Ben jij lenig - Viteau voel je goed - headerWe hebben allemaal wel het beeld van de lenige balletdanseres, die balancerend op één been, haar andere been verticaal in de lucht steekt. Of de yogadocente die zich dubbel kan vouwen. Waarom is het belangrijk om lenig te zijn? Uit eigen ervaring weet ik dat het je lichaam zoveel beter en gezonder maakt.

Leniger door Pilates

Ruim tien jaar geleden ben ik begonnen met het volgen van Pilates lessen bij Pilates Point Rotterdam. Ik ging mee met mijn moeder voor een proefles. Ik verwachtte een groep met voornamelijk huisvrouwen (we gingen op dinsdagochtend). Zelf was ik redelijk sportief, dacht ik. Tijdens de les kwam ik erachter dat ik eigenlijk heel stijf was. Net 24 jaar en ik kon niet eens mijn tenen aanraken, ik kon net voorbij mijn knieën komen. En om mij heen lagen mensen die echt wel een stuk ouder waren. Opvallend was dat zij zeker veel leniger en sterker waren en veel meer balans hadden. Conclusie, ik was 24 en had het lijf van iemand van 60. Ik wil gezond oud worden, net zoals iedereen eigenlijk. Daar ging ik wat aan doen en Pilates werd het middel.

Langzame vooruitgang tijdens de Pilates lessen

Een lange weg te gaan. Na een aantal jaar (ja, je leest het goed) kon ik eindelijk met het puntje van mijn vingers het puntje van mijn tenen raken, een doorbraak! Ik kon dit alleen aan het einde van de les als ik goed warm was.  Bizar hoe blij je kunt zijn met zoiets kleins eigenlijk. Het stond symbool voor jaren hard werken aan mijn eigen lijf. Langzaamaan gingen ook de andere oefeningen steeds beter, mijn spieren werden sterker, mijn balans werd beter. Een heel praktisch resultaat was dat ik niet meer iedere 6 weken naar de manueel therapeut of osteopaat hoefde. Mijn spieren werden steeds sterker, mijn houding verbeterde. Ook mijn wervels bleven langer op zijn plek en de scoliose in mijn rug werd wonder boven wonder steeds rechter. Ook met paardrijden verbeterde mijn houding en balans.

Rekken is gezond voor je lichaam - Vitea voel je goed

De weg van succes

Nu, ruim tien jaar verder, kan ik ook bij mijn tenen aan het begin van de les, als ik nog niet echt warm ben. Als ik warm ben, dan kan ik bijna mijn handen plat op de grond leggen. Het voelt voor mij echt als een doorbraak in het leren kennen van mijn eigen lijf. Ik weet steeds beter hoe ik mijn lichaam in goede conditie kan houden. Door spieren te rekken kan ik mijzelf ook helpen als ik een stijve rug of nek heb. Ik heb geleerd te voelen welke spieren de oorzaak zijn van de klacht. Die spieren kan ik rekken en losser maken, waardoor klachten verminderen.

Belangrijke lijf- en levenslessen uit Pilates

Er zijn een paar lijf- en levenslessen die ik de afgelopen 10 jaar, o.a. uit de Pilateslessen en de ontdekking van mijn eigen lichaam, heb geleerd. Ik deel ze graag met jou.

  • Als je het doel voor ogen hebt, is het de moeite waard om te struggelen en hard te werken.
  • Ieder klein stapje in de goede richting voelt als succes!
  • Ademhaling is een belangrijk middel om je lichaam te laten ontspannen, zeker als het moeilijk is. Bijvoorbeeld in het rekken van mijn hamstrings en kuiten, dat doet echt goed zeer. Als ik tijdens het rekken goed diep inadem en uitadem alsof ik diep zucht, dan ontspant mijn lichaam eerder.
  • Groei en stappen naar succes gaan niet in een rechte lijn, soms val je iets terug en daarna klim je verder omhoog. Als je dat weet voelt de terugval niet als verlies, maar een stap dichterbij succes.

Volgende keer zal ik uitleggen wat het gevaar voor je rug is als je te strakke hamstrings hebt. Ik weet  uit ervaring dat het voor meer pijn in de rug kan zorgen, maar wat gebeurt er eigenlijk in de wervelkolom. Nieuwsgierig? Je leest het volgende week!

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.