4-tips-voor-een-gezondere-levensstijl-blog-viteau

Beweging op je werk

Beweging zorgt voor een goede doorbloeding in je lichaam. Ook maakt het je alerter en voorkomt beweging de verstijving van je spieren. Blessures die voortkomen uit te lang stilzitten, zijn vaak klachten aan handen, armen, nek en schouders.

Tip 1: Organiseer een sportdag op je werk

Je voelt het vaak aan je spieren als je een lange dag achter je bureau hebt gezeten. Dit soms pijnlijke gevoel kan gemakkelijk voorkomen worden, door om het uur een korte pauze in te lassen. Ontspan dan je spieren even en schud je been- en armspieren los.

Neem tijdens je werk zoveel mogelijk verschillende houdingen aan. Sta bijvoorbeeld rechtop tijdens die dagelijkse interne meeting. Loop langs bij verschillende afdelingen of neem eens de trap in plaats van de lift. Wil je niet alleen jezelf, maar ook je collega’s helpen aan een gezonder levensstijl? Organiseer eens een voetbaltoernooitje of nodig je collega’s uit voor een hardloopwedstrijd!

Juiste houding achter je bureau

Op kantoor breng je waarschijnlijk de meeste tijd door op je stoel achter je bureau. Dit zorgt vaak voor verstijving van je spieren. Op langere termijn kan ‘RSI’ hier het gevolg van zijn. Dit zijn spierblessures die komen door herhaalde belasting.

Tip 2: investeer in een goede bureaustoel

Een beter werkhouding begint bij het juist afstellen van de bureau- en stoelhoogte. Op de afbeelding zie je wat de beste houding is om achter je bureau te zitten. Probeer zo recht mogelijk te zitten. Maak een rechte lijn van je net en wervelkolom. Hiermee ondersteun je het gewicht van je hoofd. De aanschaf van een goede bureaustoel en/of een monitorverhoger is een verstandige investering.

viteau-blog-gezondheidstips

Drink voldoende water

De meeste mensen in Nederland drinken dagelijks te weinig water. Dit kan zorgen voor verminderde prestaties, zowel lichamelijk als geestelijk. Een tekort aan water kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je gevoeliger bent voor ziektes of last krijgt van hoofdpijn.

Tip 3: Drink élk uur een glas water

Gemiddeld heb je 2 liter water per dag nodig. Dit zijn gemiddeld zo’n 7 glaasjes per dag. Drink je elk uur een glaasje en je weet zeker dat je goed zit! Water uit een fles drinken kan natuurlijk ook. Waterflessen zoals een ‘Dopper’ zijn op dit moment ook erg populair. Wil je weten wat water nog meer met je doet?

Klik hier en bekijk wat water met je doet.

Gezonde lunch op je werk

Heb je wel eens last van een inkakmomentje in de middag? Dit komt waarschijnlijk doordat je verbranding niet goed verdeeld is over de dag. Dit komt door het eten van voeding die niet de juiste voedingsstoffen bevatten.

Tip 4: Smoothie of salade als lunch

Goede voeding is naast water essentieel om jouw energie tijdens je werk te behouden en fit te blijven. Zorg daarom dat je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt tijdens je werklunch. Meer vitamines en minder suiker is natuurlijk welbekend. Het eten van groenten en fruit aantrekkelijk maken, doe je bijvoorbeeld met een fruit smoothie bij je lunch. Of eet eens een gezonde groente salade als lunch in plaats van die boterham met oude kaas.