We zitten alweer een paar weken in 2017 en dat betekent goede voornemens. Meer sporten, minder ongezond eten en fit worden zijn een paar voorbeelden van veelgenoemde voornemens. Maar na een paar weken ga je in plaats van drie keer naar de sportschool nog twee keer en voor je het weet zit je ’s-Avonds weer op de bank met een lekker zakje chips. Met een aantal praktische tips en tricks kun jij dit jaar het verschil maken en je goede voornemens volhouden! Ik leg je uit hoe je dat kan doen. Als voorbeeld nemen we het goede voornemen: ik wil meer gaan bewegen in 2017.

Tip 1: stel specifieke doelen

Ik wil meer bewegen is een leuk doel, maar wat wil je dan precies gaan doen en wat is meer? Het is belangrijk om een specifiek doel te stellen. Schrijf een tijdsbestek waarin je iets wilt bereiken of gaan doen bijvoorbeeld: ik wil elke week meer bewegen. Maak het meer concreet, meer bewegen is een breed begrip. Wil je vaker een rondje lopen met de hond, gaan hardlopen of naar de sportschool? Uiteindelijk krijg je dan bijvoorbeeld de volgende doelstelling: Ik wil elke week in 2017 meer bewegen door drie keer te gaan hardlopen.

Tip 2: stel realistische doelen

Ik wil elke week in 2017 meer bewegen door drie keer te gaan hardlopen is een mooi voornemen, maar als je nog nooit hebt hardgelopen is het moeilijk volhouden om ineens drie keer in de week te gaan sporten. Deel daarom je voornemen op in kleinere doelen, zoals: in januari wil ik minstens 1 keer per week gaan hardlopen. Voel je je na januari lekker in je vel, dan kun je verder gaan uitbreiden en bijvoorbeeld de doelstelling stellen 2 keer per week te gaan hardlopen. Kijk niet verder dan 1 maand vooruit en ga dan de doelstelling voor de volgende maand maken.

Tip 3: zorg dat je intrinsiek gemotiveerd bent

Intrinsieke motivatie betekent dat je je doel graag wilt bereiken omdat je dit ook echt zelf wilt. Wanneer je extrinsiek gemotiveerd bent betekent dit dat je iets doet omdat een ander dat graag wilt of iemand jou onder druk zet. Vind je vriendin dat je meer moet bewegen en ga je daarom dus maar hardlopen? Dan is dit extrinsieke motivatie en is de kans dat je het volhoudt minder groot. Zorg dus dat jou voornemen iets is wat jij echt zelf wil bereiken! Als je iets echt heel graag wil dan heb je hier meer voor over, heb je meer doorzettingsvermogen en dus meer kans op het behalen van je doelen.

Tip 4: kies doelen waar jij ook echt gelukkiger van wordt

Kies een goed voornemen vanuit je hart, kies iets waar jij gelukkig van wordt en niet je vriend, vriendin of ouders. Neem jij jezelf voor te gaan hardlopen, maar blijk jij hardlopen eigenlijk helemaal niet leuk te vinden? Ga dan opzoek naar een sport die je wel leuk vindt, waardoor je toch je doel kan behalen. Een goed voornemen moet gezien worden als iets wat jou gelukkig maakt en is zeker geen verplichting. Zoals hierboven al vernoemd staat: stel geen goede voornemens omdat iemand anders dat van jou verlangd, het wordt dan moeilijker om je goede voornemens vol te houden en te behalen.

Kies je eigen weg

Maak je eigen keuzes over je goede voornemens, maak het specifiek, zorg dat het realistisch blijft en dat het je gelukkig maakt, dan heb je de grootste kans van slagen. Maak er een mooi, gezond en sportief 2017 van, met mooie voornemens met grote kans van slagen.

[/fusion_text]

Ook meer vitaliteit op kantoor? Zorg voor water én fruit!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.