‘Van hard werken is nog nooit iemand dood gegaan’ is een oud gezegde. Het stamt uit de tijd dat er voor arbeid nagenoeg altijd lichamelijke inspanning nodig was. En iedereen weet dat lichaamsbeweging goed is voor de gezondheid. In onze huidige leef- en werkomgeving is het echter steeds gebruikelijker om de hele dag te zitten. En vooral het langdurig zitten kan leiden tot diverse chronische ziekten en klachten aan de spieren. We noemen dit beweegarmoede waar we iets aan moeten doen. Vele kantoormedewerkers laten zich daarom 2 tot 3 keer per week afbeulen in een sportschool. Collega Alexander stelt daarbij terecht de vraag: Ik sport meerdere keren in de week, maar beweeg ik wel genoeg? Eenmaal thuis ploft men voldaan op de bank in de overtuiging goed bezig te zijn. En dat is tot op zekere hoogte ook zo. Sporten helpt voor sterke botten en spieren, een betere doorbloeding, beter uithoudingsvermogen en om te ontspannen. Vooral doen dus! De vraag is echter of dit afdoende is ter compensatie van de hele dag zitten. Helaas moet ik je hierin teleurstellen.

Zitten is niet het nieuwe roken

Daarom hoor je steeds vaker ´zitten is het nieuwe roken´. Dit is niet terecht. Roken is per definitie een hele ongezonde gewoonte. Met zitten is niets mis zolang je dit maar niet te lang achter elkaar doet. Is het dan beter om te gaan staan? Bijvoorbeeld staand vergaderen of achter een hoog bureau achter de laptop werken? Ook staan kost het lichaam nagenoeg geen extra inspanning waardoor er nog steeds beweegarmoede is. Het goede nieuws is dat tegen die beweegarmoede relatief gemakkelijk iets te doen is. Regelmatig wandelen lijkt toch nog steeds het beste advies. Je hoeft dus geen atletische hoogstandjes uit te halen of je helemaal in het zweet te werken. Door elk half uur 2 minuten te lopen kun je het risico op chronische ziekten voorkomen en het lichaam fit houden. Loop daarom even naar een collega op een andere etage. Hiermee herstel je meteen de door het zitten verminderde insulinegevoeligheid al. Bijkomend voordeel is dat bij een wat lastiger onderwerp dit face-to-face meestal beter en sneller uitpakt dan een mailwisseling…

Hoe werkt dit in de praktijk?

In eerste instantie vraagt het extra effort om bewust andere keuzes te maken. Wanneer je waarde hecht aan je eigen gezondheid en die van de medewerkers raad ik je aan om hier eens kritisch naar te kijken. Ik heb gemerkt dat het in eerste instantie vooral een mindshift is. In een kantoor omgeving is alles er op gericht om met zo min mogelijk inspanning zo snel en efficiënt mogelijk te werken. Bijvoorbeeld het gemak van de lift en de mail maar ook printers en koffie automaten binnen handbereik. Kijk hier eens naar vanuit de insteek om medewerkers te stimuleren wat vaker van hun stoel af te komen. Bij voorkeur met minimaal tijdsverlies of met een bijkomend voordeel. Sowieso levert minder zitten je een verlaging van het ziekteverzuim en een verhoging van de productiviteit op. Met onderstaande tips bied ik een aantal handvatten. Uiteraard is het wel van belang dit goed bij medewerkers te introduceren. Daarnaast geldt: ‘goed voorbeeld doet goed volgen!’

10 tips om kantoormedewerkers minder te laten zitten

  1. Spreek ‘Remi’ af. Iedereen haalt zelf zijn drinken. Dit lijkt asociaal maar gun juist iedereen even een loopje naar de automaat. Mooiste is wanneer de automaat niet te dichtbij staat.
  2. Introduceer de ‘niet eten op de werkplek regel’ en creëer een plaats waar dit wel kan. Minimaal de lunch maar ook het eten van een tussendoortje is dan weer een aanleiding om te lopen. Dit is tevens hygiënischer en kan ook een sociaal nut hebben om eens een gesprek te voeren.
  3. Stimuleer om het toilet op een andere etage te bezoeken. Doe dit zeker wanneer je anders op je beurt moet wachten.
  4. Stimuleer de lunchwandeling of een andere fysieke activiteit tijdens de lunchpauze. Bij mooi weer ligt een wandeling voor de hand maar bij slecht weer kan ook een biljart, dartbord, tafelvoetbal – of tafeltennistafel uitkomst bieden.
  5. Stimuleer het gebruik van de trap. Is dit nu vooral de nooduitgang en daarom een betonnen trappengat? Pimp dan de trap naar een meer inspirerende omgeving.
  6. Tijdens een wandeling is de hersenactiviteit groter dan tijdens het zitten. Creëer daarom een omgeving waar medewerkers gemakkelijk kunnen overleggen of bellen en lopen tegelijkertijd.
  7. Stimuleer het gebruik van de fiets naar het werk. In sommige gevallen kan het helpen om een paar bedrijfsfietsen neer te zetten als alternatief voor korte afstanden overdag. Zeker in de zomer en bij veel verkeersdrukte zullen medewerkers hier heel blij mee zijn.
  8. Als de auto de enige optie is, waar kunnen ze dan parkeren? Pal voor de deur of zetten medewerkers hun auto in de verste hoek van de parkeerplaats? Bij de laatste optie kunnen de klanten nog voor de deur parkeren.
  9. Waak ervoor dat medewerkers de hele dag achter een beeldscherm zitten. Wissel dit werk af met andere taken. Zeker niet langer dan 2 uur achter elkaar en maximaal 6 uur per dag. In plaats van pauze-software is het beter om elk half uur even op te staan, te lopen en of wat rek en strek oefeningen te doen. Hoe leuk het zou zijn om dit met het hele team gezamenlijk te doen?
  10. Bedenk samen met je team welke mogelijkheden er in jullie situatie zijn om elkaar alert te houden en te stimuleren minder lang te zitten. Maak het vooral leuk!

Heel veel succes met deze tips en ik hoor graag de reacties naar aanleiding van jullie ervaringen.

Vitalere medewerkers? Zet de eerste stap met water én fruit op het werk!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.