Nieuw jaar nieuwe gewoontes bewegen - Viteau voel je goed

Veel mensen beginnen het nieuwe jaar met goede voornemens. Echt zo’n cliché moment. Eind december kreeg ik zelfs een paar keer de vraag: En? Wat zijn jouw goede voornemens voor 2017? Zelf ben ik niet zo van de goede voornemens. Het zijn vaak van die loze gedachten die je na één maand al weer bent vergeten. Hoeveel mensen zullen er echt tot de volgende Kerst bezig zijn met hun goede voornemen? Ik ben benieuwd.

Gewoontes

Wat ik wel een interessant onderwerp vind, zijn gewoontes. Is het je wel eens opgevallen hoeveel gewoontes je in je dagelijks leven volgt? Iedere ochtend en avond je tanden poetsen bijvoorbeeld. Daar denk je eigenlijk niet over na. Dit gaat geheel ‘vanzelf’ als onderdeel van het avondritueel als je naar bed gaat. Zelfs het tandenpoetsen is aan gewoontes onderhevig. Je poetst je tanden in een vaste volgorde, eerst links, dan rechts. Eerst boven dan onder, of andersom. Houd het maar eens in de gaten de komende dagen. Je ontdekt vanzelf een patroon.

Het voordeel van gewoontes

Het is best handig dat je veel dingen in je dagelijks leven als gewoonte doet. Je hoeft niet over ieder ding bewust na te denken, er blijft tijd en ruimte over voor andere zaken. Eerder schreef ik al over een nieuwe gewoonte die ik heb toegevoegd aan mijn dagelijks ritme, koud afspoelen na het douchen. Inmiddels is het echt een onderdeel van mijn doucheritueel en gaat het eigenlijk vanzelf.

Gewoontes veranderen

Hoe kun je een gewoonte veranderen? Of een nieuwe gewoonte toevoegen? In het begin zul je dit echt heel bewust moeten doen. Stel je werkt op de tweede verdieping op een kantoor. Je gaat eigenlijk altijd uit gemakzucht met de lift. Om een gezonde gewoonte in je leven toe te voegen wil je dit veranderen. Meer bewegen door met de trap te gaan. Wil je hier echt een vaste gewoonte van maken, dan zul je dit een maand langere iedere dag moeten doen. Dus ook die keer dat je collega de lift voor je tegenhoudt en op je wacht. Geen dag uitgezonderd! Als je dat een maand lang volhoudt heb je een nieuwe gezonde gewoonte gecreëerd.

Nieuw jaar nieuwe gewoontes - Viteau voel je goed

Werk je op de begane grond en is er geen trap te bekennen in je bedrijf? Dan kun je je ook aanwennen om iedere ochtend of avond een rondje te wandelen buiten. Het helpt  als je een hond hebt, dan moet je sowieso naar buiten. Er is een stimulans die je helpt met je (nieuwe) gewoonte. Heb je die niet, dan zul je iets moeten creëren om je eraan te herinneren dat je een rondje moet wandelen. Je kunt dit heel simpel met een briefje op de koelkast doen. Alleen zie je dit briefje alleen de eerste dagen hangen en daarna kijk je er overheen. Om de gewoonte in je patroon te krijgen, kun je er een alarm voor zetten in je telefoon. Of een vaste tijd bepalen, bijvoorbeeld iedere dag na het avondeten. Een gewoonte wordt gekoppeld aan een signaal in de vorm van een plaats, een tijdstip, een handeling of de personen waar je mee bent.

Enkele tips om een nieuwe gewoonte aan te leren:

Veel verandering geeft chaos

Wanneer je de lat voor jezelf erg hoog legt en meerdere gewoontes tegelijk wil veranderen, maak je het jezelf erg lastig. Het is veel eenvoudiger om één nieuwe gewoonte per keer te veranderen of toevoegen. Wil je én stoppen met roken én gezonder eten én koud afspoelen na het douchen. Dan is de kans groot dat het geen van drieën echt een gewoonte wordt.

Mijn eerste nieuwe gewoonte wordt het drinken van kruidenthee in de avond. Ik heb het al een paar avonden achter elkaar vol gehouden. Ik ben benieuwd of het over een maand automatisch gaat! Dan is het weer tijd voor het veranderen van een andere gewoonte. Het afleren van een ‘slechte’ gewoonte of juist het toevoegen van een goede gewoonte, wie weet.

Welke gewoonte wil jij als eerste veranderen?

[/fusion_text]

Ook meer vitaliteit op kantoor? Zorg voor water én fruit!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.