Viteau voel je goed - Fitter door fitness op het werk

Fitness is tegenwoordig een algemeen bekend begrip. Daaronder vallen uiteraard de meest gewilde en befaamde karakteristieken zoals spiergroei, spierkracht en uithoudingsvermogen. Mannen die uren lang hun armen trainen met bicep curls, vrouwen die lang zwoegen op de loopbanden en crosstrainers om zo aan een droomfiguur te werken en natuurlijk de bomvolle spinninglessen om druipend in het zweet aan je conditie te werken. Dit is bijna altijd het beeld dat je krijgt als er iemand over “fitness” praat.

Merk je dat er gelijk een negatief gevoel in je op komt? Uren in de sportschool hangen klinkt soms als een vervelende taak. Je gaat er tegenop zien omdat je weet dat het goed voor je is, maar je hebt er lang niet altijd zin in of tijd voor. Je gaat naar het werk, bent daar de hele dag bezig, komt thuis en daarna moet je weer de deur uit om veel energie te verbruiken tijdens lang, maar ook niet altijd effectief, sporten. Wat nou als ik je vertel dat er een manier is waarbij je keihard aan je conditie en fitheid kan werken en je energieker kan voelen. En dat gewoon op de werkvloer?

Het fenomeen: Tabata

Tabata training is een fitness vorm die werd geïntroduceerd door de Japanse professor Izumi Tabata in 1996 (Journal of Medicine & Science in Sports & Exercise). Zijn onderzoek was gebaseerd op hoog intensiteit interval training (HIIT) en dan vooral gericht op maar vier minuten. Je leest nu waarschijnlijk “vier minuten maar” met een lach op je gezicht. Raar maar waar!

Professor Tabata werd verkozen om tijdens zijn onderzoek met Japanse olympisch schaatsers aan de slag te gaan om hun conditie te verbeteren voor optimale resultaten. Na het testen van verschillende intervallen en intensiteit niveaus had hij bevonden dat de atleten met het inzetten van een hoge intensiteitstraining gedurende vier minuten, na een maand hun fitheid met maar liefst 13% hadden verbeterd. Dit in vergelijking met een andere groep atleten die vier weken lang één uur met een veel lagere intensiteit fietsten. Tabata training lijkt hiermee dus een ideale manier van dagelijks trainen en snel resultaten boeken. Even op kantoor voor de lunchpauze, of om je 15.00 uur dip te doorbreken en energieker verder te kunnen!

Viteau voel je goed - Fitter door fitness op het werk

Hoe werkt Tabata?

Hoog intensiteits interval training (HIIT) is een trainingsvorm waarbij je een beweging maakt met hoge intensiteit (maximale spanning). Denk aan voluit sprinten op de fiets of meerdere malen achter elkaar zo hoog mogelijk proberen te springen. Dit wordt gevolgd door een minimaal rustmoment. Tabata werkt in principe hetzelfde, maar dan op tijd. Je maakt een maximale intensiteitbeweging voor twintig seconden lang, met daaropvolgend tien seconden rust. Deze bewegingen en rustmomenten worden dan gedurende acht sets herhaalt. Dit komt in totaal neer op vier minuten trainen. De oefeningen moeten dan wel maximale power uitgevoerd worden. In die vier minuten zal het lichaam tot de absolute limiet moeten gaan, waardoor ook die fantastische resultaten behaald worden.

Plan van aanpak

Als beginneling is je lichaam nog niet gewend aan maximale intensiteit bewegingen. Om toch resultaten te behalen kun je de duur van de interval iets langer maken. Dit kan bijvoorbeeld door dertig seconden een beweging te maken en daarna dertig seconden rust te houden. Herhaal dit dan ook acht keer. De intensiteit zakt hiermee iets en je hebt een langere herstelperiode.

 Viteau voel je goed - Fitter door fitness op het werk

Een aantal dingen die je bij de trainingen moet onthouden:

  1. Je moet jezelf tot het uiterste drijven.
  2. Doe de trainingen in eerste instantie niet dagelijks. Laat je lichaam wennen gedurende de eerste twee weken. Twee tot vier trainingen in de week zijn dan ideaal.
  3. Start niet direct met je training. Warm eerst vijf minuten goed op door even een rondje te lopen door het kantoor of om het gebouw heen en voorkom zo blessures. Ook kun je vooraf kiezen voor lunges.
  4. Wordt de intensiteit te hoog? Neem één ronde extra rust om te herpakken en ga er dan weer tegenaan.
  5. Voeg een cooling down van vijf minuten toe met wat rek- en strekoefeningen om weer tot rust te komen.

Voorbeeld training:

  1. Burpees
  2. Lunges
  3. Mountain climbers
  4. Stairs
  5. Push-ups
  6. Jump Lunges
  7. Sprint
  8. Air boxing

Blijf goed ademen en naar je lichaam luisteren bij maximale inspanning, om zo tot het beste resultaat te komen. Je conditie wordt elke training opnieuw op de proef gesteld, maar je zult snel merken dat je vooruitgang boekt. Je lichaam zal je rijkelijk belonen met een verbeterd uithoudingsvermogen en de energie om de rest van de dag goed door te komen. Een vitalere toekomst met slechts enkele korte, krachtige powermomenten!

Ook meer vitaliteit op kantoor? Zorg voor water Èn fruit!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.