Mindfulness

De afgelopen maand heb ik weer even ervaren hoe belangrijk het is om goed voor mijzelf te zorgen. ‘Radical Selfcare’ noem ik dat. En een onderdeel daarvan is voldoende rusten, slapen en momenten creëren waarin je niets hoeft te doen. Een manier om rust te ervaren is alles met aandacht doen: mindfulness. En multi-tasken hoort daar niet bij. Als trainer en coach leer ik dagelijks mensen hoe ze voor zichzelf moeten zorgen en iedere sessie met mijn klanten is ook leerzaam voor mij. Als coach (en ook als mens) ben je meester én leerling.

Mindfulness is een vorm van meditatie of de training daarin waarbij men zich met nieuwsgierige aandacht en zonder automatische reacties bewust is van fysieke ervaringen, stemmingen, gevoelens en gedachten. (Bron: wikipedia)

Tip 1: Observeer je gedachten bij het opstaan en schrijf ze op

Als ik ’s morgens wakker word heb ik vaak al heel veel ideeën in mijn hoofd: dingen die ik wil doen, taken die ik niet mag vergeten, plannen voor mijn bedrijf, activiteiten met ons gezin, boeken die ik wil lezen en nog veel meer dingen. Wat mij helpt is om rustig te blijven liggen en al die gedachten te observeren. Vervolgens schrijf ik ze op in mijn notitieboek.

Daarna sta ik op om met de dag te beginnen.

Tip 2: Beweeg!

Na het opstaan neem ik de tijd om ademhalingsoefeningen te doen en te bewegen. Vaak wandel ik en geniet ik met volle teugen van de natuur. Vroege ochtendwandelingen vind ik het meest bijzonder: het is dan zo stil en ongerept. Voor mij is het een moment om op te laden en tijdens het bewegen stil te staan bij hoe ik mij voel. Zelf heb ik een dagelijkse serie yogaoefeningen die ervoor zorgen dat ik mijn hele lichaam observeer. Daarmee creëer ik ruimte en souplesse.

Tijdens de dag blijft beweging heel belangrijk. Het is voor ieder mens verschillend hoeveel beweging nodig of prettig is. Ik weet voor mijzelf dat ik na 45 minuten echt aan beweging toe ben. Mijn brein is dan minder efficiënt in het opnemen van informatie en de focus en concentratie nemen dan af.

Als ik op kantoor cliënten zie sta ik tussen afspraken op om armbewegingen te doen, te rennen op de plaats of te stretchen. Tijdens het gesprek haal ik vaak een tweede kop thee en dat is een goed moment om even te lopen.

Tip 3: Als er iets bijzonders gebeurt, gun jezelf de tijd om er kort bij stil te staan

In de mindfulness zijn nieuwsgierige aandacht en de zin om te onderzoeken de basis. Als er op je werk of thuis iets is gebeurd, geef jezelf dan enkele minuten de tijd om daarbij stil te staan. Bedenk wat je ervan vindt (ratio), onderzoek wat je daarbij voelt (fysiek) en registreer wat je ervaart (emotie). Je kunt bijvoorbeeld denken aan een meningsverschil, een compliment, een onverwacht besluit dat genomen wordt, een bespreking die verplaatst wordt, een activiteit die wordt ingelast, een gezinslid dat iets anders wil dan jij, etc.

Het helpt je om het volledige plaatje te kunnen zien en biedt je misschien nieuwe perspectieven. Daarbij geeft het rust, je rondt de gebeurtenis als het ware af en voorkomt dat onrustige gedachten zich meester maken van je.

Ik ben erg benieuwd of jullie iets hebben gehad aan de 3 tips. Ik lees jullie reacties graag terug.

Ook geïnspireerd geraakt? Voel je relaxed en vitaal door het nuttigen van vers fruit én water op het werk!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.