Opwarmen en afkoelen - Voel je fit - Viteau voel je goed

In Een zomer vol beweging en sport had ik het over de sportieve zomer waar we inmiddels aan zijn begonnen. Vanzelfsprekend hoort bij sporten ook de nodige ontspanning. Al is sport en bewegen ook ontspannend – het gaat om de balans tussen jezelf in het zweet werken en dat lekkere gevoel na afloop. Na een pittige wedstrijd en een warme douche is een drankje met z’n allen bijzonder prettig. Ik weet in ieder geval niet beter dan dat het bij onze vereniging vaste prik is. In mijn geval ook letterlijk: alcohol heb ik gewoon nooit lekker gevonden. En koolzuur eigenlijk ook niet. Meestal houd ik het bij een sapje of, jawel: thee. Inclusief de dikke frons van degene die het rondje bestelt.

Na inspanning de welverdiende ontspanning

We bespreken na afloop nog kort de wedstrijd, want meestal is het gewoon een gezellig samenzijn. De alledaagse beslommeringen worden doorgenomen. Terwijl ik luister naar de verhalen, voel ik hoe mijn lichaam weer tot rust komt. De adrenaline daalt als het ware in en stiekem laten dan ook de kleine pijntjes van de wedstrijd zich voelen. Dan besef ik als ware amateursporter weer het belang van een degelijke cooling down. Ook al is de weldaad van een cooling down pas laat tot me doorgedrongen- inmiddels heb ik een inhaalslag gemaakt. Met succes, want er viel wat dat betreft nog veel te winnen. Niet meer direct na de wedstrijd gelijk onder de douche, de kantine in. Nee, eerst goed afkoelen.

Opwarmen en afkoelen - Voel je fit - Viteau voel je goed 3

Misschien moet je even afkoelen?

Een goede cooling down geeft mijn lichaam als het ware de kans om te wennen aan het idee dat het minder intensief hoeft te bewegen. Het bloed dat het hart tijdens de inspanning heeft rondgepompt, wordt zo weer gelijkmatig verdeeld. Tijdens het sporten gaat er bijvoorbeeld meer bloed naar mijn benen en moet het lichaam het op andere plekken met wat minder doen. Stop ik in één keer met intensief bewegen, dan kan dat zelfs voor blessures zorgen. Met een goede cooling down is die kans een stuk kleiner. Nog een voordeel is dat ik er meestal spierpijn mee voorkom. Voldoende drinken tijdens en na het sporten is ook essentieel. En dan het liefst water dat niet uit de koeling komt. Koud water eist ook energie van je lichaam, omdat je lichaam het water op lichaamstemperatuur probeert te brengen.

Tips voor warming up en cooling down

Net als een warming up, is een cooling down heel makkelijk uit te voeren. Het komt eenvoudig gezegd een beetje op hetzelfde neer. Belangrijk is om er tijd voor te nemen. Niets afraffelen, gewoon in alle rust. Dat drankje en die warme douche zijn er straks ook nog. Loop joggend of wandelend vijf tot tien minuten rustig uit. Of, als je stevig hebt gefietst: rustig uit fietsen. Doe daarna nog wat lichte rekoefeningen en dan lekker douchen. Je zult ervaren dat het drankje na goed afkoelen een stuk lekker smaakt. Het resultaat: fitter, spierpijn- en blessurevrij op naar de volgende wedstrijd! Misschien heb jij ook nog goede tips voor, tijdens en na het sporten?

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.