Een paar maanden geleden vroeg mijn dochter of ik mee wilde gaan klimmen, indoor klimmen wel te verstaan. Zij is 18 en klimt al sinds haar zevende. Een ervaren klimmer dus, die ook al een aantal maal in de Belgische Ardennen geklommen heeft.

Dus op een woensdagavond na mijn werk vertrokken we naar de klimhal. Ik ging een cursus doen want, zonder certificaat mag je in de Nederlandse klimhallen niet zekeren. Klimmen is immers een risicosport. Nu moet je weten dat ik enorme hoogtevrees heb. En na een dag werken ben ik niet op mijn top. De instructeur zei dat ik toch minstens 3 maal tot 10 meter geklommen moest hebben voordat ik een certificaat zou krijgen. Je moet immers weten hoe het voelt om op degene die je zekert te moeten vertrouwen, en niet te vergeten, hoe het voelt om uit de wand te vallen. Dus die angst moest ik zien te overwinnen. Je weet niet half hoe spannend ik het vond. Ook al vertrouwde ik absoluut op mijn dochter. Maar niet op mijzelf. Ik stond stijf van de spanning.

Na een meter of acht was de spanning het hoogst

En dus wilde ik snel weer naar beneden. Ik moest ook leren zekeren en ook dat is best spannend, je kunt je concentratie geen seconde verliezen. Om en om klommen en zekerden we. En ik ging steeds een stukje hoger. Op de derde cursusavond kwam ik eindelijk helemaal boven op 16 meter hoogte. De hoogtevrees werd steeds minder. En ik begon het zelfs leuk te vinden. Nu wilde ik ook moeilijker routes klimmen. De fysieke uitdaging aan gaan. Het leuke is dat hoe spannend het ook was, ik telkens weer enorm ontspannen uit de training kwam. Ontspanning door inspanning en spanning. Voor een slechte slaper sliep ik elke nacht na het klimmen heel goed. Inmiddels heb ik mijn certificaat binnen en klimmen we iedere week samen.

Focussen helpt je gedachten te verzetten, zelfs als het eng is

Ik ben een sporter en heb nu weer eens extra ervaren dat sporten echt ontspannend werkt. Vooral als je over je grens gaat, de uitdaging op zoekt zoals voor mij bij klimmen. Hardlopen doe ik ook en dat vind ik uiteraard niet eng, maar daar is de focus steeds verder kunnen. Of om na het werk toch even die vijf of tien kilometer te lopen, ook al ben ik moe. En wie weet ga ik nog eens de Mont Blanc op.

Waarom sporten helpt?

  • Omdat je je op iets anders concentreert en piekergedachten geen kans krijgen;
  • Omdat daardoor je stresshormonen zoals cortisol dalen;
  • Omdat er gelukshormonen (endorfines) vrijkomen:
  • Omdat je een doel haalt en daar trots op bent;
  • Omdat als je je fysieke grens of angst voorbij kunt gaan je zekerder wordt van jezelf en je jezelf dus steeds minder weerhoudt dingen te doen die best leuk blijken te zijn;
  • Omdat je fysiek sterker wordt en daardoor mentaal tot meer in staat bent;
  • En dus ook stress op werk en privé beter kan hanteren.

Kortom, allemaal redenen om ook al ben je moe na het werk toch wat tijd vrij te maken voor (een uitdagende) sport.

Ik ben benieuwd of jij ook een keer gaat sportklimmen, ik raad het je echt aan. Laat je mij weten hoe het was?

[/fusion_text]

Voel je relaxed en vitaal met water én fruit op je werk!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.