krachttraining-sporten-viteau-voel-je-goed-2

“Pak nu eens 20 kilo.” Ik kijk de trainer even goed aan om er zeker van te zijn dat hij niet hier, waar ik bij sta, helemaal stapelgek is geworden. Zojuist heb ik 15 squats gemaakt met een kettlebell van 16 kilo in mijn handen, en nu wil hij dat ik er even 4 kilo bijpak? Maar hij kijkt me rustig aan, zoals altijd. “Dat kan jij wel.” Zeg dan nog maar eens nee. En ja hoor, het is loodzwaar, maar het lukt me wel. Grenzen verleggen, lekker! Nog niet denken aan de spierpijn van morgen.

Krachttraining is voor de bodybuilders

Van krachttraining val je niet af, je krijgt alleen spiermassa erbij. Je komt eruit te zien als een bodybuilder en vooral voor vrouwen is een cardiotraining veel beter. En trouwens, zie je mij al bankdrukken? Laat me niet lachen zeg. Dit zijn de misverstanden die bij mij bestonden toen ik vorig jaar bij een personal trainer naar binnen stapte. Ik had er niet verder naast kunnen zitten. Tuurlijk, met cardiotraining zet je de vetverbrandingsmotor eens flink aan het werk. Maar het is de krachttraining die ervoor zorgt dat die motor nog heel lang (soms zelfs nog de volgende dag) blijft lopen. En laat dat nou net zijn wat ik wilde.

Voeding na krachttraining

Abs are made in the kitchen. Een uitspraak die redelijk op mijn zenuwen werkt. Maar het is wél waar. Als ik de dag na een training ontbijt met kwark, en de rest van de dag goed let op mijn eiwitinname, herstel ik stukken beter en val ik meer af dan wanneer ik de dag begin met een boterham met jam. Dus eet ik kipfilet, of een gekookt eitje. Dineer ik met vis met verse groenten in plaats van een hamburger, ‘want die heb ik wel verdiend na dat harde werken’.

Burpees don’t like you either

Maar welke oefening werkt het beste? Dat is afhankelijk van diverse factoren. Wat is je doel? Ik wil, na twee zwangerschappen, strakker in mijn vel zitten en pak alle spiergroepen aan. Daarbij verkies ik de hipthrust boven de push-up en de plank boven de burpee (voor wie die oefening niet kent; hij jaagt je hartslag door het dak en je voelt bijna elke spier in je lijf. Dubbel winst maar ik ben geen fan). Wat niet inhoudt dat ik nooit een push-up moet doen, of toch weer veel teveel burpees. Laat het maar aan de trainer over om me helemaal kapot te maken tijdens dat wekelijkse uurtje.

krachttraining-sporten-squat-viteau-voel-je-goed

Beginnen met krachttraining?

Doen! Maar laat je dan vooral goed begeleiden of voorlichten door een professional. Begin rustig. Je kunt er altijd nog een zwaarder gewicht bij pakken. In de (goede) sportschool lopen gediplomeerde instructeurs rond die je graag helpen. Vraag gewoon om die hulp. Ontdek hoe gaaf het is om je grenzen te verleggen en bouw je kracht stapje voor stapje op. Dan sta je voor je het weet ook met 20 kilo in je handen squats te doen. Veel plezier, en laat je weten wat jouw favoriete oefening is?

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.