Nadat je er een lange dag werk op hebt zitten, kom je thuis voor een snelle hap. Daarna spring je weer de auto in om richting sportschool te gaan. Eenmaal aangekomen ga je richting de loopband. Na vijf  kilometer rennen keer je vol trots weer op huis aan. Even opfrissen, “Chill kleren” aan en dan eindelijk doen waar je op gehoopt had na een dag werk; lekker op de bank neer ploffen en voor de buis zitten tot het tijd is om de oogjes te sluiten. Na een paar dagen wordt deze routine herhaalt en red je het om drie keer in de week te sporten, fantastisch!  Maar, is dat ook voldoende beweging?

Sporten is altijd beweging, maar beweging is niet altijd sporten

Het is geweldig dat je sport. Sporten is namelijk één van de beste manieren om gezond en vitaal door het leven te gaan. Meerdere keren in de week sporten? Goed bezig!

Als je collega aan je vraagt of je veel hebt bewogen deze week, schiet het beeld van de verschillende sportschoolapparaten en yoga poses door je hoofd. Als je sport ben je immers aan het bewegen. Maar als je beweegt sport je niet altijd psubrr7.

Om onze gezondheid verder te bevorderen moeten we in het geheel meer bewegen. Een voorbeeld: We zitten bij het ontbijt, we zitten in de auto om naar het werk te gaan en vaak zitten we daar hele dagen lang. Eenmaal thuis gaan we aan tafel zitten voor het avondeten en als er niets anders op de planning staat gaan we vaak op de bank voor de tv zitten. Bij de gemiddelde mens is een grote disbalans ontstaan tussen zitten en bewegen. Van in totaal 10.080 minuten in één week, besteden we slechts 180 minuten aan sport. Meerdere keren in de week sporten is een geweldige eerste stap, maar het kan nog beter.

Wat houdt meer bewegen in?

Elk proces in je lichaam is een vorm van beweging. Zie het lichaam als een fabriek met allemaal werknemers, die constant bezig zijn. Zij zorgen ervoor dat ons lichaam de lading van het leven kan dragen. Het bewegingsproces maakt het ons mogelijk om te fietsen en zware boodschappentassen van de grond te tillen. Daar blijft het echter niet bij. Denk ook aan onbewuste bewegingen als het transporteren van zuurstof tijdens de ademhaling en het rondpompen van bloed door het lichaam. Dit laat zien dat ons lichaam veel bewegingspotentie heeft waar we gebruik van moeten maken.

Hoe kan ik meer bewegen?

We weten nu dat elke beweging ook daadwerkelijk een effect heeft op het lichaam. Hoe kunnen we dit gebruiken in ons voordeel? We weten allemaal dat het beter is om de trap te nemen dan de lift. Er zijn echter veel meer opties.

Hieronder vind je een aantal praktische tips:

– Haal niet alle boodschappen in één keer, maar splits het op naar kleinere boodschappen meerdere keren per week. Kies dan een mandje in plaats van een kar. Het gebruik van een mandje zorgt ervoor dat je spieren zich moeten aanspannen om het gewicht te tillen en in balans te blijven.

– Parkeer de auto wat verder weg van de ingang. Dit zorgt ervoor dat je langer moet lopen.

– Sta op en wandel tijdens telefoongesprekken. Waarom zitten we als we gebeld worden? Het is bewezen dat de hersenactiviteit groter is tijdens het staan of wandelen dan tijdens het zitten.

– Verander zo vaak mogelijk van zitpositie. Een groot probleem van zittend werk is het aanhouden van dezelfde positie voor meerdere uren. Bij het veranderen van houding, beweeg je een klein beetje en veranderen de drukpunten op het lichaam. Het is nog beter om de complete positie te veranderen. Sta op, loop even een rondje om je bureau en neem daarna weer plaats op een andere wijze.

– Hoe lief je collega ook is als hij vraagt of je nog iets wilt drinken, bedank hem vriendelijk en haal je eigen koffie. Het is belangrijk om regelmatig op te staan.

– Probeer meerdere malen per dag verschillende strekoefeningen te doen.  Bijvoorbeeld: Span je bil aan en strek je tenen. Tijdens het zitten zijn je voeten vaak in een aangespannen positie. Bescherm je enkels door om het uur je tenen te strekken. Span daarna je bil aan zo hard als je kunt. Hierdoor reset je je heup en benen en nemen zij weer een neutrale positie aan.

Ook meer vitaliteit op kantoor? Zorg voor water én fruit!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.