Viteau voel je goed - De kracht van zitten [2]

Hoe graag we ook iedereen in beweging willen zien, er zijn momenten waarop we niet anders kunnen dan zitten. Tijdens een belangrijke vergadering ga je niet ineens springen en tijdens een presentatie kniebuigingen maken. Maar toch zijn er oplossingen! In deze blog vertel ik wat we wel kunnen doen op de momenten waarbij we stilzitten.

Verschil in zitten

Zoals in mijn vorige blogs beschreven staat (“de kracht van je billen”, “de kracht van je bekken”, “het gevaar van zitten en de oplossing”), brengt zitten veel complicaties met zich mee. Dit gaat van onder presterende bilspieren en bekkeninstabiliteit naar rug- en nekklachten. Maar in sommige situaties, zoals op het werk, kunnen we niet anders dan zitten en ons lichaam tot rust laten komen.

Antropoloog Gordon Hewes, heeft een wereldwijde studie gedaan naar de manier waarop mensen “rusten en zitten” gedurende de dag (zie onderstaande afbeelding). Eén van zijn grootste ontdekkingen waren de zichtbare positieve effecten van het zitten op de grond. Hij kwam tot de conclusie dat de gewrichten in vele manieren gepositioneerd worden tijdens het zitten op deze manier. Bij elke nieuwe positie in de zoektocht naar stabiliteit worden er andere prikkels aan het lichaam gegeven. Dit zorgt uiteindelijk voor aanpassingen op weefsel niveau. Een onbewuste variant van bewegingen en mobiliseren.

Viteau voel je goed - De kracht van zitten [1]

De juiste zithouding op jouw bureaustoel

Een fantastische uitkomst van deze studie is dat we met het zitten in bepaalde houdingen, ons lichaam positief kunnen beïnvloeden. Door het zakken naar de vloer, komen we in een positie waarbij onze knieën diep buigen, krijgen we een bepaalde rek in “strakke” spieren en zitten we op delen van het bekken die daarvoor gebouwd zijn. Dit allemaal in plaats van het zitten op hamstrings en delen van de bilspieren die lijden onder langdurig zitten.

Dat je niet ineens op de grond gaat zitten op je werk begrijpen we. Daarom beginnen we met een aantal eenvoudige regels die zorgen voor een optimale zitpositie op je werk.

Viteau voel je goed - De kracht van zitten [3]

1. Neem plaats op de rand van de stoel. Hierbij negeren we de rug- en armleuningen van de ergonomische stoel even. De voordelen van zo zitten zijn dat de romp voor meer stabiliteit zorgt en er minder druk op de hamstrings en bilspieren komt. Door deze verminderde druk op de spieren, kunnen zij beter functioneren. Dit zorgt voor meer bewegingsvrijheid.

2. Verander zo vaak mogelijk van positie. Je bent vaak onrustig aan je bureau gedurende de dag. Dit is een manier van het lichaam om je te vertellen dat je moet opstaan en bewegen. Gebruik dit gevoel dus als een signaal om van zitpositie te veranderen of om onderstaande rekoefeningen toe te passen.

3. Kies voor een stoel zonder armleuningen. Ook al bieden de leuningen een fijne rustpositie voor je armen, ze komen met 2 problemen. De eerste is dat ze vaak zorgen dat je niet dicht genoeg bij je bureau kan zitten, hierdoor rol je je schouders naar voren, schuift je hoofd naar voren en kom je in een verslechterde positie terecht. Dit is uitermate slecht voor je postuur en kan zorgen voor onderrug-, nek- en hoofdpijnklachten. Ten tweede, beperken ze het aantal verschillende zithoudingen die je kunt aannemen in de stoel. Daardoor zit je langdurig in dezelfde positie.

Gebruik zitten in je voordeel

Hieronder vind je verschillende stabiele zitposities en rekoefeningen om dagelijks in je bureaustoel toe te passen. Het fijne van deze posities is dat je niet alleen je romp inzet voor stabiliteit, wat leidt tot minder druk op de wervelkolom, maar dat je hierbij ook bepaalde, vaak strakke spieren kunt rekken en strekken. Dit zorgt voor een betere mobiliteit, wat weer zorgt voor beter postuur en krachtverdeling.


Basis zitpositie en Cross legged

Viteau voel je goed de kracht van zitten

Archer positie en Executive Mobilisation (druk je knie lichtjes naar de grond)

Viteau voel je goed de kracht van zitten

Leg extension (houd 2 tellen vast en maak 10 herhalingen) en Lumbar elongation (zak rustig en houd 15 tellen vast)

Dit zijn allemaal zit- en mobilisatieposities die dagelijks toegepast kunnen worden op het werk of op een plek waarbij je gebruik maakt van een stoel. Probeer daarnaast eens buiten werktijd om op de grond te gaan zitten in plaats van op een stoel. Doe dit bijvoorbeeld als je voor de TV zit, of met de kids aan het spelen bent. Je brengt je lichaam zo constant in een andere houding en positie, terwijl het toch uitrust. Dit zal je postuur verbeteren, je flexibeler maken en terwijl je toch op de grond zit kunnen er zelfs wat extra rek- en strekoefeningen gedaan worden om het nog verder te optimaliseren.

Ook meer vitaliteit op kantoor? Zorg voor water Èn fruit!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.