Kleine voeten, smalle voeten, brede voeten, platvoeten. Voeten zijn er in veel verschillende vormen en maten. Iedere dag lopen we op onze voeten, ze dragen ons hele lichaam. Voor de beweging, het juiste gebruik van spieren en gewrichten is het erg belangrijk dat we onze voeten op de juiste manier kunnen afrollen tijdens het lopen. Lukt dat (ongemerkt) niet, dan kunnen er blessures en klachten ontstaan. Daarom is het erg belangrijk om je voeten en enkels goed soepel te houden. Met deze 4 tips kun je je voeten dagelijks een goede workout en verzorging geven, zodat ze jouw lijf optimaal kunnen dragen en voortbewegen.

#1: Enkels losdraaien

Begin je dag goed, maak je voeten los voordat je uit bed stapt. Dan stap je stiekem altijd met het goede been uit bed. Ga op de rand van je bed zitten. Til één been iets van de grond en draai je enkel los. Maak 10 kleine rondjes naar links en 10 kleine rondjes naar rechts. Ervaar of er verschil zit in linksom en rechtsom draaien. De kant die wat moeilijker ging, doe je een paar rondjes extra. Zet je voet rustig neer, voel het verschil tussen rechts en links. Til nu je andere been op en draai je enkel op dezelfde manier los. Doe op de moeilijke kant een paar rondjes extra. Ben je klaar? Stap dan soepel je bed uit!

#2 Voeten losrollen

Sta je naast je bed, neem even de tijd om je voeten los te maken, voordat je wegloopt naar de douche. Ga rechtop staan, zet je voeten parallel naast elkaar. Ongeveer zo breed als je bekken. Ga afwisselend op de buitenkant en binnenkant van je voeten staan. Je rolt je voeten naar buiten en naar binnen. Rol 10 keer naar buiten en 10 keer naar binnen. Zet je voeten weer rustig neer. Tijd voor de volgende oefening!

#3 Op je tenen staan

Laat je voeten parallel staan op bekkenbreedte. Nu gaan we naar voren en achteren bewegen op de voeten. Ga op je tenen staan, laat je gewicht langzaam terugzakken en verplaats het gewicht naar je hielen. De voorkant van je voet komt dan iets los van de grond. Herhaal deze beweging een keer of 10. Probeer iedere keer hoger op je tenen te staan.

Tip: Om je evenwicht goed te kunnen bewaren, is het handig om je buikspieren iets aan te spannen. Trek je navel naar je ruggengraat, dan span je verschillende buikspieren als een corset en kun je makkelijker je evenwicht houden. Gelijk een mooie oefening voor evenwicht en buikspieren.

#4 Rek je enkels

Na deze staande oefeningen mag je weer even zitten. Ga op een zachte vloer op handen en knieën zitten. Een vloer met vloerbedekking of bijvoorbeeld de badmat. Maak je rug afwisselend hol en bol, zonder naar achteren te leunen. Herhaal deze beweging vijf keer. De hoek bij je heupen moet 90 graden blijven. Je enkels wennen nu langzaam aan gewicht.

4-oefeningen-soepele-voeten-enkels-enkels-rekken-viteau-voel-je-goed

Laat je daarna langzaam naar achteren zakken, zodat je gewicht op je voeten op komt. Blijf 30 seconden tot een minuut zo liggen. Sta daarna rustig op. Je bent klaar om te gaan douchen!

Succes met de oefeningen!

Ook meer vitaliteit op kantoor? Zorg voor water én fruit!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.