start-to-run-maar-hoe-viteau-voel-je-goed-4

Het fenomeen start-to-run is een algemeen bekend principe, maar hoe werkt het nu precies en waarom starten we eigenlijk met hardlopen?

Als trainer van een start-to-run groep zie ik vaak veel verschillende maten, lengtes en leeftijden bij de start van deze trainingenreeks. Na de eerste training hoop ik iedereen genoeg getriggerd te hebben om mee te blijven doen en het dus vol te houden. Maar waarom willen we eigenlijk überhaupt hardlopen?

Meer dan alleen wat “rondhuppelen”

De redenen om te starten met hardlopen zijn heel uiteenlopend, maar de voordelen zijn duidelijk:

  • Je krijgt er een jonger brein van: de hippocampus neemt toe in omvang en vermogen en juist dit gebied is voor een groot deel verantwoordelijk voor ons geheugen en lerend vermogen!
  • Het werkt stress-verminderend: zeker een hardloopsessie door de natuur kan je helpen ontspannen.
  • Het kan altijd- en misschien nog wel belangrijker: overal. Een trainingssessie missen zit er niet in als echte hardloopverslaafde.

Het start-to-run principe

Start-to-run is in eerste instantie opgezet om niet-hardlopers te besmetten met het hardloopvirus. Het programma duurt gemiddeld tien tot twaalf weken en kent een langzame opbouw. Dit is dan ook belangrijk en ikzelf heb dit, toen ik begon, als heel fijn ervaren. Je lichaam moet de belasting van het hardlopen leren herkennen en moet deze belasting ook aankunnen. In het begin ervaarde ik daarom ook veel spierpijn, maar geloof me, na een aantal trainingen verdwijnt de spierpijn langzaam. In mijn geval begon in het toen pas écht leuk te vinden. In de eerste week loop je maximaal vijf minuten achter elkaar en dit wordt langzaam opgebouwd naar een half uur achtereenvolgens hardlopen. Wanneer je voor het eerste en 5-kilometer achter elkaar loopt en misschien zelf je eerste evenement erop hebt zitten voel je pas echt geweldig.

start-to-run-maar-hoe-viteau-voel-je-goed-3

Een goed begin is het halve werk

Beginnen met hardlopen kan moeilijk zijn, maar het is niet onmogelijk. Er zijn verschillende programma’s, apps en schema’s te vinden op het internet. Hierbij is het echter wel belangrijk dat je goed kijkt naar het doel van het schema. Wat werkt het beste voor jou? Dat is heel verschillend per persoon.

  • Ga hardlopen met een groep. Ik raad je aan om, als je wilt beginnen met hardlopen, te starten in een groep met een trainer. Dit zorgt voor een stok achter de deur.
  • Zorg dat je de juiste hardlooptechniek aanleert. Hierdoor verminder je de kans op blessures en kun je makkelijk sneller en langer hardlopen.
  • Stel korte en lange termijn doelstellingen op. Bijvoorbeeld: over vier weken wil ik drie kilometer aan een stuk kunnen hardlopen óf ik ga de komende vier weken minimaal twee keer in de week hardlopen.
  • Start met een simpel trainersschema zoals hieronder. Hierbij kun je zelf beslissen hoeveel trainingen je per week loopt (tot maximaal 3) en kun je dus op je eigen tempo starten met hardlopen.

start-to-run-maar-hoe-viteau-voel-je-goed

The feel good-feeling

Ik krijg vaak de vraag waarom ik hardlopen zo leuk of fijn vind. Het gevoel vind ik niet te omschrijven en is voor iedereen anders. Ik voel me vrij en kan mezelf helemaal uitleven. Na de training ben ik helemaal gesloopt, maar na een verfrissende douche voel ik me weer als herladen. Na een wedstrijd voel ik me moe, maar voldaan en ben ik mijn volgende evenement alweer aan het plannen!

Zie ik jou binnenkort bij een hardloopevenement aan de start verschijnen?

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.