Overal kom je het tegen. In de krant, op internet, op facebook en op vrijwel ieder medium. Columns over sporten, artikelen over gezondheid, berichten over afslank programma’s in 30 dagen en zo gaat het maar door. Iedereen denkt te weten dat hij of zij de waarheid in pacht heeft of in ieder geval het gouden idee voor mensen om gezonder te leven.

Waarom willen we gezond en fit zijn?

Als sinds we ons heugen doet de mens aan sport, maar om de een of andere reden is het de laatste jaren heel belangrijk om je daar gezond over te voelen en heeft het vooral een doel op korte termijn. Dit doel wordt gesteld door de huidige maatschappij. Wij moeten allemaal voldoen aan een bepaald beeld. Alles wat afwijkt van deze standaard is raar of vreemd. Als je aan iemand van 100 jaar geleden zou vragen waarom hij sport geeft hij een heel andere reden dan iemand van nu. We moeten gezond en fit. Maar waarom?

Waarom sporten mensen, of juist niet?

Zodra je op internet zoekt op de zoekterm: waarom sporten mensen? Krijg je tal van redenen: een slankere taille, goed voor het geheugen en goed voor het zelfvertrouwen. Nog veel leuker is als je zoekt op: waarom sporten mensen niet? Te weinig tijd, geen zin, mijn sportbroekje is niet in de goed kleur en de allerbeste: ‘morgen ga ik sporten’.

Allemaal stuk voor stuk prima redenen om te sporten en om niet te sporten.

Naar mijn idee zijn dit allemaal redenen die het einddoel missen.

Nu Sporten voor later

Als we zouden sporten en ons storten op een gezonde lifestyle dan moeten we één doel voor ogen houden: later. Vreemd genoeg kijken we vaak terug op wat we gedaan hebben, maar nooit naar wat we nog kunnen doen. Als we ons gezonder door het leven bewegen moeten we denken aan later. Gezonder leven betekend minder klachten op latere leeftijd. Gezonder leven betekend minder ziektes op latere leeftijd. Dat alleen al is al reden genoeg om je leven ietsjes te veranderen.

Maar hoe dan? Ik heb geen tijd, weet je nog?

Wil je voldoen aan een doel zoals afvallen of meer spiermassa kweken? Sorry, maar daar moet je echt tijd voor maken en energie in steken om dat te behalen. Wil je er voor zorgen dat je later een fijn leven hebt zonder allerlei nare bijzaken (los van erfelijke en aangeboren kwalen)? Dan moet je andere keuzes maken. Helaas leven we in een wereld waar keuze te over is. Ga je met de bus, trein, auto, fiets of lopend naar je werk? Neem je een biefstuk, salade, pasta of vis als avond eten? Vanuit al de mogelijke keuzes die je kunt nemen ben je zelf verantwoordelijk voor jouw gezondere leven voor later. Ik maak qua eten vaak de verkeerde keuze, maar ik probeer die keus met sporten een beetje te egaliseren. Ik ben van mening dat alle kleine beetjes helpen.

Wat kun je er zelf aan doen

  • Neem eens de trap op je werk.
    Ja, ik werk op de 30e verdieping, daar heb ik geen puf voor. Hoezo moet je dan 30 trappen nemen? Je kunt toch ook beginnen met 2 of 3? Mijn collega Dorine schreef hier eerder al een leuke blog over; 5 verschillende manieren om de trap te nemen.
  • Neem eens de fiets naar je werk, station of winkelcentrum.
    (JA, maar ik moet veel boodschappen halen. Oké, maar je hoeft vast niet elke dag voor de hele week boodschappen te doen?)
  • Neem eens een salade thuis of als je in een restaurant zit.
    (JA, dat kan wel, maar die biefstuk met friet ziet er beter uit. Klopt, maar wat is nou één keer?)
  • Neem eens fruit als een toetje
    (JA, weer een reden om toch chocolade te nemen, en hier weer een reden om toch wel fruit te nemen)

En zo kunnen we wel even doorgaan.

Alles valt of staat met de keuzes die je maakt in de dagelijkse gang van zaken

Beste lezer,

Je hoeft geen zelf uitgeroepen goeroe te zijn om gezond te leven. Kies voor jezelf als je 30 jaar ouder bent. Jouw 30 jaar oudere zelf wil er graag goed bij zitten.

Welke keuze heb jij deze week gemaakt om bij te dragen aan een gezonder leven?

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.