UFC en MMA legende Conor McGregor quotte ooit : “We’re the only animals that wake up and don’t stretch”.  De op dit moment beste vechter ter wereld, heeft hier een punt.  Een ontzettend goed punt. Als je kijkt naar de wereld van de gewervelde dieren, heeft ieder dier een bepaald ritueel bij het ontwaken. Een goed voorbeeld hiervan is een hond of kat die na het slapen zijn rug buigt en daarna volledig uitstrekt. Hierna zijn ze gereed om vrolijk verder te huppelen of rennen. Dit fenomeen heet “Pandiculation”

Fitter wakker worden?

Herken je dit moment na een fijne nachtrust?  Het moment van wakker worden,  wanneer je je benen aangespannen intrekt, je je armen langzaam boven je hoofd strekt en met aangespannen spieren begint te gapen? Na dit moment ontspant je lichaam volledig en ben je “wakker”. Dit is dus ook een vorm van Pandiculation. Het zorgt niet alleen voor een lekker ontspannen en wakker gevoel, maar ook, om het in dure woorden te omschrijven, een verbetering in proprioceptie van ons sensorisch systeem. Dit betekent dat je lichaam bewuster wordt van de waarnemingen die het meemaakt.  Doordat de spieren zich op dat moment harder aanspannen dan tijdens de voorgaande spierspanningen, ontvangen de hersenen sterke signalen. Deze signalen zorgen ervoor dat zodra je lichaam weer ontspant , de spieren een opkikker krijgen. De huidige spierspanning neemt af, waardoor er ontspannen en flexibeler bewogen kan worden.
Hoe lang geleden is dit bij jou voor het laatst voorgekomen? Door onze levensgewoontes, die van invloed zijn op het bewegen in ons dagelijks leven, is dit menseigen (instinctieve) fenomeen bij de meesten van ons ook afgeleerd.

Beter slapen en flexibeler worden?

Naast het frisse en opgewekte gevoel ‘s ochtends, zorgt Pandiculation ook voor het slapen gaan voor een ontspannen gevoel. Je hoofd komt door de verminderde spierspanning ook meer tot rust. Vaak gaat dit gepaard met een gaap tijdens of na afloop van het strekken. Maar hoe zorgt dit ervoor dat je daadwerkelijk flexibeler wordt? Dat heeft te maken met het hierboven genoemde spanning-ontspanning mechanisme. Door te lang zitten of werken in een bepaalde houding, werken de spieren onder een hoge spanning. Dit voelt dan strak of stijf aan. Wat zorgt voor een natuurlijk verloop waarin bewegingen dan moeilijker te maken zijn, ook in verhouding tot de gewrichten en aanhechtingen. De spieren zijn namelijk de bewegende kracht achter de gewrichten.
Heb je ooit een dier met chronische rugpijn gezien? Ik ook niet. Dit komt puur door het soepel houden van de spieren die meerdere malen per dag gestrekt worden.

Oefeningen om dit positief te beïnvloeden

Hieronder geef ik in drie filmpjes, voorbeelden van technieken die gelijk na het opstaan en voor het slapen gebruikt kunnen worden. Natuurlijk zijn deze ook gedurende de dag in te zetten.  Hoe vaker je ze doet, hoe beter!

1: In deze oefening rek je de onderrug en heupen los.   Herhaal deze oefening aan beide kanten drie maal twee seconden.

2: Met gebruik van de band, mobiliseer je de onderrug en activeer je de bilspieren. Door het activeren van je bilspieren ontspan je andere onderrug- en heupspieren die anders voor rugklachten kunnen zorgen. Zorg ervoor dat je tijdens de oefening de bilspieren goed aanspant. Herhaal ook deze oefening drie maal aan beide kanten.

3: Tijdens de derde en laatste oefening mobiliseren we de schouders. Probeer hierbij goed kracht te zetten met beide armen om de oefening zo effectief mogelijk te maken.

Verandering vindt niet in een keer plaats. Door de oefeningen dagelijks te herhalen gaat het proces wel een stuk sneller. Practice makes permanent! Laat je lichaam ontspannen en goed tot rust komen. Ontwaak frisser, soepeler en klaar voor een nieuwe uitdaging. Hou vol en hou vast aan je nieuwe routine en ervaar een fitter you!

Ook meer vitaliteit op kantoor? Zorg voor water én fruit!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.