5-manieren-traplopen-viteau-voel-je-goed

In bijna ieder kantoor is er wel een trap. Naar een andere afdeling, het magazijn in, een brandtrap. Geen excuus dus; iedereen kan minimaal één keer per dag een trap op en af lopen. Het stimuleert de vetverbranding en bevordert je gezondheid.

Gewoon op en aflopen

Je kunt natuurlijk gewoon de trap op en af lopen. Maar met wat variatie in snelheid kan het een actievere oefening worden. Je kunt het zelfs op tijd gaat doen. Start een nieuwe competitie met je collega’s!

Wil je wat kilo’s kwijt met de feestdagen in het vooruitzicht? Traplopen werkt positief op de vetverbranding. Ik vond een handig rekenmodel online waarmee je kunt uitrekenen hoeveel kcal je verbrandt met traplopen.

Per minuut traplopen verbrand je 0,13 x je lichaamsgewicht. Dus weeg je 80 kilo, dan verbrand je 10,4 kcal per minuut! Loop je per dag 30 minuten op de trap, dan verbrand je dus ruim 300 kcal. Aan de University van Roehampton in London is het effect van de snelheid van traplopen op de vetverbranding onderzocht. Hieruit bleek dat je meer calorieën verbrandt als je langzaam de trap op en af loopt. Het gaat er dus niet om hoeveel treden je per minuut neemt.

Achteruit traplopen

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan! Ehh, andersom bedoel ik. Versterk je motoriek en evenwicht en verbrandt tegelijk wat calorieën. De trap achteruit aflopen is een mooi begin, dat voelt ook niet heel gek. Het lijkt een beetje of je naar beneden gaat op een ladder. Achteruit de trap omhoog lopen, dat is iets anders! Grappig om te ervaren dat je dan hele andere spieren aanspreekt. Een leuke variatie. Niet aan te raden als je met een dienblad met koffie naar je collega’s onderweg bent…..

5-verschillende-manieren-om-de-trap-te-nemen-viteau-voel-je-goedZijwaarts traplopen

Ga echt haaks op de trap staan en loop zijwaarts de trap op. In het begin kun je de trap trede voor trede lopen en je voet iedere keer bij je andere voet neerzetten. Word je er handig in? Dan kun je je benen kruisen en de treden lopen zoals je normaal traploopt.

Twee om één traplopen

Doe een stapje naar voren en een stapje terug! Neem twee treden vooruit en stap er 1 terug. Je doet iets langer over de gehele trap, goed voor het verbranden van de calorieën! Varieer met je linker- en rechterbeen. Vaak hebben we een voorkeursbeen waarmee je altijd start met traplopen. Eén been wat sterker is bijvoorbeeld. Gebruik je andere been wat vaker, dan komt er meer balans in de spierkracht in je benen.

Zigzag traplopen

Ook goed voor de balans en motoriek; zigzag traplopen. Zeker met twee volle koffiekopjes in je handen op weg naar je favoriete collega. Je begint helemaal links onderaan de trap. De eerste treden stap je omhoog en ieder trede neem je ook een stap opzij. Zo ben je binnen enkele traptreden aan de andere kant. Dan ga je weer naar links. Heb je een hele lange trap, dan kun je lekker lang zigzaggen. Uiteraard kun je ook zigzaggend de trap aflopen. Maak de uitdaging iets groter met een dienblad met koffiekopjes in je handen!

Bonus! Voor de gevorderde traploper

Springend met twee voeten tegelijk. Een mooie uitdaging, kijk wel goed of dit kan bij de trap. Het risico op extra ongevallen op het werk willen we natuurlijk niet lopen!

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.