3 stappen op weg naar geluk - Viteau Voel Je Goed - header

Schitteren

Jaren geleden heb ik gekampt met wat men een burn-out noemt. Er gebeurde enorm veel in mijn privé situatie. Ik was erg jong, 20 jaar en had behoorlijk wat voor mijn kiezen gehad. Ik loste dat op door naast mijn studie fulltime te werken en vooral niet te voelen. Uiteindelijk heb ik verplicht rust moeten nemen en dat zorgde voor herstel.
Elke dag werk ik met mensen die te ver over hun grenzen zijn gegaan, bewust of onbewust. Wat hen helpt is structuur en simpele manieren om zichzelf beter te voelen. Vooral kleine stapjes zetten en niet alles tegelijk aan willen pakken. Dit overzicht en al deze kleine stapjes leiden tot een groter gevoel van geluk, zodat je uiteindelijk gaat schitteren.

1. Dankbaarheid

Als je zo moe bent dat je nergens meer energie voor hebt, dan is het belangrijk om je op te laden door bezigheden die je energie geven. Een bijzonder krachtige manier is om je bewust te worden van de dingen waar je dankbaar voor bent.

Je kunt bijvoorbeeld een klein boekje kopen waar je elke dag 1 ding noteert waar je dankbaar voor bent. Dat is niet zoveel werk en op momenten dat je behoefte hebt aan iets positiefs dan kun je dat boekje lezen. Een handige plaats om dit te doen is in de slaapkamer of op een plek in je huis waar je rust ervaart. Het boekje kun je in je tas meenemen of op een vaste plaats leggen. Die van mij slingert door het huis, maar gek genoeg kan ik hem altijd vinden als ik hem nodig heb.

Een andere manier is om eens rustig na te denken welke persoon in jouw leven veel voor je heeft betekend en waar je weinig of geen contact meer mee hebt. Schrijf hem of haar een handgeschreven brief of je kunt bellen. Bedank hem of haar in het bijzonder voor het verschil dat zij hebben gemaakt in je leven.

Ik heb dit zelf jaren geleden gedaan en doe dit regelmatig. Het is zo mooi om stil te staan bij de ontwikkeling die je doormaakt in de loop van jaren. En hoe prachtig is het als je onbewust iets hebt betekend voor anderen en zij je later teruggeven wat dat met ze deed. Dat is pas een verrassing.

2. Lijst

Een ander mooi begin om te gaan schitteren is om overzicht te krijgen in huis. Dat geeft rust en helderheid. Wandel door je huis met pen en papier en maak een lijst van alles dat je makkelijk kunt verbeteren of mooier kunt maken: lampjes die stuk zijn en vervangen moeten worden, een kastje dat opgeruimd mag worden, spulletjes die stuk zijn en gemaakt kunnen worden, schilderijen die een stofbeurt kunnen gebruiken, het kan van alles zijn. Schrijf zo mooi mogelijk en hang hem op een plek waar je vaak langskomt, bijvoorbeeld aan de koelkast of op een prikbord als je dat hebt totdat alles is afgevinkt. Elke dag doe je minstens 1 ding.

Eens in de zoveel tijd maak ik een dergelijke lijst en ik verbaas mij er altijd over hoe makkelijk het is om dingen te doen als je voor jezelf een doel hebt. En wanneer ik dit niet heb en tijd denk over te hebben dan kan ik vaak niet bedenken wat er gedaan kan worden en ga ik meestal iets onzinnigs doen. Verder is het ontzettend vervullend om te zien hoe je lijstje wordt afgewerkt.

3. Slapen

Hoewel ik ontzettend kan genieten van lange avonden beneden, samen met mijn lief of juist heerlijk alleen met een boek of een film, ervaar ik regelmatig hoe belangrijk slaap is. Als ik structureel te weinig slaap, kan ik veel minder hebben, ben ik eerder moe en geïrriteerd en het meest vervelende is eigenlijk dat ik minder positief en creatief ben. Ik zie minder mogelijkheden en oplossingen voor mijn eigen leven. Ik vat gebeurtenissen persoonlijker op en voel mij sneller verslagen. Zeker nu de zomeravonden zwoel en lang zijn is het fijn om lang wakker te blijven en daardoor kom ik ook op dit punt. Een goed slaappatroon is erg belangrijk voor onze gezondheid. Probeer zoveel mogelijk op hetzelfde tijdstip te gaan slapen en zorg dat je minimaal 8 uur slaapt. Bijvoorbeeld tussen 23.00 uur en 7.00 uur of van 22.00 uur tot 6.00 uur. Misschien zelfs van 21.00 uur tot 5 uur.

3 stappen op weg naar geluk - slaap - Viteau Voel Je Goed

Tijdens onze slaap verwerken we gebeurtenissen van de dag en herstellen we ons lichaam. Ook wordt opgedane kennis verwerkt in onze hersenen en voldoende slaap zorgt voor de juiste manier van kennisopslag in ons lange termijn geheugen. Dus als je veel nieuwe informatie moet verwerken, bijvoorbeeld voor je studie of werk, dan is slaap weldadig. En wat helemaal fijn is dat je overdag minder last hebt van onrustige gedachten. Zelf mediteer ik dagelijks en dat helpt mij om rust te creëren en te focussen.

Ik ben benieuwd wat jij doet om te schitteren en je gelukkig te voelen. Ik heb een lijst met wel 100 dingen, misschien voor de volgende keer.

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.