Verwacht jij van je medewerkers af en toe een stapje harder te lopen of om een uitdaging aan te gaan? En hoe ver kun je daarin gaan? Help je daar je medewerkers mee zich te ontwikkeling of leidt dit tot negatieve stress? In mijn vorige blog Wat is stress, ben ik dieper in gegaan op de fases  en de oorzaken van stress.  Stress op zich zelf hoeft geen probleem te zijn. Het wordt pas een probleem als men dit zelf niet weet te managen. Door medewerkers te leren hun stress te managen draag je bij aan hun vitaliteit en ontwikkeling. Dit is zeker van belang wanneer je hen stimuleert in die stap harder of extra uitdaging. Als leidingende kun je hierin het verschil maken tussen helpen ontwikkelen of helpen naar een burn out. Let wel, iedereen persipieerd stress subjectief. Je eigen beleving of iets wel of niet stressvol is, is daarbij geen referentiekader.

Stress managen door het terug krijgen van de controle

Uit de eerder beschreven stressgebieden blijkt dat het terug krijgen van controle een belangrijke factor is om de stress te kunnen managen. Het is daarom van belang om negatieve stress bij je medewerkers op tijd te herkennen. Met onderstaande 8 tips kun je een medewerker vervolgens helpen.

  1. Wees geïnteresseerd in en betrokken bij je medewerkers. Om negatieve stress te kunnen signaleren moet je weten wat er speelt in het leven van de medewerkers. Daarnaast zal er vertrouwen en betrokkenheid moeten zijn. Wat zijn de persoonlijke doelen van de medewerkers en hoe passen die in het (extra) werk wat je verlangt?
  2. Wees alert bij medewerkers met signalen van één van de stress gebieden:
  • Eigen perceptie van stress
  • Gebrek aan autonomie (lagere banen, weinig controle)
  • Onzekere (financiële) toekomst
  1. Stimuleer om structureel meer te bewegen omdat dit de stemming verbeterd. Niet alleen bewegen op de sportschool maar juist gedurende een werkdag. Wandelen is al een goede manier van bewegen. Lees ook Maak je hoofd leeg met mindfull wandelen.
  2. Wanneer een medewerker slecht slaapt kan dit een aandachtpunt zijn. Bij slaapgebrek neemt de controle af en dus de kans op negatieve stress toe. Adviseer medewerkers op tijd naar bed te gaan en voldoende te slapen. Help te achterhalen waarom de medewerker slecht slaapt en wat hieraan gedaan kan worden.
  3. Help te ontspannen. Dit kan door afleiding te laten zoeken in iets wat men leuk vindt en van kan genieten. Tijdens het werk kan dit door een ademhalingsoefening te doen. Juist in stressvolle situaties is het belangrijk om langzaam en diep via de buik adem te halen. Bij het inademen zet de buik uit, bij het uitademen wordt de buik weer platter. Adem steeds langer uit dan in.
  4. Help ontspannen door een positieve emotie bij een gebeurtenis uit het verleden op te laten roepen. Een situatie bij een taak waar wel controle was en die succesvol is afgerond. Wat deed je toen en hoe goed voelde dat?
  5. Help overzicht te creëren. Dit doe je door hem te helpen de diverse taken en werkzaamheden te prioriteren. Wat is belangrijk, wat is urgent en wat is beide? Lees ook Organiseer je leven in 1,2,3 Zorg in dit kader in ieder geval voor een opgeruimde werkomgeving.
  6. Verwijs een medewerker met structureel (veel) negatieve stress door naar een professional, bijvoorbeeld een Vitaliteitscoach. Zij kijken integraal naar het probleem. Vaak is deze veelomvattender dan alleen de stress. Daarnaast kunnen zij de medewerker met praktische tools leren de controle weer terug te krijgen.

Betrokken medewerkers hebben minder last van stress

Aanhoudende stress zorgt voor afname van sociaal contact en intimiteit. Angsten krijgen volop de kans om op te spelen. Positief praten heeft weinig zin, omdat het probleem emotioneel is en niet rationeel. Hoe verder een medewerker naar de uitputtingsfase opschuift, hoe lastiger het wordt om de stress te managen. Belangrijk uitgangspunt voor genezing is rust, verbondenheid en intimiteit. Betrokkenheid bij de organisatie is dus van belang. Zowel voor het voorkomen van aanhoudende negatieve stress als bij de genezing. Hoe betrokken zijn jouw medewerkers? En hoe creëer of behoud je deze betrokkenheid? Dit is een apart onderwerp waar ik nog op terug zal komen.

In de huidige maatschappij komen medewerkers veel ‘beren op de weg’ in alle soorten en maten tegen. Leidinggevenden kunnen medewerkers leren deze ‘beren’ onder controle te krijgen en te houden. Op deze manier help je hen in hun ontwikkeling en dus vitaler te worden in plaats van dat zij ziek worden. Ik ben benieuwd naar je ervaringen, waar loop jij tegenaan?

Vitalere medewerkers? Zet de eerste stap met water én fruit op het werk!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.