Krachtsverschil tussen mannen en vrouwen verklaarbaar Vieau voel je goed 2

Daar is hij dan, die verschrikkelijke zomerdag. Het is bewolkt, de temperatuur is flink gedaald en het waait hard. Ideaal weer om binnen in de sportschool met je partner te gaan sporten. Vooraf hebben jullie met elkaar afgesproken hoe de training eruit gaat zien zodat jullie weten wat je te wachten staat. Al sportend kijken jullie elkaar aan en zien dat de zweetdruppels over het voorhoofd naar beneden stromen. Maar let op; bij hem veel minder dan bij haar. Het lijkt alsof het hem veel minder moeite kost en hij meer kracht kan leveren. En dat terwijl jullie even lang in training zijn. Wat frustrerend! Althans, ik hoor wel eens om mij heen dat dit heel demotiverend kan werken. Maar kunnen we kracht prestaties van vrouwen eigenlijk wel met die van mannen vergelijken?

Verandering van lichaamssamenstelling

In de ontwikkeling van het lichaam ontstaan verschillen tussen mannen en vrouwen, waardoor de sportprestaties tussen mannen en vrouwen verschillen. Dit begint allemaal in de puberteit. Daarvoor verschillen jongens en meisjes niet significant in lichaamsgrootte en lichaamssamenstelling van elkaar en is er dus een krachtsverschil. In de puberteit begint de lichaamssamenstelling te veranderen door de hormonen testosteron en oestrogeen. Testosteron zorgt bij mannen ervoor dat zowel de bot-/ als spiermassa toeneemt. Oestrogeen zorgt bij vrouwen voor vetopslag op de heupen en dijen. Dit komt omdat de vetafbraak in deze zones lager ligt in vergelijking met andere plekken waar lichaamsvet wordt opgeslagen. Bij mannen is de vetafbraak op de heupen en dijen hoger. Tevens zorgt oestrogeen ervoor dat de botten sneller groeien. Hierdoor zijn vrouwen eerder uitgegroeid en bereiken ze hun definitieve lengte.

Nu we weten dat hormonen invloed hebben op de lichaamssamenstelling, kunnen we ook de koppeling maken naar de sportprestatie. Doordat mannen vanaf de puberteit meer spiermassa opbouwen, is het krachtsverschil tussen mannen en vrouwen vanaf dat moment steeds meer waar te nemen. Dus wil je als moeder dat zoonlief zijn kamer opruimt? Ga dan een wedstrijdje armpje drukken met hem vóórdat hij in de puberteit komt. Erna kan natuurlijk ook maar houd er dan wel rekening mee dat de kans steeds groter wordt dat hij de wedstrijd wint en zijn kamer om die reden –naar zijn eigen zeggen – een georganiseerde rotzooi blijft.

Krachtsverschil tussen mannen en vrouwen verklaarbaar Vieau voel je goed 1

Het relatieve krachtsverschil tussen mannen en vrouwen

De hoeveelheid spiermassa heeft invloed op de kracht en kan zorgen voor het onderlinge krachtsverschil. Relatief gezien hebben vrouwen minder spiermassa in de bovenste extremiteiten ten opzichte van de onderste extremiteiten. Uit onderzoek is aangetoond dat vrouwen gemiddeld gezien 40% tot 60% minder kracht in het bovenlichaam hebben en maar 25% tot 30% minder kracht in het onderlichaam in vergelijking met mannen. Heb je je ooit weleens afgevraagd waarom vrouwen makkelijker een hoog gewicht kunnen squatten dan een gewicht kunnen verplaatsen met het bovenlichaam? Dat is dus hierom!

Trainingsprikkels bij een krachttraining

Reageren vrouwen en mannen dan ook anders op een training? Dat is zeker mogelijk! Maar dat verschil zit ‘m niet zozeer in het geslachtsverschil maar wel in de trainingsprikkel waar het lichaam aan blootgesteld wordt. Elk individu reageert anders op een krachttraining. Een scenario als voorbeeld: jij en je partner voeren krachtoefeningen een x-aantal keer uit met hetzelfde gewicht. Je partner levert een maximale krachtsinspanning terwijl jij de spiervermoeidheid nog niet op hebt gezocht. De mate van spiervermoeidheid heeft invloed op de fysieke aanpassingen die na een krachttraining in het lichaam plaatsvinden. Op het moment dat je partner een langere trainingsperiode tot spiervermoeidheid traint, zal hij/zij (meer) vooruitgang boeken. Maar omdat jij de oefening voor je gevoel nog minstens 20 keer uit kon voeren, streef je niet je doel na. Je krijgt simpelweg niet de juiste trainingsprikkel.

Doelen bepalen voor je training

En dan rest de vraag; hebben jullie eigenlijk wel dezelfde doelen? Als je partner aan krachttraining doet om het hardlopen langer vol te kunnen houden terwijl jij meer spiermassa op wilt bouwen, dan zullen jullie op een andere manier van elkaar moeten gaan trainen. Het verschil zit hier in het aantal herhalingen en de rustperiode die je tussen de oefeningen door hanteert. In een volgende blog zal ik vertellen hoe je de krachttraining op je doelen af kunt stemmen. Ook geef ik uitleg over de trainingsprincipes waar je nog meer rekening mee dient te houden.

Terugkomend op het krachtsverschil tussen man en vrouw. Zeg eens eerlijk; durf jij nu nog een krachtuitdaging met je partner of puber aan?

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.