Eénmaal in de keuken wist ik niet meer waarvoor ik er heen was gegaan. Zo frustrerend die zwangerschapsdementie. Maar zelfs na de bevalling hield de vergeetachtigheid aan. Mijn concentratievermogen werd zelfs slechter. Echt frustrerend. Gênant als ik iemand voor de derde keer vroeg wat ze aan het vertellen was omdat mijn hoofd overstroomde.

Ken je het gevoel dat je door de bomen het bos niet meer ziet? Er gaat zoveel in je hoofd om dat het lijkt of je mist of een kluwen wol in je hoofd hebt. Concentreren lukt niet en je bent verre van scherp. Het is gewoon te druk in je hoofd. En dat komt niet alleen door het takenlijstje dat overstroomt. Je hebt totaal geen grip op je ongecontroleerde gedachten. En dat veroorzaakt concentratieproblemen, onrust, stress en een gehaast gevoel.

Wat doe je als dat steeds vaker en heftiger wordt? Je wordt prikkelbaar, twijfelt veel en kunt moeilijk knopen doorhakken. De wereld om je heen draait gewoon door en opeens voel je jezelf meer toeschouwer van het leven. Ik was er klaar mee en vroeg me af: “Hoe schakel ik mijn belemmerende gedachten uit en hoe verbeter ik mijn concentratievermogen?” Uiteindelijk vond ik mijn ´gedachtenschakelaar´. Nu ben ik mijn gedachten de baas in plaats van andersom.

Voorkom en verminder terugkerende stoorzenders

Verbeter je concentratievermogen door de meest enerverende, terugkerende gedachten te voorkomen en te beperken.

  • Zeg vaker ‘nee’

Voorkomen is beter dan genezen. Begin daarom met zoveel mogelijk belemmerende gedachten te weren. Hoe minder taken en verantwoordelijkheden, hoe minder gedachten. Beoordeel of jouw ‘ja’ waarde toevoegt aan jouw leven en dat van de meest dierbare mensen in je leven. Voel je niet bezwaard vaker ‘nee’ te zeggen als het jou een keer niet uit komt. Voel hoe bevrijdend het werkt.

  • Mind-dump

Om beter te slapen, schakel je de bovenkamer uit voor je naar bed gaat. Noteer gedurende de dag al je enerverende gedachten en ideeën als korte notitie en verwerk ze voordat je naar bed gaat. Acties plan je in om uit te voeren. Ideeën plan je in om op een later moment uit te werken. Als je ze door de dag heen opschrijft, voorkom je dat ze diezelfde dag nog terugkeren. ’s Avonds inplannen voorkomt dat ze je uit je slaap houden of de volgende dag je concentratievermogen belemmeren.

  • Helikopterview

Neem een stapje terug en beoordeel of je terugkerende gedachten betrekking hebben op het grotere geheel of je de aandacht uitsluitend op details richt. Wellicht ontdek je futiliteiten die echt niet de moeite waard zijn.

  • Eet vette vis

Mindfog, zwangerschapsdementie of depressieve gevoelens tijdens de zwangerschap? Verhoog je inname van omega-3 door meer vette vis te eten of extra visolie in te nemen. Omega-3 vetzuren zijn de smeerolie van het brein en een tekort verslecht de communicatie tussen neuronen. Tijdens de zwangerschap extra belangrijk omdat je kindje omega-3 nodig heeft voor de hersenontwikkeling. Verbeter je concentratievermogen dus met meer vis op je bord. Meer weten over visolie? Lees Vette vis, fijn voor je brein.

  • Ga naar buiten en prikkel je zintuigen

In de meest pure vorm, sluiten zintuigelijke waarneming en mentale (over)activiteit elkaar uit. Als je bijvoorbeeld heel bewust extreme koude ervaart, harde muziek hoort, of een hele prettige geur ruikt, is het erg moeilijk op dat zelfde moment ergens anders aan te denken. Concentratiedip op kantoor? Neem dan een korte wandeling in de buitenlucht. Verbeter je concentratievermogen door heel bewust je zintuigen te prikkelen. Meer over je zintuigen prikkelen kun je lezen in mijn eerdere blog 5 sleutels tot vitaliteit

Banalisering en relativering

Onderscheid gedachten en gevoelens van emoties. Emoties zijn een werkelijke en tijdelijke reactie op iets dat echt gebeurt. Gevoelens zijn subjectieve associaties met gebeurtenissen, vaak herinneringen. Veel gedachten die ons bezig houden, zijn projecties van illusies. Dingen die niet echt zijn maar ondertussen wel aan je concentratievermogen ´vreten´.

Observatie en analyse van je gedachten kunnen helpen je meest hardnekkige, belemmerende gedachten te banaliseren en te relativeren. Net als de betekenis van een woord zijn kracht verliest wanneer je het lang genoeg herhaalt. Het houd je dan ook minder bezig en helpt je concentratievermogen te verbeteren. Zo schakel je belemmerende gedachten uit.

  • Zorg allereerst dat je in een kalme, rustige omgeving bent.
  • Noteer jouw tien grootste ‘concentratievreters’
  • Categoriseer die tien items als wens, angst, zorg, herinnering, idee, gevoel, emotie…
  • Geef ieder item een intensiteitscijfer tussen één en tien. Hoe vaker houdt het je bezig?
  • Geef ook ieder item een realiteitscijfer tussen één en tien. Hoe groot is de realiteitskans?
  • Bekijk de twee items met de hoogste cijfers en relativeer ze. Vraag jezelf wat het allerergste is dat er kan gebeuren als het uit komt. Zal de wereld vergaan? Ja? Dan is er reden tot je zorgen maken. Zo niet, kun je dat item voorlopig negeren. Lees ze nog een aantal keer hardop.
  • Na een dag, week, maand of jaar pak je het lijstje er opnieuw bij. Beoordeel alle items opnieuw. Wat is er veranderd?

Lukt het banaliseren van die overtollige stoorzenders niet en ga je van gedachten naar piekeren? Lees dan het artikel Stoppen met piekeren in 5 Stappen.

Verbeter je concentratievermogen met meditatie

Lukt het uitschakelen van je overtollige gedachten niet met voorkomen, verminderen, banalisering of relativeren? Verbeter je concentratievermogen dan met meditatie. Stel je voor dat je brein het oppervlak van een meer is. Bij droog weer en windstilte is het oppervlak spiegelglad. Onrustig weer zoals wind en regen veroorzaken golven en beweging. Bedenk wat er gebeurt in de verschillende situaties als een kleine druppel (gedachte) in het meer valt. Bij rustig weer zie je een heel helder en duidelijk rimpel effect. Bij onrustig weer is het effect van diezelfde druppel veel minder duidelijk. Dat is precies wat er in je hoofd gebeurt.

Een kalm wateroppervlak zorgt voor helderheid, scherpte en rust in je hoofd. Dat is wat je met meditatie probeert te bereiken. Verbeter je concentratievermogen en verscherp je geest door te mediteren. Alleen dan kun je helder denken en gedegen beslissingen nemen. In een volgend blog ga ik dieper in op een hele eenvoudige, specifieke meditatietechniek waarmee je gedachten helemaal tot rust brengt.

Heb je specifieke vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit blog? Laat het me weten in de reacties hieronder. Nooit meer een blog missen? Schrijf je in en ontvang wekelijks tips en advies over voeding, bewegen en ontspanning.

Voel je relaxed en vitaal met water én fruit op je werk!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.