koud-afdouchen-viteau-voel-je-goed

Koud afdouchen na je warme ochtenddouche. Het klinkt niet erg aantrekkelijk. Toch schijnt het erg gezond te zijn volgens Wim Hof, ook wel The Iceman genoemd. Wim heeft al 21 Guinness World Records op zijn naam staan en ze hebben allemaal iets met temperatuur te maken. Hij verbaast menig wetenschapper door zijn ongekende controle over de hartslag, ademhaling en temperatuur van zijn eigen lichaam. Dit wordt geregeld door het autonome zenuwstelsel, normaal kunnen mensen dit niet beïnvloeden. Wim Hof heeft zichzelf getraind om dit wél te kunnen doen. Hij heeft al aan veel verschillende wetenschappelijke onderzoeken meegewerkt. De positieve invloed van zijn methode op de gezondheid van ons lichaam wordt steeds bevestigd. In mijn zoektocht naar een gezondere levensstijl wil ik ook dit graag zelf ervaren. De invloed van onze geest op ons lichaam is bijzonder groot. Leuk om hier zelf eens mee te experimenteren. Ik wil zelf aan den lijve ondervinden hoe het is om koud te douchen. Ok, ik ben niet direct in een ijsbad gestapt. Eerst maar eens koud douchen en daar een dagelijkse gewoonte van maken.

De achtergrond van The Iceman

Wim Hof heeft al sinds zijn tienerjaren iets met koud. Hij rende als jongen al met plezier op zijn blote voeten door de sneeuw. Inmiddels heeft hij vele wetenschappers doen verbazen met de ongekende beheersing en controle over zijn eigen lichaam. Meer over zijn wereldrecords en de wetenschappelijke onderzoeken naar zijn lichaam onder invloed van koud vind je op zijn website:  Innerfire.nl

wim-hof-the-iceman-viteau-voel-je-goed

Mijn ervaring met koud afspoelen na het douchen

Omdat ik het zelf wilde ervaren, ben ik een maand of zes geleden begonnen met het koud afspoelen na het douchen. Ik ben een echte saunafan, dus koud douchen ben ik wel gewend. Met dit verschil; dan kom ik uit een sauna van 100 graden en wil ik heel graag afkoelen. Nu is het na mijn warme ochtenddouche.

Om mijzelf de kans te geven eraan te wennen, ben ik in fases begonnen. Net als het afkoelen na de sauna begon ik met het koud afspoelen van mijn voeten en onderbenen. Heel bewust lette ik op mijn ademhaling tijdens het spoelen. De neiging is om door de koud hoog en snel adem te halen. Dit geeft een soort stress reactie in je lichaam. Door rustig in- en uit te ademen geef je je lichaam het signaal van ontspanning. Het lukte mij zowaar om dit vol te houden bij het afspoelen van mijn gehele benen. Dit heb ik een week of twee volgehouden, totdat ik echt vanaf het eerste moment ontspannen kon blijven bij het afspoelen.

Toen was het tijd voor een stapje verder. Mijn handen, armen en schouders. Dit ging eigenlijk best snel goed. Alleen het moment dat ik mijn schouders afspoel en het koude water soms  langs mijn lijf loopt, dan schrik ik toch wel een beetje. Het moment ná het afspoelen is toch wel het lekkerst. Er gaat een soort tinteling en een gevoel van warmte door je lichaam.

Dit ritueel houd ik nu al een maand of zes vol, het koud afspoelen van mijn armen en benen. De volgende stap is mijn hele lijf. Daar zie ik toch wel een beetje tegenop. Zeker nu het winter is en het toch al koud wordt. Af en toe laat ik het koude water stiekem langs mijn onderrug of over mijn schouders lopen. En toch, iedere keer schiet mijn ademhaling omhoog en ervaar ik een soort stress.

Zijn er meer mensen die zich koud afspoelen na het douchen? En is er iemand die nog goede tips heeft om de stap naar helemaal koud douchen makkelijker te maken? Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.