Hard werken kan alleen als je ’s nachts ook lekker kunt slapen 3 - Viteau Voel Je Goed

Een drukke dag op je werk, thuis eten maken, een wandeling met de hond en nog even televisie kijken of een boek lezen. Meestal is het dan wel tijd om naar bed te gaan en te genieten van een goede nachtrust. En dan lig je in bed, op je rug naar het plafond te staren, denkend aan de volgende dag. Een belangrijke meeting, oh ja! Je moet de presentatie nog even afmaken, want jij bent aan de beurt om jouw plannen te presenteren. En ’s middags nog naar die klant toe, wel aan denken om de offerte vooraf uit te werken. Even later kijk je op de klok en is het al 3 uur ’s nachts. Zo kom je natuurlijk nooit aan 8 uur slaap per nacht!

Ik heb een paar handige tips voor je op een rij gezet, die je kunnen helpen om beter in slaap te vallen en te genieten van je welverdiende nachtrust. En heel belangrijk, ervoor zorgen dat je fris weer op staat!

Geen telefoon of pc scherm voordat je gaat slapen

Het licht van schermen zoals telefoons, tablets, laptops en televisie is een kunstmatig licht. Het zorgt ervoor dat er minder melatonine wordt aangemaakt. En dat is nu juist het hormoon dat je nodig hebt om in slaap te vallen. Over de 24 uur wisselt de melatonine schommel, dit hormoon regelt je slaap-waakritme. Het wordt aangemaakt in je pijnappelklier en reageert op licht. Normaal gesproken stijgt de melatoninespiegel halverwege de avond. Het wordt donkerder, een teken dat je bijna gaat slapen. en blijft de hele nacht hoog. Als je ’s avonds veel naar een scherm kijkt, dan wordt er minder melatonine aangemaakt. De spiegel is dan niet zo hoog, je valt dan minder snel in slaap.

Hard werken kan alleen als je ’s nachts ook lekker kunt slapen 2 - Viteau Voel Je Goed

Goed kussen

Niets is zo vervelend als een kussen waar je niet lekker op ligt. Je blijft draaien, je nek ligt een beetje in een knik en je wordt wakker met een stijve nek. Zorg voor een fijn kussen. Slaap je graag op je buik? Zorg dan voor een dun kussen, zodat je nek niet teveel dubbel ligt. Slaap je op je zij of je rug, dan is een kussen met een nekrol ideaal. De wervels in je nek liggen mooi in lijn met de rest van je ruggenwervels. Er is zo min mogelijk beknelling en spanning. Een goede basisvoorwaarde voor een fijne nachtrust.

Opgeruimde slaapkamer

Chaos in je slaapkamer geeft onrust in je hoofd. Wanneer je veel spullen in je slaapkamer hebt staan, zorgt dit voor een verstoring in de energie in je slaapkamer. Je wordt relaxed en fris wakker als je kamer lekker opgeruimd en schoon is!

Notitieboekje naast je bed

Lig je net in je bed, schiet je ineens te binnen dat je morgenochtend het vuil buiten moet zetten. Of een document wat je mee moet nemen naar je werk. Schrijf het op in het notitieboekje op je nachtkastje. Zo kun je met een leeg hoofd lekker gaan slapen.

Hard werken kan alleen als je ’s nachts ook lekker kunt slapen - Viteau Voel Je Goed

Drink geen alcohol voor het slapen gaan

Alcohol helpt je wel bij het inslapen. Je valt net iets sneller in slaap omdat de alcohol je al wat suffer maakt. De alcohol zorgt er ook voor dat je minder diep slaapt. Dus wil je echt fris en fruitig opstaan, dan kun je dat laatste drankje beter laten staan.

Frisse lucht en voldoende zuurstof in je slaapkamer

Wil je echt lekker fit en fris opstaan ’s morgens, zorg dan voor voldoende buitenlucht met zuurstof in je slaapkamer. Zet je raam op een kier als je in bed ligt. Of zelfs de hele dag als het kan. Je ademt zuurstof in en koolstofdioxide uit. ’s Nachts raakt de zuurstof op als je geen raam open hebt. Je kunt je dan benauwd voelen en versuft, moe en met hoofdpijn wakker worden. Dus het raam open!

Heb jij nog tips voor een goede nachtrust? Ik ben benieuwd!

Bron: Scientas

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.