Goede voornemens - Viteau voel je goed

We zijn inmiddels aan het einde van 2017 aanbeland. Heb jij al goede voornemens voor 2018?
Veel mensen nemen zich voor om volgend jaar gezonder te gaan leven, te gaan afvallen, te stoppen met roken, meer pauzes te nemen, meer tijd in te plannen voor ontspanning of meer tijd te besteden aan hun hobby’s. Ze beginnen vol goede moed, maar aan het eind van januari of begin februari geven ze het vaak weer op.

Zijn goede voornemens dan totaal zinloos? Ik ben van mening dat dit niet het geval is, echter moet je, om een goed voornemen te laten slagen wel een aantal dingen in acht nemen. In deze blog geef ik 8 tips om jouw goede voornemens dit jaar wél te laten slagen.

Tip 1: Kies één goed voornemen

De meeste goede voornemens hebben te maken met gedragsverandering. Je wilt iets in je gedrag veranderen. Dit proces verloopt in verschillende stappen en de lastigste is het volhouden. Op het moment dat jij verschillende dingen tegelijkertijd wilt gaan veranderen, wordt het alleen maar lastiger.

Probeer maar eens én te stoppen met roken én af te vallen én meer te gaan sporten. Dat gaat je waarschijnlijk niet lukken, omdat je de aandacht moet verdelen tussen deze 3 dingen. Het is beter om één van al jouw mogelijke goede voornemens te kiezen en hier volledig voor te gaan.

Tip 2: Zorg dat je een goed voornemen kiest vanuit je eigen motivatie

Om jouw doel te kunnen behalen is het belangrijk dat deze vanuit je eigen motivatie je doel stelt. Bedenk dus bij het goede voornemen of het iets is wat je zelf echt graag wilt, of dat je het eigenlijk doet omdat anderen dit van je verwachten. Zeurt je partner geregeld over het roken, maar heb je zelf niet echt de behoefte om te stoppen dan is de kans groot dat dit voornemen ook niet gaat slagen.

Stel dat je het toch graag voor je partner wilt doen, probeer dan eens voor jezelf op te schrijven welke voordelen het jou persoonlijk allemaal oplevert. Op het moment dat je het even moeilijk hebt, kan je hieraan terugdenken en dan weet je waarom je het doet.

Bijv. minder last van hoesten, niet iedere keer verplicht naar buiten de kou in, minder zeuren van mijn partner, geldbesparing etc.

Goede voornemens - Viteau voel je goed

Tip 3: Maak je goede voornemen meetbaar

Door een goed voornemen meetbaar te maken, kan je resultaat zien. Een positief resultaat heeft een motiverende werking en je voorkomt dat je geleidelijk in je oude patroon terugvalt. Gezonder eten is bijvoorbeeld niet goed meetbaar, maar maximaal 1x per dag een ongezond tussendoortje al veel meer. Minder stress voelen is

Tip 4: Zorg dat je goede voornemen haalbaar en realistisch is

Heb jij bijvoorbeeld als doel om in 2018 geen stress meer te ervaren? Dan weet je eigenlijk al bij voorbaat dat dit doel niet gaat slagen. Een beetje stress hoort er nu eenmaal bij. Je kan wel als doel stellen om in 2018 minder stress te ervaren. Om dit meetbaar te maken kun je bijvoorbeeld zeggen: Ik wil in 2018 iedere dag minimaal een half uur ontspanningstijd per dag nemen, of; ik werk in 2018 nog maar maximaal 2 uur per week over.

Tip 5: Vertel andere mensen over je goede voornemen

Door andere mensen over je goede voornemen te vertellen, kunnen ze je extra steunen en helpen om jouw goede voornemen te laten slagen. Ook is het soms een extra stok achter de deur om juist op een moeilijk moment niet op te geven.

En misschien kan je iemand vinden die hetzelfde voornemen heeft en de uitdaging samen met je aan wil gaan.

Goede voornemens - Viteau voel je goed

Tip 6: Sta jezelf toe af en toe een fout te maken

Zoals ik al eerder aangaf is jouw gedrag veranderen erg lastig. Vaak gaat dit met ups en downs. Op het moment dat je even een terugval hebt, wil het niet meteen zeggen dat je doel niet behaald is. Leer van je fout en begin gewoon opnieuw.

Tip 7: Beloon jezelf geregeld

Het is heel belangrijk om bij gedragsverandering te zorgen dat je gemotiveerd blijft. Dit kan je doen door niet alleen het einddoel in gedachten te houden, maar ook juist even stil te staan bij de kleine succesmomentjes.

Heb je bijvoorbeeld als doel om 15kg af te vallen dit jaar? Sta dan bij elke kilo even stil en beloon jezelf hiervoor. Dit kan in de vorm van een lekker broodje, een leuk nieuw kledingstuk, maar ook een complimentje aan jezelf kan jouw motivatie vergroten.

Goede voornemens - Viteau voel je goed

Tip 8: Maak een plan

Misschien denk je bij deze tip, waarom moet ik een plan maken voor een goed voornemen? Ik zeg vaak: een doel zonder plan, is slechts een wens. En veel goede voornemens komen niet verder dan de wens om te willen veranderen. Om er echt mee aan de slag te gaan, is het dus goed om een plannetje te maken.

In dit plan zet je jouw goede voornemen, de dingen die je hiervoor gaat doen (of laten), wanneer je je doel bereikt wilt hebben, hoe je jezelf gaat belonen en wat je gaat doen op het moment dat je het even lastig hebt. Je hebt dan altijd iets om op terug te vallen.

Wat is jouw goede voornemen voor 2018? En wat ga jij doen om te zorgen dat je deze dit jaar wél gaat behalen?

Voel je relaxed en vitaal met water en fruit op je werk!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.