5 Manieren om je dag succesvol te beginnen - Viteau Voel Je Goed - header

Focus

Zelf heb ik regelmatig van die momenten waarop ik ineens moe ben en ik nauwelijks vooruit te branden ben. Vaak wordt dat veroorzaakt door een gebrek aan focus. Ik heb dan geen idee wat ik als eerste wil doen en dan gebeurt er dus ook niets. Het meest logische om daaruit te komen is bedenken wat je wilt en een to-do lijstje maken. Maar uit ervaring heb ik geleerd dat dat niet voldoende is. Wat mij ondersteunt is een goed begin van de dag. Ik noem dat ‘radical self care’.

Vroeg opstaan, een goed begin van de dag.

Waar ik zelf altijd enorm van houd is vroeg opstaan. Overigens zijn er ook dagen dat mijn bed veel te lekker voelt en dat ik toch nog even langer blijf liggen. Wat ik er zo fijn aan vind is eerder opstaan dan de rest van het gezin. De enige die mij altijd met veel enthousiasme begroet is onze poes Nova. Meestal omdat haar voerbakje leeg is, overigens. En dat is ook een vorm van ‘radical self care’. Poezen zijn daar écht heel goed in. Ze slapen wanneer ze daar zin in hebben, eten als ze daar de impuls voor voelen en ze zijn nauwelijks ergens toe te dwingen.

Vroeg opstaan dus, dat is één van de sleutels. Ik houd enorm van dat gevoel dat de dag nog helemaal nieuw is en open staat voor alles wat er kan gebeuren.

Fysiek en mentaal

En als ik dan vroeg opsta dan doe ik eerst mijn ademhalingsoefeningen en mijn yoga serie. Daarna mediteer ik, niets ingewikkelds: ik ga zitten, sluit mijn ogen en observeer wat er in lichaam en hoofd gebeurt. Ik probeer niet te oordelen en als ik dat toch doe dan ben ik mij ervan bewust en is dat ook prima.

Nadat ik die gedaan heb voel ik mij al heel anders. Simpelweg omdat ik de tijd heb genomen om te voelen hoe het met mij gaat en mijn mindset heb bepaald: hoe kijk ik vandaag naar de wereld en naar mijzelf!

5 Manieren om je dag succesvol te beginnen - vroeg opstaan - Viteau Voel Je Goed - header

Voeding

Elke dag pers ik een citroen uit en meestal ook een grapefruit of sinaasappel. Dat vermeng ik met ongeveer een liter lauwwarm water. De hele ochtend drink ik daarvan. En als ik de deur uit ga, dan neem ik dat mee. Daarna maak ik een smoothie. Vandaag heb ik een groene smoothie gemaakt:

1 avocado, 1 mango, 5 blaadjes boerenkool, het sap van 2 uitgeperste sinaasappels, een half glas soyamelk (of rijstmelk) en een paar blaadjes basilicum.

Ik deed dit in de blender en om het dunner te maken heb ik naar behoefte warm water toegevoegd.

Al deze vitaminen geven mij zo’n boost. En simpelweg ook het snijden en klaarmaken is rustgevend.

Schrijven, lezen en leren

Terwijl ik geniet van mijn smoothie begin ik met schrijven. Ik schrijf op hoe het met mij gaat, welke belangrijke dingen ik wil doen, ik lees na wat mijn lange termijn doel is. Eén van de dingen waar het mij om gaat is dat niemand ongezien en eenzaam zou mogen zijn. Dat uit zich in mijn werk. Ik begeleid regelmatig mensen die zich hun hele leven lang ongezien en ongehoord voelen. En het gevoel dat niemand jou ziet zoals je écht bent zou in mijn ideale wereld niet meer bestaan. Daarnaast probeer ik zo vredevol -geweldloos-  mogelijk te leven. Ik schrijf daarover, ik schrijf op wat ik meemaak en reflecteer daarop.

Ik neem ’s morgens ook de tijd om te studeren. Ik lees verschillende boeken, bestudeer vakliteratuur en leer nieuwe talen. Op die manier zorg ik ervoor dat ik altijd blijf leren en nieuwe inzichten kan delen met mijn omgeving.

Prime your brain!

Alles wat we gedurende onze dag doen en de manier waarop we dat doen, bepaalt hoe we de daaropvolgende momenten ervaren. Dus het is belangrijk dat we bewust kiezen wat we willen doen en hoe we dat doen. De kwaliteit van onze handelingen zit vaak in de manier waarop we hierover denken; positief, neutraal of negatief.

Als we er vanuit gaan dat iets lukt, is de kans veel groter op slagen. Als we tijd nemen om goed voor onszelf te zorgen geven we ons meer energie en voelen we ons vitaler. Onze gedachten, en twijfels in het bijzonder, kosten ons veel energie.

Door een routine te volgen ‘primen’ we onze hersenen. We zetten ons brein in de juiste leerstand en zorgen ervoor dat we open staan voor nieuwe mogelijkheden. Tegelijkertijd zorgen we voor de juiste focus en richting die we op willen. Mij helpt het echt.

Ik ben benieuwd hoe jullie ochtend routine is. Leuk als je dat wilt delen.

Mooie dag allemaal!

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.