Stel je voor dat je net als je spierkracht ook je breincapaciteit zou kunnen trainen? Een scherpere geest maakt snellere analyses, betere keuzes en kordate beslissingen. Wie wil dat nou niet? Helemaal als je ontdekt hoe eenvoudig het is. Iedereen kan het.

In mijn vorige blog gaf ik een aantal praktische tips om je concentratievermogen te verbeteren en onder andere brainfog te voorkomen. Daarin legde ik ook uit dat een kalme geest vele malen scherper is dan een onrustige geest. Lees verder voor de link naar het blog ´Verbeter je concentratievermogen´.

Vandaag leg ik uit hoe je met een eenvoudige, specifieke meditatietechniek je breincapaciteit kunt trainen en je gedachten de baas blijft. Lees verder over hoe je Anapana meditatie als mindpowertraining tool gebruikt.

Baas in eigen bol

Lang zag ik meditatie vooral als fysieke en mentale ontspanning. Geleide meditaties vond ik erg rustgevend en ik liet me af en toe heerlijk meevoeren in droomachtige visualisaties. Later ontdekte ik de kracht van vooral ongeleide meditatie als mindpowertraining. Zoals je spierkracht en uithoudingsvermogen in de sportschool traint, gebruik je meditatie voor het trainen van je brein. Het is niet eens moeilijk. Iedereen kan het. Het vergt alleen wat tijd, inspanning en geduld. Ben je bereid dat te investeren, dan ligt een messcherpe geest ook binnen jouw handbereik. Controle nemen over je gedachten helpt je baas te blijven in je eigen bovenkamer.

Eat, sleep, meditate, repeat

De Anapana en Vipassana meditatietechnieken leerde ik tijdens een intensieve, 10-daagse Vipassana meditatietraining. Je doet dan tien dagen lang niks anders dan eten, slapen, mediteren en herhalen. Er heerst edele stilte dus niet praten, lezen of televisie kijken. Daar heb je ook echt geen energie voor. Intensieve mindpowertraining is net als een fysieke work-out erg inspannend. Meer dan 10 uur per dag stil zitten op een kussentje is dus best vermoeiend.

Ik leerde mijn gedachten de baas te zijn. Voorheen liet ik mijzelf constant meevoeren door mijn gedachten die als ongeleide projectielen door mijn hoofd schoten. Om te illustreren hoe het werkt, duiken we de autosportwereld in. Stel je voor dat je brein een auto is. Je brein bepaalt als dataprocessor het maximale vermogen van die auto. Sommige mensen hebben een tractor in hun hoofd, anderen een raceauto. De één is sterk, de ander snel. Die dataprocessor werkt niet op benzine, diesel of elektriciteit maar heeft als input alle informatie en kennis van buitenaf.

Max Verstappen in de bovenkamer

Hoe krijgen we die raceauto en tractor dan aan de praat? Vermogen en brandstof genereren samen nog geen actie. Zonder bestuurder gebeurt er helemaal niks. Datzelfde geldt voor onze bovenkamer. Hoe de bestuurder met het vermogen en de brandstof omgaat is allesbepalend voor het resultaat. Zelfs als je IQ nog zo hoog is en je over de meest geavanceerde informatie ter wereld beschikt. Zonder training van jouw ´mindpower´ haal je niet alles er uit wat er in zit.

Stel je voor dat er een 6-jarig kind op de bestuurdersstoel van jouw mind zit. Ten eerste loop je tegen een fysiek probleem aan want je bestuurder kan niet bij de pedalen. Dat maakt gas geven en remmen wel lastig. Daarnaast ben je een gevaar op de weg als je bestuurder de spelregels niet kent. En dan zijn ervan nature talentvolle en minder getalenteerde bestuurders. Wie kent ze niet? Uiteindelijk komt het dus neer op een deel natuur, een deel talent en een deel training. Natuur en talent heb je zelf niet in de hand. Training des te meer. Dus wil je een sterke mind, begin dan vandaag nog met meditatie als mindpowertraining.

Stel je voor dat Max Verstappen op de bestuurdersstoel van jouw bovenkamer zit. Die zou werkelijk alles uit de kast halen. Met effectieve training en doorzettingsvermogen heeft Max Verstappen zijn geweldige bestuurderstalent ontwikkeld tot supervaardigheid. Wil jij ook echt het beste uit je vermogen halen, dan is de vaardigheid van de bestuurder van je mind cruciaal. En dat is precies wat je met meditatie traint. Dat kun jij dus ook met je breincapaciteit. Hieronder leer ik je hoe je Anapana meditatie als mindpowertraining kunt gebruiken. 

‘Hard work beats talent when talent fails to work hard.’  –Tim Notke

Meditatie als mindpowertraining

Zit stil. Zorg dat je even niet gestoord wordt en sluit je ogen. Richt je volledige aandacht op het gebied tussen de bovenlip en de onderkant van je neus. Voel heel bewust hoe je ademhaling door je neusgaten van buiten naar binnen komt en andersom. Focus op je tast-zintuig en observeer. Schakel je analyse en oordeel even uit. Geen goed of slecht. Alleen wat werkelijk is. Voelt de adem warm of koud? Droog of nat? Prikkerig of kriebelig? Zonder oordeel. Pure observatie. Niks meer en niks minder.

Vanuit het niets zullen er gedachten in je op komen. En je ‘monkey mind’ gaat er geheid mee aan de haal. Voor je het beseft, neemt de monkeymind je mee van de ene gedachte naar de andere, zoals de aap zich van de ene liaan naar de andere voortbeweegt. Je bent afgeleid en dus niet meer gefocust. Wanneer je dit merkt, breng dan je de aandacht terug naar het voelen van de ademhaling en breng je gedachten naar de achtergrond. Hoe vaker en langer je dit oefent, hoe scherper je mind. Uiteindelijk verandert die aap in een paard waarvan jij de teugels in handen hebt.

Geen zorgen als het niet direct lukt. Ik had zelf 30 uur intensieve beoefening nodig om tot 5 minuten volledige focus te komen. Hoe lang hou jij het vol? Tien seconden? 30 seconden? Misschien wel vijf minuten. Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaring.

Nu weet je hoe je meditatie als mindpowertraining kunt gebruiken. Ga er alvast oefenen. Begin met kleine momenten bijvoorbeeld in de trein of terwijl je kopje thee afkoelt. Bouw dat langzaam uit. In een volgend blog ga ik verder in op de moeilijkheden die je pad kruisen tijdens deze mindpowertraining en hoe je daar het beste mee om kunt gaan.

Heb je last van brainfog, zwangerschapsdementie of vooral problemen met concentratieproblemen? lees ook mijn vorige blog Verbeter je concentratievermogen. Meer weten over mindspace, beweging en voeding? Schrijf je in voor onze volgende blogs.

Voel je relaxed en vitaal met water én fruit op je werk!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.