wat-muziek-kan-doen-voor-je-sportprestaties-viteau-voel-je-goed

Vol goede moed hijs ik me in mijn nieuwe sportkleding, klaar om me weer eens flink in het zweet te gaan werken. Hardlopen kan soms zo heerlijk zijn na een lange dag werken. Even mijn hoofd leegmaken van alle stress, gedachten en het gewoon op een rennen zetten. Ik kan er echt intens van genieten. Oortjes in, muziek op en go! Maar dan begint het: die afschuwelijke oortjes blijven gewoon nóóit goed zitten. Wat je ook doet, na het trekken van je eerste sprintje zijn ze alweer unplugged. Ooit heb ik dus eens geprobeerd om ze met sporttape vast te plakken, maar ook deze poging bleek tevergeefs. Dan ga je toch gewoon lekker zonder oortjes in hardlopen, denk je misschien? Nou nee, dank je! Ik ben namelijk erg gesteld op mijn fijne hardloop playlist tijdens het sporten. Want wist je dat muziek namelijk een positief effect op je prestatievermogen heeft tijdens het sporten?

Music please!

Je hebt vast wel gemerkt dat wanneer je een muziekje op hebt tijdens het sporten, dit je vaak een snelle energieboost kan geven om nét wat harder te rennen of meer je best te doen. Maar hoe werkt dat nou eigenlijk? Want is training dan niet meer nodig, als we onze playlist op repeat zetten tijdens een rondje hardlopen?

#Dopamine

Het is bewezen dat een goeie beat tijdens je work-out kan helpen om beter te presteren. Vrolijke muziek met beat kan zorgen voor een hogere productie van het stofje dopamine in de hersenen. Dopamine zorgt ervoor dat jij je happy voelt en kan je helpen bij het beter reguleren van je bewegingen. Het heeft invloed op je bewegingscontrole en gericht handelen tijdens het sporten.

#Afleiding

Verder heb je misschien wel gemerkt dat je je vermoeidheid spontaan kan vergeten als je een muziekje luistert ter afleiding. Zo kan muziek ook afleiden van pijn bij blessures en helpt het je uithoudingsvermogen te verbeteren en je stofwisseling te vergroten. Muziek kan er zelfs voor zorgen dat je het sporten tot zo’n vijftien procent langer volhoudt!

wat-muziek-kan-doen-voor-je-sportprestaties-viteau-voel-je-goed-8
#Beat it

Snelle muziek met een beat kan de hersenen optimaal stimuleren. En dat is vast ook de reden achter deze muziekkeuze in je favoriete sportschool. Natuurlijk zijn er wel wat verschillen binnen deze muziek: zo lijken mensen die aan duursport doen (zoals bijvoorbeeld hardlopen) een voorkeur voor iets snellere muziek te hebben dan bijvoorbeeld krachtsporters.

#Control

Verder kan het luisteren naar muziek met een beat helpen om een bepaalde controle over je bewegingen uit te oefenen. Het scheelt natuurlijk energie en zuurstofverbruik als jij bij het hardlopen in een bepaald ritme loopt, in plaats van met onregelmatige passen. Zo zal een muziekje met een laag tempo er ook automatisch voor zorgen dat je je ritme daarop aanpast en muziek met een snelle beat je harder laten rennen.

#Playlist

Maar wat zijn dan de beste nummers om tijdens het hardlopen naar te luisteren? Spotify heeft ons luistergedrag geanalyseerd en komt tot de onderstaande top tien:

1. The Monster – Eminem
2. Timber – Pitbull
3. Work B**ch – Britney Spears
4. Wake Me Up – Avicii
5. Leaving You – Various Artists
6. Roar – Katy Perry
7. Can’t Hold Us – Macklemore & Ryan Lewis
8. Till I Collapse – by Eminem
9. Blurred Lines – by Robin Thicke
10. John Doe – B.o.B. and Priscilla

Het zal je vast niet ontgaan zijn dat al deze nummers een ding gemeen hebben: Een beat waar je gerust u tegen mag zeggen. Ben je al overtuigd? Luister de nummers dan hier en download de lijst meteen voor je volgende work-out.

Om deze redenen ben ik dus zo gesteld op mijn playlist tijdens het hardlopen. Stiekem hopend dat ik met die bizarre beat van Justin Timberlake uit Rapgod mijn personal record nog wél eens ga verbeteren. Wie weet..

Naar welke muziek luister jij het liefst tijdens het sporten?

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.