Misschien herken je het wel. Je hebt het heel druk en dan vraagt iemand of je even kan helpen. Meteen schiet er door je hoofd: “Daar heb ik helemaal geen tijd voor, dan krijg ik de rest niet af. Maar diegene doet ook zoveel voor mij, dus ik zou eigenlijk wel even moeten helpen. Maar als ik mijn andere werk niet afkrijg, word ik straks ontslagen.” Je gedachtes gaan meteen aan de slag om voor elke oplossing een probleem te vinden. Je bent in de negatieve gedachtenspiraal beland.

Negatieve gedachtes kosten heel veel tijd en frustratie

Stel je eens voor dat in dit voorbeeld, de persoon die je om hulp vraagt, een collega is. Hij loopt tegen een klein probleem aan en heeft even behoefte aan iemand die met hem meekijkt. Maar omdat je het zo druk hebt en al stress ervaart, voelt het meteen als te veel.

Je zegt tegen je collega dat je er nu even geen tijd voor hebt, maar vervolgens voel je je hier schuldig over. Je blijft denken: “Had ik toch maar… Zou hij mij nog wel aardig vinden? Wat denken andere collega’s nu van mij? Kan ik zelf nog wel weer om hulp vragen?”

Het gevolg is dat je hier zo over aan het twijfelen bent, dat je je aandacht ook niet bij het andere werk kan houden wat vandaag echt af moest en ook dit werk komt hierdoor niet af.

Negatief denken

Negatief denken is voor veel mensen een onbewust patroon geworden. We doen het zo vaak dat we het niet eens meer doorhebben. Maar deze gedachtes hebben enorm veel invloed op ons leven.

Gedachtes bepalen je gevoel

In dit voorbeeld zorgen de gedachtes over het “nee” zeggen er bijvoorbeeld voor dat je je schuldig voelt en bang bent dat je collega’s je nu minder leuk vinden. Het gevolg is dat je je hier ook naar gaat gedragen.

Maar ook kosten deze negatieve gedachtes zoveel tijd en aandacht, dat je andere werk niet afkomt. Je hebt dus én de collega niet geholpen én het werk wat je eigenlijk af moest hebben niet af. Het gevolg is een ontevreden gevoel, waarschijnlijk nog meer negatieve gedachtes en morgen nog meer drukte omdat de dingen die vandaag niet af gekomen zijn erbij gaan komen.

Gevolg op de langere termijn

Misschien ga je een volgende keer nog meer “pleasen”, om dit gevoel te voorkomen en het zal je zelfvertrouwen ook niet ten goede komen. Je gaat het nog moeilijker vinden om je grenzen aangeven en krijgt het hierdoor nog drukker.

Het gevolg is dat je jezelf overbelast en minder tijd neemt voor collega’s waardoor ze je misschien wel minder leuk gaan vinden. Dit is dan weer een bevestiging voor jezelf: Zie je wel, ze vinden me minder leuk. En hierdoor wordt nog onzekerder. Een negatieve spiraal.

Hier zie je dit verhaal in een schema:

Omdenken

Gelukkig kan je, als je je er bewust van bent, leren meer positief te denken. Hiervoor zal je wel eerst je negatieve gedachtes moeten leren herkennen.

Vaak maak je met negatieve gedachtes de situatie groter dan hij is. Misschien vroeg je collega iets wat je 5 minuten van je tijd zou hebben gekost en die tijd heb je nu al verloren door het negatief denken. Daarnaast heb je ook je andere werk niet afgekregen. De negatieve gedachtes hebben een negatief, niet gewenst resultaat.

Positieve, helpende gedachtes

Wat nu als je de negatieve, niet-helpende gedachte om kunt buigen naar een positieve, helpende gedachte. Bijvoorbeeld: “Het kost maar 5 minuutjes en het geeft mij een goed gevoel om deze collega te helpen, waardoor ik met een positiever gevoel de rest van mijn werk kan doen.” Of: “Ik heb het echt te druk, er kan vast wel even iemand anders helpen en mijn collega zal dit wel begrijpen. Dit moet ik echt even afmaken”

Het resultaat zie je in dit schema. Je voelt je meer tevreden, je zelfvertrouwen groeit en je ervaart meer grip op de drukte.

Hoe kan ik positief leren denken?

Positief denken gaat niet van de ene op de andere dag. Maar door iedere keer als je jezelf betrapt op negatief denken de gedachte om te buigen naar een positieve, helpende gedachte, wordt dit uiteindelijk een nieuwe gewoonte.

Om negatieve gedachtes te herkennen en te leren ombuigen kan je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Is deze gedachte realistisch?
  • Helpt deze gedachte mij bij het bereiken van mijn doel?
  • Zoek ik voor elke oplossing een probleem, of zoek ik voor dit probleem een oplossing?
  • Wat is het gevolg van deze gedachte op de lange termijn en is dit wat ik wil bereiken?
  • Wat zou een vriend of vriendin over deze gedachte zeggen?

Als je jezelf een keer betrapt op een negatieve gedachte, denk dan niet meteen dat het je niet lukt positief te denken, maar begin gewoon opnieuw!

Voel je relaxed en vitaal met water én fruit op je werk!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.