traplopen

Het is inmiddels wat jaren geleden, maar toen ik nog naar het MBO ging heb ik met enige regelmaat van de klok gepleit voor de komst van een roltrap in het schoolgebouw. Het gebouw had vier verdiepingen en mijn lessen vonden bijna allemaal plaats op de derde verdieping. Ik vond het een briljant idee, zo’n roltrap. Dat er nooit naar mij geluisterd is is achteraf bekeken maar goed ook. Nederlanders bewegen namelijk veel te weinig. Sterker nog, Nederlanders zijn Europees Kampioen zitten. Nederlanders zitten met gemak zo’n zeven uur per dag stil. Heb je zelf een zittende functie, bijvoorbeeld op kantoor, en kom je makkelijk aan die zeven uur? Dan is het tijd om die lift te laten voor wat het is, en voortaan alleen nog maar gebruik te maken van de trap.

Nationale traploopweek

Deze week wordt voor de tiende keer de Nationale Traploopweek georganiseerd. Deze week is in het leven geroepen om werknemers te stimuleren vaker de trap te nemen, in plaats van de lift. Er zijn een heleboel goede redenen om vaker de trap te nemen. Al na twee minuten traplopen heeft dit bijvoorbeeld een positief effect op je calorieverbranding. Wanneer je vaker dan eens per dag de trap neemt is dit ook nog eens goed voor je cholesterol, je bloedsuiker en je gewicht. Daar heb je geen sportschool voor nodig!

Werkgever, stimuleer het traplopen!

Ook voor werkgevers is het een goed idee om het traplopen onder de werknemers te stimuleren. Al na twaalf weken traplopen blijken werknemers fitter te zijn en een betere bloeddruk te hebben. Dat komt het ziekteverzuim ten goede! Fittere werknemers zijn bovendien productiever en vrolijker. Alleen maar voordelen dus!

Zitten op kantoor

Traplopen als workout

Heb je geen tijd om je in de sportschool uit te sloven maar wil je wel een paar kilo kwijt? Oké, eerlijk is eerlijk, met alleen traplopen kom je er niet. Maar traplopen heeft wel een heel positief effect op je calorieverbranding. Wist je dat je met traplopen ongeveer 10 Kcal per minuut verbrandt? Zou je een uur lang traplopen, dan heb je al 560 Kcal verbrand. Met joggen verbrand je in verhouding minder calorieën. Met 30 minuten joggen bereik je hetzelfde effect als met een kwartier traplopen.

Bewegen op kantoor

Er zijn natuurlijk veel meer manieren om op kantoor in beweging te komen. Tijdens je lunch een wandeling maken is bij veel bedrijven populair, ook omdat je dan even fijn in de buitenlucht bent. Als werkgever kun je ook besluiten om staande vergaderingen te houden. Dit is niet alleen goed tegen het lange zitten op kantoor, maar zou ook nog eens zorgen voor kortere vergaderingen. Win-win!

Zelf probeer ik zo veel mogelijk de trap te nemen in plaats van de lift. In parkeergarages, in het ziekenhuis, in warenhuizen, bij zakelijke afspraken: je verbaast je erover hoeveel liften er eigenlijk wel niet zijn. Natuurlijk is dat, met oog op medewerkers en klanten met een handicap, alleen maar goed. Er schuilt echter wel het gevaar in dat je maar te pas en te onpas gebruik gaat maken van die lift. Vergeet die lift gewoon. Het komt je gezondheid ten goede.

Wat doe jij op kantoor om in beweging te blijven en te voorkomen dat je de hele dag zit?

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.