je dit lange tijd doet, kan dit klachten in nek en schouders veroorzaken.

De meest briljante tip is natuurlijk om minder tijd door te brengen met het kijken naar het scherm van je telefoon of tablet. Beweeg meer, ga wandelen, fietsen, sporten. Een spelletje doen met de kinderen.

Maar goed, toch breng je tijd door kijkend naar het scherm van je telefoon of tablet. Om te voorkomen dat je last krijgt van pijn en nekklachten heb ik een paar oefeningen voor je op een rij gezet. Je kunt deze oefeningen staand of zittend doen.

#1 Steek je nek uit!

De eerste oefening is bedoeld om de overgang van je nek naar je hoofd los te maken. Met name de bovenste twee nekwervels hebben een belangrijke functie voor je hoofd. Ze worden ook wel de atlas en de draaier genoemd.  Dit zijn de nekwervels die het mogelijk maken om je hoofd te draaien. Erg belangrijk dus om die goed los te houden!

Ga rechtop zitten of staan, maak je rug lang vanaf je stuitje tot je kruin. Kijk recht voor je uit, houdt je kin parallel met de grond. Steek je kin zo ver mogelijk naar voren, daarna trek je je kin zover mogelijk in en breng je je schedel naar achteren. Dit herhaal je een aantal keer, totdat je nek losser aanvoelt. Het is belangrijk dat je je kin parallel aan de grond houdt, dan haal je het meeste uit deze oefening.

oefeningen-nekklachten-voorkomen-viteau-voel-je-goed

#2 Draai je nek los

Heb je de schakel tussen je schedel en nek losgemaakt? Dan is het tijd voor de volgende oefening. Het losdraaien van de zij- en achterkant van de nek. Ga rechtop staan of zitten en kijk voor je uit. Je ademt in, terwijl je je hoofd naar links draait. Ben je maximaal naar links gedraaid, draai dan onderlangs je hoofd naar rechts. Stel je voor dat je een halve cirkel met je neus tekent in de lucht. Tijdens het draaien van je hoofd adem je langzaam uit. Nu ben je op je maximale stand naar rechts en draai je je hoofd weer recht naar voren. Deze oefening herhaal je ook een keer van rechts naar links. Je kunt deze oefening gerust een aantal keer achter elkaar uitvoeren. Het is wel belangrijk om beide kanten even vaak te doen om je nek aan beide kanten even los te maken.

Bekijk een korte video over de Pilates oefening waar deze rekoefening op is gebaseerd:

Rek de achterkant van je nek en het bovenste deel van je schouders

Is je nek bovenin losgedraaid? Dan zijn de basis van je nek en het bovenste deel van je schouders aan de beurt. Stijfheid in dit gedeelte kan ook voor nekklachten zorgen. Blijf rechtop staan of zitten, kijk recht voor je uit. Laat langzaam je kin naar je borst zakken. Ontspan in deze houding. Rek iets verder en ga met het puntje van je neus richting je borst. Ontspan en adem uit in deze houding. Houd dit enkele seconden vast. Rek dan nog verder en ga met je voorhoofd naar je borst. Zo krijg je de maximale rek aan de achterkant van je nek. Ontspan in deze houding en houd dit enkele seconden aan. Draai dan langzaam je hoofd weer omhoog naar een neutrale positie.

Succes met de oefeningen! Heb je een leuke aanvulling? Deel ‘m hieronder als reactie. Ik ben benieuwd naar je bericht!

Ook meer vitaliteit op kantoor? Zorg voor water én fruit!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.