pieker-je-veel-gebruik-je-neus-viteau-voel-je-goed-2

Eind oktober was ik op Ibiza. Ibiza is eind oktober heel rustig, na Halloween sluit daar zo’n beetje alles. In de weken er voor zijn er al veel minder toeristen en heel veel restaurants zijn al gesloten. Ibiza is in tegenstelling tot wat je denkt een heel goed en groen wandeleiland. Vooral vanaf oktober tot en met mei. In oktober is het een graad of 23, heel aangenaam. Een perfect eiland om te ontstressen.

Heb jij ook wel eens zo’n hoofd vol gedachten? Gebruik je neus!

Druk op het werk, druk thuis, en dan denk je te gaan ontstressen op vakantie. Denk je. De eerste dagen blijft je hoofd meestal gewoon vol. De ene gedachte is nog niet voorbij of de volgende dient zich al weer aan. Een ultieme manier om te ontstressen is ruiken, geuren ontdekken. Ik al je uitleggen hoe dat werkt.

Op mijn derde vakantiedag ging ik een mooie wandeling maken naar een paar honderd jaar oude uitkijktoren. Opeens rook ik het: een heerlijke lucht, kruidig en herkenbaar maar wat was het? Rozemarijn! Een uur lang waren er alleen maar rozemarijnstruiken langs het pad. Wat rook dat heerlijk. Het gevolg was dat ik ging proberen meer geuren te onderscheiden. Mijn hoofd was acuut vrij van overbodige gedachten.

pieker-je-veel-gebruik-je-neus-viteau-voel-je-goed-3Wat ruik jij als je wandelt?

Mindfulness is het bewust je volledige aandacht richten op je huidige ervaringen in het hier-en-nu. Mindfull wandelen betekent dus dat je alle zintuigen openzet terwijl je loopt. Vaak denk je dat je ziet waar je loopt maar is dat wel zo? Als je met een ander praat of wat meer in jezelf gekeerd bent zie je over het algemeen weinig. Als je echt uit je hoofd wilt gaan, minder wilt piekeren en dus je stresshormonen wilt laten dalen ga dan ook eens mindfull wandelen. Ik doe het vaak met mijn cliënten en het helpt echt. Wetenschappelijke onderzoeken hebben bewezen dat Mindfulness effectief is bij stressreductie.

Wat kun je doen?

  • Concentreer op wat je om je heen ziet en probeer het in je op te nemen;
  • Probeer eens goed te horen welke geluiden er allemaal zijn;
  • Of wat voel je allemaal als je loopt? Kou, warmte, wind en ook je voeten, je benen, je ademhaling, je hart, etcetera;
  • En ruik, overal waar je wandelt zijn geuren.

Probeer iedere oefening een minuut of 5 vol te houden en je zult merken dat je gedachten vrijwel meteen stoppen. Je gaat rustiger ademen, de stresshormonen dalen en als gevolg daalt je hartslag en bloeddruk. Er komt weer ruimte. Deze oefening is ook leuk om samen te doen en de verschillen te ervaren in wat jullie waarnemen.

pieker-je-veel-gebruik-je-neus-viteau-voel-je-goed

Op mijn vijfde vakantiedag rook ik weer heel wat anders

Ik liep door het achterland in het Noorden van Ibiza. En toen….Een heel bijzondere lucht, kruidig, niet herkenbaar. Natuurlijk wilde ik weten wat ik rook. Dus ik ging me steeds meer concentreren op het ruiken. En kijken, zoeken. Het was een licht alcoholische lucht, een beetje chocolade-achtig. Om mij heen stonden allemaal Johannesbroodbomen. En om die bomen lagen de peulen. Ik maakte een peul open en ja hoor, dat was het. De rest van de wandeling bleef ik om mij heen kijken én ruiken. Nu kijk ik altijd om mij heen als ik wandel maar nog nooit kwam ik zo ontspannen terug van een wandeling.

Ik ben benieuwd of jij ook een keer mindfull gaat wandelen en wat je allemaal zag, hoorde, voelde en rook. Hielp het? Kwam je “uit” je hoofd?

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.