Veilig genieten van de zon - Viteau voel je goed 1

Hoera! Eindelijk kunnen we weer genieten van lekker weer buiten! Wat heeft dat lang geduurd zeg. Je lunch buiten opeten en op de fiets naar je werk is eindelijk weer plezierig om te doen! Bovendien is het begin van je weekend natuurlijk het allerfijnste wanneer de zon schijnt. Het mooie weer heeft echter ook een keerzijde; de eerste zonnestralen van het jaar veroorzaken veel rode schouders, neuzen en nekken. Hoe kun je nou het best genieten van de zon, zonder dat je verbrandt? En waar moet je allemaal nog meer op letten bij warm weer? In deze blog vertel ik je hoe je het best veilig kunt genieten van de zon en hoe ik zelf veiligheidsmaatregelen in acht neem bij temperaturen boven de twintig graden.

Smeren, smeren, smeren

We weten allemaal wat de risico’s zijn van onbeschermd liggen bakken. Toch is het heel verleidelijk. We houden allemaal nou eenmaal van een gezond kleurtje op ons gezicht en ook die melkflessen kunnen na de lange wintermaanden vaak wel een kleurtje gebruiken. Insmeren is echter heel erg belangrijk. Daarmee voorkom je dat je huid verbrandt en verminder je het risico op huidkanker. Prima reden om in te smeren, toch? Je kunt kiezen uit verschillende SPF-factoren. Hoe hoger de factor, hoe beter je jezelf beschermd tegen schadelijke UV-stralen. Wist je trouwens dat zonnebrandcrème over datum kan raken? Die volle fles die je achterin je kast vindt en waarschijnlijk meer dan een jaar geleden hebt gekocht kun je dus wel weggooien. Deze zonnebrandcrème heeft z’n kracht inmiddels verloren.

Zoek verkoeling

De hele dag liggen bakken in de zon is voor niemand goed. Je lichaam heeft zo nu en dan verkoeling nodig. Verkoeling kan op verschillende manieren. Even een frisse duik in het zwembad of in de zee, even bijkomen in de schaduw, een plek opzoeken waar het wat meer waait of een ijsje eten; allemaal manieren om je lichaam af te laten koelen.

zon

Drink voldoende

Met drink voldoende bedoel ik natuurlijk niet dat je voldoende alcohol moet drinken. Sterker nog, met warm weer is het oppassen geblazen met alcohol! Door het warme ben je geneigd om sneller meer te drinken, waardoor je binnen no-time dronken wordt. Beter is het om veel water te drinken op warme dagen. Op warme dagen heeft je lichaam tussen de 1,5 en 2 liter vocht nodig. In principe kun je alles drinken, alleen worden dranken zoals koffie en thee en frisdrank met veel suiker veel sneller uit geplast. Bij gewoon water heb je dat probleem niet.

Hoe bescherm ik mezelf tegen de zon?

Zelf heb ik een huidtype waarmee ik redelijk snel verbrand. Ik ben dan ook altijd druk in de weer met zonnebrandcrème met een hoge factor. Ondanks dat ik veel smeer word ik alsnog wel bruin, al gaat het iets minder snel als bij anderen. Op warme dagen drink ik veel water, en vind ik thee ook een heerlijke dorstlesser. Door standaard een flesje water bij me te hebben en die meteen bij te vullen zodra deze op is drink ik eigenlijk de hele dag wel door. Toch ontkomt het me wel eens en dat merk ik dan direct: hoofdpijn! De oplossing is dan vaak heel makkelijk; even ‘bijdrinken’ en dan vertrekt de hoofdpijn snel.

Wat doe jij op warme dagen om jezelf te beschermen?

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.