Sportieve doelen

De afgelopen weken stond ik langs de kant van de weg bij twee elfstedentochten deelnemers aan te moedigen. De wandelelfstedentocht kwam langs mijn huis. Terwijl ik in de tuin zat te genieten van een ontbijtje hadden de deelnemers de eerste kilometers voor die dag, de laatste dag van de vijfdaagse tocht, er alweer opzitten. Twee weken later zag ik meer dan 13.000 fietsers tegen de wind in trappen, om in totaal 240 kilometer te gaan fietsen. Vol bewondering keek ik bij die beide elfstedentochten naar al die deelnemers die zichzelf deze behoorlijke sportieve doelen hadden gesteld. 240 kilometer wandelen of fietsen, verspreid over vijf dagen of juist op één dag; ik neem er mijn petje voor af!

Stel jezelf concrete sportieve doelen

Als je bezig gaat met gezonder leven is het wenselijk om voor jezelf sportieve doelen te stellen en deze goed te definiëren. Zonder deze doelen heb je al snel dat je het bijltje erbij neerlegt. Ik ken het zelf maar al te goed. Als ik mezelf voorneem om een paar kilo af te vallen, verval ik al snel in mijn oude patroon. Het doel om een paar kilo af te vallen is niet concreet genoeg. Net als het doel ‘meer te willen wandelen’. Wat is meer? Is dat wekelijks een fikse wandeling maken, dagelijks meer dan tienduizend stappen zetten of is dat trainen voor één belangrijk doel zoals bijvoorbeeld de Nijmeegse Vierdaagse?

Sportieve doelen stellen - Viteau voel je goed 2

Mijn sportieve doelen

Zelf heb ik niet per sé de ambitie om ooit de Elfstedentocht al fietsend, lopend of schaatsend af te leggen, maar vind ik het voor mezelf toch belangrijk om mezelf sportieve doelen te stellen. Onlangs heb ik een activity tracker gekocht. Een goedkope, maar doch effectieve. Ik draag het polsbandje nu twee weken, en het heeft nu al z’n effectiviteit bewezen. De stappenteller is automatisch ingesteld op een doel van tienduizend stappen per dag. Wanneer ik niet eens in de buurt kom van deze tienduizend stappen, staat er een smiley met een zielig gezichtje in beeld. Kom ik in de buurt, dan heeft de smiley een glimlach. Scoor ik meer dan 100%, dan wordt de smiley helemaal blij!

Stappenteller als motivator

Zo nu en dan kijk ik hoeveel stappen ik tot dat moment heb gezet. Als ik rond de vierduizend stappen heb gezet weet ik dat ik me nog wat beter moet gaan inzetten. De stappenteller werkt voor mij motiverend. Als ik namelijk ‘s avonds m’n bed induik en ik heb de tienduizend stappen niet gehaald, dan baal ik stiekem als een stekker. Zie ik ‘s avonds dat ik nog maar zo’n duizend stappen moet zetten, dan loop ik gerust nog een paar rondjes om ons huis.

Alledaagse bewegingen

Ik zoek mijn sportieve doelen in het alledaagse. Beweging tussen de bedrijven door. Daar kies ik voor, omdat ik weet dat dit soort doelen voor mij haalbaar zijn. Dat is ook mijn tip aan anderen: stel jezelf doelen die haalbaar zijn, en stel ze daarna eventueel bij. Wie weet stel ik mijn doelen ook ooit eens bij, bijvoorbeeld wanneer ik merk dat ik die tienduizend stappen dagelijks met gemak haal. Misschien dat het dan tijd wordt om een wat hogere doelen te stellen.

Hoe zit het met jouw sportieve doelen? Heb je wekelijkse doelen of ben je aan het trainen voor een sportief evenement? 

 

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.