fit-op-wintersport-met-deze-3-kracht-en-conditie-oefeningen-viteau-voel-je-goed

Het wordt kouder buiten en wintersporters (en dus ook ik) staan te trappelen om weer richting de sneeuw te vertrekken. Om fit op vakantie te gaan hoor je steeds vaker over speciale sportprogramma’s om fit te worden voor de wintersport. Is het daadwerkelijk zo belangrijk goed lichamelijk voorbereid te gaan op wintersport? Ik neem je mee in de wereld van training voor je wintersport vakantie!

Waarom ski-fit?

Er zijn veel verschillende redenen te benoemen waarom je je lichamelijk goed moet voorbereiden op je wintersport vakantie:

  • Uit onderzoek is gebleken dat het aantal ongevallen op de piste onder niet-getrainde wintersporters veel groter was dan onder het aantal getrainde wintersporters
  • Het verkleind dus het risico op blessures
  • Je kunt langer van je dag genieten en valt na een dag skiën of snowboarden niet meteen in slaap op de bank
  • Je conditie gaat er ook nog eens van vooruit!

Train zowel je onder- als bovenlichaam

Om helemaal klaar te zijn voor je wintersport is het belangrijk om zowel kracht-, stabiliteit als conditietraining uit te voeren. Hierbij is het ook van belang dat je zowel je boven- als onderlichaam traint. Beide zijn van groot belang – als je immers je buikspieren niet traint kun je niet rechtop op je ski’s blijven staan!

De top drie kracht-, stabiliteit- en conditie-oefeningen

De volgende oefeningen kunnen allemaal zowel thuis als in de sportschool worden uitgevoerd. Ik raad je aan de kracht- en stabiliteits-oefeningen vier setjes uit te voeren met steeds 15-20 herhalingen.

Krachtoefeningen, deze kunnen ook met gewicht worden uitgevoerd. Wil je thuis sporten? Gebruik dan bijvoorbeeld twee flesjes water als gewicht.

  • Crunches – met deze oefening train je je buikspieren, waardoor je een betere houding kan handhaven tijdens het skiën of wintersporten.
  • Shoulder press – je schouders trainen? Jazeker! Het is heel belangrijk dat je je skistokken goed kan gebruiken door de inzet vanuit je schouders. Daarnaast is het belangrijk dat je jezelf kan opvangen als je dan toch een keer een duik in de sneeuw maakt.
  • Sumo-Squat – je benen moeten alle klappen opvangen die je krijgt, extra belangrijk dus om deze goed te trainen.

Stabiliteitsoefeningen, deze oefeningen kunnen ook worden uitgevoerd op een onstabiele ondergrond, zoals een kussen of ongelijke ondergrond. Voor al deze oefeningen geldt: stabiliteit en evenwicht zijn enorm belangrijk voor het skiën en snowboarden. Het zorgt ervoor dat je niet meteen met je gezicht in de sneeuw valt bij het eerste het beste hobbeltje in de piste.

  • Stilstaan op één been met je ogen dicht (dit voer je vier keer 20 seconden uit)
  • One leg squat (eenbenige squat)
  • Lunge

Conditieoefeningen, deze oefeningen kun je zowel thuis uitvoeren als in de sportschool.

  • Hardlopen (kijk voor ook eens naar de blog “start-to-run”)
  • Mountainbiken of wielrennen. In de sportschool kun je de hometrainer of een spinning-les volgen.
  • Interval (sprong) training. Denk hierbij aan zijwaartse sprongen of touwtje springen

fit-op-wintersport-met-deze-3-kracht-en-conditie-oefeningen-viteau-voel-je-goed-2

Start niet te laat met trainen

Een heel belangrijk (en onderschat punt): begin niet te laat met trainen! Een week voor wintersport beginnen met wat kracht- en uithoudingsvermogen oefeningen is echt te laat. Wil je resultaat zien op je wintersportvakantie? Begin dan uiterlijk vijf tot zes maanden voor je vakantie met trainen. Maak hierbij een combinatie van kracht-, stabiliteits- en conditie-oefeningen voor het grootste resultaat.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Bereid je lichamelijk goed voor op je wintersport door middel van training. Het zorgt voor een veiligere en meer verantwoord gevoel op de skipiste. Het zorgt ervoor dat je je goed voelt op de piste en zeker bent van je lichamelijk kunnen. En het belangrijkste: je kunt volop genieten van het wintersporten!

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.