Eenvoudige tips voor een goede nachtrust - Viteau voel je goed 2

Dit is mijn favoriete tijd van het jaar. De lange, zwoele avonden. Nog even een avondwandeling of lang natafelen in de tuin of op het balkon. Ik word er blij van. Dat komt vast omdat ik een zomerkind ben. Ook onze gevleugelde zespotige vrienden worden er blij van. De ramen en deuren staan wagenwijd open. Ik let even niet op, doe het licht aan – ja, dan zijn muggen je beste vriend. Ze zijn dol op me. Helaas voor deze verder best nuttige beestjes is de liefde niet wederzijds. Dat ze me steken is nog tot daar aan toe. De jeuk is te verdragen. Maar dat ze mijn nachtrust verstoren met eindeloos zoemen en dan altijd precies mijn oor als landingsbaan gebruiken – dat vind ik iets minder prettig.

Aanstekelijke nachtrust

Er is van alles op te verzinnen. Van muggenjacht tot sprays en van mezelf insmeren tot verse citroen naast het bed. Ik sta open voor meer goede adviezen. Kom maar op! Zolang het maar diervriendelijke oplossingen zijn. Het enige wat ik wil is rustig slapen. En daar zit mijn punt, want zonder muggen vind ik dat soms al moeilijk genoeg. Daarom houd ik me zoveel mogelijk aan een vast ritueel voor het slapen gaan. Ik kan je zeggen dat het behoorlijk goed werkt. Het leek me daarom een goed idee om dat met je te delen.

Ben je een avond- of ochtendmens?

Om te beginnen is het wel belangrijk om te weten of je een avondmens bent, of niet. Zo bepaal je welke tijden voor jou het best werken. Ik ben een avondmens en ik drink na half negen ‘s avonds geen koffie meer. Met het avondeten probeer ik uiterlijk om acht uur klaar te zijn. Daarna komt de koffie met – nou vooruit – iets zoets. Na dat overheerlijke ritueel is het zaak om het daarbij te laten. Zoutjes en andere heerlijkheden: be strong my friend! Slapen met een volle maag moet ik echt zien te vermijden. Ik doe mezelf er namelijk een groot plezier mee – een goede spijsvertering en een rustige nacht.

Eenvoudige tips voor een goede nachtrust - Viteau voel je goed

Een verhaaltje voor het slapen gaan

Water en (kruiden)thee zijn wat mij betreft altijd oké. Ik let wel op met kruidenthee. Er zit vaak zoethout in en dat verhoogt de bloeddruk. Niet iedereen is er gevoelig voor. Maar in mijn geval stuiter ik dan alsnog gezellig de nacht door. En dat zonder koffie. Je ziet het: hier spreekt een ervaringsdeskundige. Als ik uiteindelijk in bed lig, dan zonder laptop en telefoon. Lees hier gelijk wat het effect is van slapen met je smartphone in de buurt.  Met een ontspannend en goed boek lees ik mezelf graag richting dromenland. Met deze eenvoudige routines lukt het me meestal om lekker te slapen. Het liefst met het raam open en de klamboe dicht.

Wat zijn jou tips voor een goede nachtrust?

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.