telefoon-slapen-straling-viteau-voel-je-goed

Ik herken het bij mijzelf. Het is tijd om te gaan slapen, maar de aanwezigheid en de aantrekkingskracht van je smartphone op je nachtkastje of onder je kussen zorgt er toch voor dat je hem nog heel even pakt en een spelletje speelt of alle social media-kanalen afstruint. Je wilt natuurlijk niet hebben dat je iets mist. En oeps! Voordat je het weet is het alweer een uur later dan dat je eigenlijk van plan was om te gaan slapen. Is de aanwezigheid van je smartphone in de slaapkamer wel zo’n goed idee?

Een smartphone zorgt voor slaperigheid

Het licht in de slaapkamer is al uit, maar het beeldscherm van je smartphone verlicht als nog een deel van je slaapkamer. Toch nog even één poging wagen om het volgende level te halen van je favoriete spelletje of even controleren of je vrienden nog wat op Facebook hebben gezet. De smartphone is een regelrechte verslaving geworden en ik moet toegeven: ik doe het zelf ook.  De smartphone zorgt er alleen wel voor dat je je de volgende dag slaperig voelt. De verlichting van het scherm zorgt ervoor dat het aanmaken van de benodigde slaapcellen wordt verstoord.  “Hét signaal voor de biologische klok is licht en donker. Als je in de avond vlak voor je ogen al dat gerommel met licht hebt, schop je dat helemaal in de war.” zegt slaapdeskundige en hoogleraar Gerard Kerkhof.

Zorg voor een goede nachtrust

Wat gebeurt er als je te weinig slaapt? En hoeveel uur moet je per nacht slapen dan? Per individu verschilt het hoeveel slaap iemand nodig heeft. Sommige mensen hebben aan 6 uur nachtrust genoeg, waar een ander 10 uur slaap nodig heeft. Uitgaande van het gemiddelde heeft iemand  7 á 8 uur slaap nodig per nacht. Kom je hier niet aan, dan kan dat gevolgen hebben op je gezondheid. Voorbeelden hiervan zijn dufheid, slaperigheid overdag, concentratieproblemen en stemmingsproblemen.

Heeft de straling van je telefoon invloed op je gezondheid?

Om ’s ochtends toch op tijd wakker te worden om niet te laat op je werk te komen wordt de smartphone veel gebruikt als wekker. Vroeger bestond er helemaal geen smartphone en werd er een simpele wekker met dat irritante weksignaal gebruikt. En waar hoorde de wekker te staan? Juist, op het nachtkastje.  Ik wil je niet bang maken en het is nog altijd niet officieel bewezen, maar uit onderzoek van het National Cancer Institute blijkt dat de smartphone een vorm van straling zendt, wat op ten duur schadelijk kan zijn voor je gezondheid.  Er is nog niets officieel bewezen, maar je kan maar gewaarschuwd zijn. De smartphone zendt namelijk op veel manieren stralingen: GSM-straling om te kunnen bellen, Wi-Fi om zonder extra kosten onbeperkt te internetten of bluetooth signalen. Mocht je toch je smartphone als wekker willen gebruiken, omdat je wilt wakker worden met je eigen muziek of echt geen afscheid kan nemen van je smartphone: Zet hem dan op vliegtuigstand! Dit zorgt ervoor dat alle vormen van stralingen worden uitgeschakeld en zorgt ervoor dat je ongestoord kan gaan slapen.

telefoon-slapen-GSM-gezondheid-ontspanning-viteau-voel-je-goed

Uitgerust wakker worden

Nog even snel een berichtje via WhatsApp naar je beste vriend of vriendin en je bent zo weer een half uur verder. En dat waarschijnlijk elke avond. Bedenk ‘s ochtends eens hoe lekker dat half uurtje extra slaap zou voelen. Experts raden aan je smartphone een half uur voor het slapen gaan gewoon uit te zetten. Ik hoor je denken: “Uitzetten? Dat is misschien toch wel een goed idee”. Mocht je dat dus van plan zijn: Je smartphone wekker doet het niet als je telefoon uitstaat dus zoek de traditionele wekker dan wel even op!

 

Bronnen:

http://www.napnieuws.nl/2013/02/20/slaap-app-mist-wetenschappelijke-onderbouwing/

http://blog.smu.edu/research/2014/05/20/business-insider-your-smartphone-is-destroying-your-sleep/

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.