hardlopers zijn - Viteau voel je goed 2 - sporten - hardlopen

Erg sportief natuurlijk! Hardlopen is rustgevend, je kunt het lekker buiten in de natuur doen, het is goed voor je conditie en je kunt er snel gewicht mee verliezen.
De uitdrukking is: Hardlopers zijn doodlopers. Natuurlijk wordt hier niet de sport mee bedoeld, maar wel iets anders. Ook in de sport is dit zeker een factor om rekening mee te houden en daar wil ik het in deze blog over hebben.

Strak strak in mijn trainingspak pak…

Het voorjaar is begonnen en daarbij ook het sporten in de buitenlucht. De marathon van Rotterdam is al achter de rug en de ene na de andere mooie wielerkoers voor de professionele wielrenner komt voorbij. Voor veel mensen een stimulans om ook weer eens te gaan sporten. De hardloopschoenen komen weer uit de kast en die oude wielrenfiets wordt weer onder de oude kranten in de schuur vandaan gevist. Eenmaal op die fiets kom je er achter dat het mooie wielrentenue, wat je 2 jaar geleden nieuw had gekocht, zonder dat hij gewassen is in de afgelopen 2 jaar toch wel erg gekrompen is. Vol frisse moed trap je de eerste kilometers weg. Ondertussen kan de rest van het verkeer meegenieten van jouw te strakke fel gekleurde pakje waar her en der net iets te veel ‘huid’ onder vandaan komt. Maar daar heb jij geen last van, want je bent goed bezig toch?

Voorkom ‘de doodloper’! Ga verstandig sporten

Dat grote evenementen mensen stimuleren om meer te bewegen is prachtig en juich ik zeker toe. Alleen ontbreekt het bij veel mensen voor ze gaan bewegen aan kennis en denken het ook wel even te kunnen. Vaak gaat het daar mis, en goed ook. Veel fanatiekelingen beginnen te snel en willen te veel. Hierdoor ontstaan er vervelende blessures. Dit komt omdat je spieren weer moeten wennen aan intensieve arbeid. Vooral wanneer je boven de 30 jaar bent en al een poosje niks meer hebt gedaan. Vaak zijn dan ook de extra kilootjes die je hebt opgebouwd de afgelopen jaren ook weer een extra ballast voor je gewrichten. In je actievere jaren waren deze niet aanwezig dus dat is ook weer wennen. Het is geen schande om op internet even te zoeken naar een geschikt trainingsschema, of een ervaren vriend, trainer of vereniging te bellen om te vragen naar advies. Weer meer gaan bewegen is heel goed en moet je ook zeker doen! Maar vergeet niet om jezelf goed in te lezen in de sport die je wil gaan beoefenen en goed te luisteren naar je lichaam. Beter rustig beginnen en volhouden, dan te hard van stapel lopen en moeten stoppen door een blessure. Na een blessure is het lastig om jezelf weer opnieuw op te laden en is het ook nog maar de vraag hoe je herstel is.

Op een oude fiets moet je het niet leren..

Blessures komen niet alleen van te fanatiek beginnen of een foute uitvoering. Verkeerd en oud materiaal kan ook voor nare blessures zorgen. Denk aan slecht schoeisel waardoor je spier- en gewrichtsklachten kan krijgen, maar ook een wielrenfiets die al een paar jaar staat te verteren in de schuur. Een spontane klapband door uitdroging van je banden is zo gebeurd, en kan met een snelheid van 30 km per uur al een lelijke valpartij opleveren.

hardlopers zijn - Viteau voel je goed 1 - sporten - fietsen

I love it when a plan comes together…

In mijn eerdere blog schreef ik al over dat je afvallen met een plan moet doen. Hetzelfde geldt voor sporten, vooral als je dit individueel doet zonder professionele begeleiding zoals joggen of wielrennen. Maak voor jezelf een plan met doelen. Zorg voor de juiste intensiteit en bouw dit rustig op in een schema. Mocht je zelf geen verstand hebben vraag iemand met meer verstand om er even naar te kijken. Zoals ik al aangaf is het daarnaast van belang om te zorgen dat je begint met goed materiaal. Ga naar een hardloopwinkel en laat je adviseren door een expert, zij meten je voeten en weten wat je nodig hebt. Hier op bezuinigen kan je duur komen te staan. Ook bijvoorbeeld je fiets even een beurtje laten geven bij de fietsenmaker kan geen kwaad en betaald zich in dubbel en dwars terug in veiligheid en fietscomfort. Zo houd je het sporten langer vol en voorkom je nare blessures. Want dat willen we allemaal toch?

Hoe ga jij weer beginnen?

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.