balance-pexels-photo-28349-large

Het zijn misschien wel de meest gehoorde adviezen voor een evenwichtig leven: voldoende beweging, uitgebalanceerde voeding en een goede nachtrust. Het zijn ook mijn basale vuistegels. Ze helpen mij om snel mijn evenwicht te herstellen wanneer ik uit balans raak. Iets wat meestal heel stiekem gebeurt, zonder het direct in de gaten te hebben. Een paar dagen net iets te veel suiker en te weinig bewegen. Met bijna logisch gevolg een onrustig slaapritme. Heel verklaarbaar. Neem bijvoorbeeld onschuldige verjaardagen en feestjes – ze lijken soms allemaal in dezelfde periode te vallen. En zo zijn er altijd oorzaken te vinden. Niets ergs. Dankzij de drie pijlers – bewegen, voeding en slaap – kan ik zelf ingrijpen en hervind ik mijn balans.

Blijf in beweging

Het maakt niet uit wat ik als eerste aanpak. Beweging, voeding en nachtrust staan in directe verbinding met elkaar en houden elkaar in balans. Een half uur per dag bewegen is prima te doen. Pak de trap in plaats van de lift, laat de auto staan en stap op de fiets of ga lekker lopen. Een ommetje tijdens de lunch is ideaal om je hoofd even leeg te maken. Met nieuwe energie als bonus. Wanneer ik toch aan een (werk)plek ben gebonden, dan zorg ik ervoor dat ik regelmatig wat eenvoudige oefeningen doe. Bijvoorbeeld wat stretchoefeningen in mijn koffiepauze. Zo blijft mijn bloedsomloop lekker op gang en blijf ik alert.

avondwandeling-balans-pixabay--------------

Een uitgeslapen dieet

Behalve beweging is goede voeding onontbeerlijk. Ik eet afwisselend en zo vers mogelijk. Groente en fruit bieden elk seizoen weer een ruime keus. Ik eet geen vlees, maar wel vis, eieren, noten en vleesvervangers. En of je nu wel vlees eet of niet: kies zoveel mogelijk voor duurzaam – zo ben je vriendelijk voor jezelf en je omgeving. Voldoende drinken spreekt ook vanzelf. Afvalstoffen worden makkelijker afgevoerd door, hoe kan het ook anders: water.
Slapen is natuurlijk iets wat niet op ieder moment kan. Dat zou een mooie boel worden. Maar als het tijd is om mijn bed op te zoeken, dan komt de slaap makkelijker na een dag voldoende beweging en goede voeding. En dankzij een goede nachtrust voel ik me als vanzelf fitter. Een opwaartse spiraal.

De ultieme balans bonus

De ultieme bonus is dat ik dankzij voldoende beweging, een goede nachtrust en bewuste voeding automatisch het beste middel tegen stress in handen heb. Sterker nog: hiermee voorkom ik stress. Ik ben uitgerust, fit en voel me gezond. Mocht er dan toch iets gebeuren dat tot stress kan leiden, dan kan ik dat veel beter aan. Dat voelt als een succeservaring en zo maak ik de basis nog steviger. De ideale situatie. Natuurlijk weet ik ook dat het vaak makkelijker is gezegd dan gedaan. Geloof me – been there, done that. Maar elk moment is het perfecte moment om te beginnen met bouwen aan een gezonde basis. Dat houd ik mezelf steeds opnieuw voor als het nodig is.
Hoe zorg jij voor balans in je leven?

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.