doe-minder-in-meer-tijd-viteau-voel-je-goed-2

Verslaafd aan timemanagement

We doen steeds meer in minder tijd. Timemanagement lijkt onze nieuwste verslaving. Na mijn eerste ’helweek’ had ik het principe van prioriteiten stellen en gedegen plannen ook door. Toegegeven, ik heb mentaal rust als mijn hele ‘to-do’ lijstje geordend in mijn agenda staat. En ik weet zo ook precies wanneer ik ‘nee’ moet zeggen. Maar slaan we soms niet te ver door in de drang onze productiviteit te verhogen? Waar ligt de grens? En waarom genoegen nemen met minder als we in een tijd leven waarin alles kan?

Meer tijd nodig

Zaten er maar meer uren in een dag. Dan zou je wél tijd hebben om te sporten en leesouder te zijn. En die verse maaltijd op tafel kunnen zetten. Toch? Niet dus, want we willen gewoon te veel doen. Toen de stofzuiger, keukenmachine en wasmachine werden geïntroduceerd, kregen we ook ineens veel meer vrije tijd. En wat deden we er vervolgens mee? Opvullen met meer van hetzelfde. Méér werken, méér verdienen, méér doen en minder ‘quality time’. Die 30 uur in een dag zouden wedus ook vol krijgen en nog tijd tekort komen. Net als de ruimte die je maakt in je kledingkast. Op de één of andere, miraculeuze wijze vult die zich ook weer. Als vanzelf. En altijd sneller dan je denkt. Net als je agenda. Bij mij in ieder geval.

doe-minder-in-meer-tijd-viteau-voel-je-goed-3

Doe minder in meer tijd

Structureel onthaasten brengt rust en ontspanning. Het verlaagt je stressgevoel en verhoogt je weerstand en vitaliteit. Wellicht de meest eenvoudige manier stress, frustratie, overspanning en burn-out te voorkomen. Kies daarom bewust voor een structureel onthaast leven. Af en toe heel veel onthaasten tijdens je vakantie werkt tijdelijk. Voor een permanent onthaast leven maak je een gewoonte van minder doen in meer tijd. Probeer er iedere dag één.

  1. Beweeg
    Stap op de fiets in plaats van OV of auto. Dat scheelt in de portemonnee, je staat niet in de file en je hebt geen vertraging. Bovendien adem je gezonde buitenlucht en hoef je ook niet meer naar de sportschool. Een win-win situatie voor de echte timemanagement junkies onder ons.
  2. Vertraag
    Loop langzamer. Eén versnelling lager. Naar de bushalte, naar je auto en de supermarkt. En naar de koffie automaat, de sportschool en vergadering. Neem meer tijd voor iedere verplaatsing van A naar B.
  3. Wacht
    Laat de lift, taxi, tram, trein of bus eens aan je voorbij gaan. Neem de volgende zonder dat je meteen op je telefoon gaat gluren. Geef jezelf die paar minuten cadeau en mediteer of observeer met een glimlach op je gezicht al die andere, gehaaste mensen.
  4. Verdwaal
    Neem eens heel bewust een omweg, een afslag eerder of later en ontdek plekken die je anders nooit ziet.
  5. Ontwaak
    Sta eens een half uur eerder op en beleef een heerlijk, rustig weekendgevoel op een doodgewone, doordeweeks dag.doe-minder-in-meer-tijd-viteau-voel-je-goed
  6. Pauze
    Zet je leven vandaag twee keer vijftien minuten helemaal op ‘pauze’. Zet alle ‘piepjes’ uit en geef jezelf de tijd heel aandachtig een stuk fruit te eten of drink een lekkere kop koffie of thee.
  7. Luister
    Luister heel aandachtig naar een muziekfragment waar je rustig en blij van wordt. Niet zomaar op de achtergrond. Echt alleen luisteren. Bijvoorbeeld de 59th Street Bridge song van Simon & Garfunkel. Daar word ik nou blij en rustig van. Klik hier en luister. De audio staat voor je klaar.

Ben jij ook zo´n timemanagement junkie of juist een slow-down type?
Vertel waar jij tegen aanloopt en wat jou helpt meer leven in je tijd te brengen door minder te doen in meer tijd.

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.