Omgaan met stress ademhaling - Viteau Voel Je Goed

Stormachtige december

Iedereen kent het wel, van die nachten die niet zo rustig en zacht zijn dan we het liefst zouden willen. Ons hoofd loopt over met alles wat we nog moeten, willen en betwijfelen.

Hoe je het beste om kan gaan met druk en stress?

Hoe ga je hier nu mee om? Ik dompel mezelf graag onder in technieken en filosofieën die ons dichter bij onze eigen rust en balans brengen. De grootste uitdaging is dan het toepassen op momenten dat je het echt nodig hebt en het juist het laatste is waar je aan denkt.

Daar lig ik dan, intens verbonden met mijn gevoel van dankbaarheid. Eindelijk is het zover, de eerste nacht met Kelly mijn poesje in ons nieuwe huis. Een plek waar we onze eigen wereld hebben. Na weken wachten is ons bed er. Wat voelt het zacht en comfortabel. Spinnend kruipt Kelly tegen me aan, nog wennend aan het idee dat ze niet meer constant op haar hoeden hoeft te zijn voor blaffende honden.

Onrustige gedachten voelen als storm in mijn hoofd

Waarom kan ik dan nu niet slapen? Veel gehoriger dan het huis dat ik gewend ben bij mijn ouders, leeft het hier. Ramen kraken, hier en daar blaast er wat frisse lucht naar binnen en is er slechts enkel glas. Dat mijn eerste nacht een stormachtige nacht is, maakt het wel heel spannend. Dat het buiten mijn kamer stormt, zorgt ook voor storm in mijn hoofd.

Wat moet ik nog allemaal doen? Waar ben ik mee bezig? Morgen naar Amsterdam voor de hele week, wat moet ik nog voorbereiden? Vind Kelly het niet vervelend dat ze nu veel meer alleen is? Waarom reageert mijn huurbaas nu niet op mijn e-mails? Hoe kan ik vanaf januari mijn Yoga meer op de kaart gaan zetten?

STOP! Roep ik tegen mezelf.

Acceptatie geeft rust, zo raak je meer ontspannen

Ooit vertelde een vriendje me: Wanneer je niet kunt slapen dan mag je genieten van het lekker liggen. Ga op een manier liggen waarop je de hele nacht kunt blijven liggen ook als je niet zou slapen. Gewoon omdat het lekker ligt. Dit trucje ben ik nooit meer vergeten en besloot ik dan ook nu toe te passen. Een nieuwe boxsping en een spinnende Kelly tegen mijn been, men kan het slechter treffen… niet? Dit was echter uitnodiging voor mijn lichaam om naar boven te laten komen wat er uit moest. Ik begon te zweten, te bibberen, te bewegen. Met andere woorden werd ik gedwongen om door te voelen wat er op dit moment was. STORM! Zowel buiten als in mijn lijf.

Omgaan met stress - ademhaling - Viteau Voel Je Goed

Goede ademhaling werkt tegen stress en depressie

Er is een ding waarvan ik denk dat iedereen bewust zou mogen worden. Een bepaald orgaan in ons lijf zorgt voor de productie van het anti stress hormoon. Het is verantwoordelijk voor maar liefst 75% van je anti stress beleving en dit orgaan wordt maar door 1 ding gestimuleerd: ADEM HALEN. Diep in ademen en daarna weer heel diep uitademen.

Dit zou je niet moeten verrassen. Als kind waren we vaak helemaal in paniek omdat we gevallen waren of net iets te hard geschrokken van de boze buitenwereld. Dan zei mama altijd al: “sssst eerst even diep ademhalen…. En uitzuchten”. “Zo nu vertel maar.” Ongeveer automatisch werd je rustiger en was je überhaupt weer in staat om iets uit te brengen. Snikkend en huilen kwam er vaak niet meer uit dan een aantal ingeslikte snikken en kreten. Misschien dit dan nu eens even uitproberen, dacht ik. Geheel bewust bracht in mijn aandacht naar het verdiepen en verlengen van mijn ademhaling. Natuurlijk wordt dan ook je geduld even op de proef gesteld, want al is het leven vol wonderen, de opgebouwde stress en storm die in je lijf en hoofd woed kun je niet met 2 keer diep zuchten tot kalmte wanen.

Uiteindelijk weet ik niet hoe lang ik geduld heb gehad, maar ik ben in slaap gevallen en heb genoten van mijn eerste nacht in mijn eigen huis. Mijn thuis! Dus als jij wordt meegevoerd in een storm, onderschat dan nooit de kracht van de ademhaling.