Viteau en Gio Coffee staan vandaag in de krant en daar zijn wij als Viteau ontzettend trots op!
Lees hieronder de volledige tekst van dit artikel.

Interview-Gio-Viteau-AD
Het Oudewaterse Viteau – Voel je Goed! is vooral bekend van de waterkoelers bij bedrijven. Het bedrijf is in twintig jaar verder ontwikkeld met een eigen koffielabel Gio Coffee en fruitpakketten en wil ‘blue zones’ bij bedrijven realiseren.

Blue Zones

Blue zones zijn vijf regio’s in de wereld waar de mensen gemiddeld het langst en gelukkigst leven. ,,Ze hebben onderzocht waardoor dat komt. Voeding speelt een rol, maar ook een sterk sociaal leven, voldoende ontspanning en beweging. Onze missie is om in 2025 voor één miljoen Nederlanders dagelijkse een gezondere en energieker levensstijl te realiseren’’, vertelt de bevlogen directeur Benno Kuijf uit Reeuwijk. De ambitie die hij nu moeiteloos formuleert ontstond al toen hij twintig jaar geleden bedacht om werkend Nederland meer water te laten drinken. Daarvoor plaatste hij waterkoelers bij bedrijven.

Blauwe draad

Water, water, water. Kuijf noemt het de blauwe draad in zijn leven. ,,Het hele idee van Viteau ontstond al door mijn afstudeeropdracht voor HEAO Commerciële Economie waarvoor ik onderzocht welke behoefte er was naast het drinken van koffie en thee en frisdrank. Uit dat onderzoek blijkt dat mensen meer water wilden drinken, maar de voorziening binnen bedrijven niet aanwezig was. Na anderhalf jaar werken bij Coca-Cola werd het mij steeds duidelijker dat er binnen een bedrijf naast koffie behoefte is aan het drinken van water. Zeker in de midden- en kleinbedrijven kun je alleen water drinken bij de toiletten of de pantry. Het is aangetoond dat je fitter blijft als je voldoende water drinkt. Als ik ervoor zorg dat het makkelijker is om water te tappen, dan gaan mensen vanzelf meer water drinken. Overal waar mensen werken, kan een waterkoeler in de buurt staan.’’

Kuijf schreef op een zolderkamertje zijn bedrijfsplan, huurde een kantoortje in een groot bedrijfspand in Oudewater en kocht zijn eigen bron in het  noorden van Nederland. ,,Het is een van de acht Europees gecertificeerde bronnen. We mogen het bronwater noemen, doordat we het verder niet bewerken. We bottelen direct van de bron.

Barista

Inmiddels heeft Viteau het hele bedrijfspand in gebruik en levert het bedrijf vanuit vier distributiecentra in Nederland aan 15.000 mkb-bedrijven. Daar is sinds een paar jaar ook koffie van het eigen label Gio bij gekomen. ,,Dat ontstond uit eigen frustratie. Voor mij is het moment van koffie drinken ’s ochtends een klein geluksmomentje. Het is ook een sociaal moment. Maar bij welk bedrijf is de koffie lekker? Toen ik dat bij mijn klanten vroeg, vond zeventig procent de koffie op het werk niet lekker. Ik wilde de beste koffie hebben. Toevallig was een vriend van mij ooit Europees kampioen barista. Met hem hebben we onze eigen melange samengesteld. We kopen onze eigen groene bonen in. Daarnaast hebben we een machine ontwikkeld die makkelijk te bedienen is. We zorgen ervoor dat er altijd voldoende voorraad bij de bedrijven is, want het is zeer irritant als op maandagochtend wordt ontdekt dat vergeten is koffie bij te bestellen. Wij zorgen ook voor tijdig onderhoud. Voor koffiemachines is dat laatste essentieel. We bedachten de naam Gio, omdat dat de barista kan zijn die je niet kent, maar wel elke ochtend die lekkere koffie voor je maakt.’’

Totaalpakket

Viteau wil het idee van de blue zones compleet maken, te beginnen met gezonde voeding. Sinds een jaar levert het bedrijf ook kistjes fruit en wordt al nagedacht over groentesnacks en noten. Het lukt het bedrijf allemaal door een les die Kuijf bij Coca-Cola oppikte. ,,Waar ter wereld je ook bent, er is in de buurt altijd Coca-Cola te koop. Dat doen ze door de hele distributie in eigen beheer te houden. Dat doen we bij Viteau ook. We hebben onze eigen auto’s met onze eigen mensen die de bedrijven bezoeken.’’

,,Het moet bij bedrijven bij elkaar op een plek komen waar medewerkers even hun gezonde moment pakken. Daar hoort ook het sociale praatje bij. We willen ook meer bewegen bevorderen. Waarom rond een tafel zitten vergaderen? Wij gaan een wandelingetje maken. Het maakt je hoofd leeg, je spreekt op een andere manier met elkaar en bent gezond bezig.’’

Ook meer vitaliteit op kantoor? Zorg voor water én fruit!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.