iteau voel je goed - Back to basic blog 1

Ik denk dat je het woord ‘lifestyle’ en dan in combinatie met het woord ‘gezond’ de afgelopen jaren steeds meer bent gaan horen. Op zich is dat heel logisch want we worden er in Nederland steeds meer van bewust dat een gezonde leefstijl de kwaliteit van ons dagelijks leven verbetert. In het proces naar een gezonder leven worden we alleen van alle kanten gespamd met goedbedoelde adviezen over voeding, rust en over beweging. Soms gaat het al zo ver de diepte in dat we de basis van een gezonde lifestyle eigenlijk vergeten. Vandaar in deze blog even terug naar de basisprincipes.

Regelmaat in je leefpatroon

Voor je lichaam is het belangrijk dat er een duidelijke regelmaat in je leefpatroon zit. Eet daarom op vaste tijden en houd je slaapritme zoveel mogelijk intact. Hierover is in een eerdere blog ook gesproken. Door voor sommige handelingen een routine te ontwikkelen, kan je energie gebruiken voor belangrijkere dingen. Elke ochtend op vaste momenten een kopje thee pakken of een appel eten is dus helemaal geen slecht idee!

Viteau voel je goed - Back to basic blog 3

Zuinig met alcohol, ongezonde voeding en stoppen met roken

Naast het opbouwen van goede – en eenvoudige – gewoontes, is het net zo belangrijk om ‘slechte gewoontes’ af te leren. Zo hebben -overmatig- alcoholgebruik, ongezonde voeding en roken een negatieve invloed op je gezondheid. Hoe minder je dit tot je neemt, hoe sneller je effect merkt van je (nieuwe) gezonde stappen. En natuurlijk is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Soms ben je je namelijk ook niet altijd bewust van je eigen gedrag. Probeer eens voor een week op te schrijven wat je gedurende de dag allemaal eet en drinkt en pak dit en kijk hier na een week kritisch naar. Waar kan je op verbeteren?

Kom in beweging!

Bij een gezond leven hoort een dagelijkse dosis lichamelijke inspanning. Probeer dagelijks minimaal een half uur te bewegen. Dit kan door middel van sporten, maar ook door actievere keuzes te maken gedurende de dag. Ga wat vaker met de fiets naar het werk en probeer de trap te nemen in plaats van de lift. Vind je het soms lastig om aan je beweging te komen en heb je een zittend beroep? Probeer dan reminders in te stellen die je helpen herinneren even op te staan. Of loop een keer naar de koffiemachine die op een andere afdeling staat. Het lijken wellicht kleine aanpassingen, maar als je dit structureel toepast levert dit gedurende de dag een hoop extra beweging op.

Viteau voel je goed - Back to basic blog 3

Neem je rust

Om het lichaam optimaal te laten functioneren is voldoende slaap noodzakelijk. Je lichaam herstelt tijdens je slaap van fysieke bezigheden. Daarnaast verwerk je de indrukken die je gedurende de dag hebt opgedaan. Tijdens de slaap wordt de overdag opgedane kennis opgeslagen, maar bij te weinig slaap vergeet je het geleerde weer. De slaapbehoefte verschilt per persoon. Over het algemeen is een slaap van 7 tot 8 uur voldoende voor een goede nachtrust. Maar dit is natuurlijk afhankelijk per persoon. Ook voor slapen geldt dat regelmatig key is. Probeer daarom een vast ritme te creëren. Hiervoor zijn tegenwoordig allerlei apps te vinden die je hierbij kunnen helpen.

Werk

Het is belangrijk om bovenstaande punten door te voeren in je dagelijks leven en dus ook op je werk. Tenslotte brengen we gemiddeld het meeste tijd door op ons werk. Voor je lichaam is het ideaal om elk half uur even te bewegen, dus als jij een zittend beroep hebt is het belangrijk om dit in de gaten te houden en om desnoods een wekkertje te zetten voor je beweegtijd. Zorg ook voor regelmaat in je voeding en waterinname. Zorg dat je de gehele dag veel water en thee drinkt en om de twee á drie uur iets gezond eet. Tip: pak een klein bekertje water en loop elk half uur even naar de waterkoeler om je bekertje bij te vullen. Dan pak je gelijk je beweging mee! Of een tripje naar de fruitschaal. Ook heel gezond 😉

Voel je relaxed en vitaal met water Èn fruit op je werk!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.