Wanneer mensen je omschrijven komen ze vaak niet verder dan druk, hectisch en chaotisch. Je middle name is dan ook multitasken. Zo loop je niet in zeven, maar in duizend sloten tegelijk. En een agenda? Haha! Nog nooit van gehoord.

Terwijl je dit leest ben je ondertussen allerlei andere dingen aan het doen: je checkt je mail, eet een broodje waarmee je op je toetsenbord morst en houdt ondertussen je vrienden op de hoogte van je activiteiten van afgelopen weekend. Je bureau is de perfecte weergave van wat er zich in jouw hoofd afspeelt. In een woord: totale chaos. Klinkt dit ook jou zo onontkoombaar herkenbaar in de oren? Met de volgende tips krijg je de touwtjes weer stevig in handen en creëer je weer een beetje controle in de chaotische rommel called: your life.

Een agenda is nodig!

Georganiseerde mensen kunnen ècht niet zonder hun agenda. Deze verzameling aan to-do lists, planningen en verjaardagen zorgt ervoor dat je precies weet waar je aan toe bent en wat je nog moet doen. Zonder zou je zelfs je eigen verjaardag nog eens kunnen vergeten, of in ieder geval het plannen daarvan. Hoog tijd dus om zo’n boekwerkje aan te gaan schaffen, zodat je daar al je to-do’s voor komende week in kunt krabbelen. Toch niet zo’n fan van een papieren versie? Tegenwoordig kun je net zo makkelijk een agenda bijhouden op je iPhone of laptop. En geloof me, die kick wanneer je weer een taak kunt afstrepen is het echt wel waard.

Stel voor jezelf deadlines

Dit hoeft niet te betekenen dat alles vol stress en planning moet verlopen, maar een to-do lijstje afwerken is zeker een must. Het gaat erom dat je voor elke taak die je moet doen een bepaalde tijd vaststelt. Dit weerhoudt je ervan om meer of minder tijd aan deze taak te besteden dan nodig is. En het helpt je met plannen, zodat je niet alles op het laatste moment nog moet doen.

Gun jezelf een pauzemoment

Af en toe eens een pauze nemen en jezelf een rustmomentje gunnen, hoeft helemaal geen vorm van uitstel te zijn. Het nemen van een break kan juist heel verfrissend werken en ervoor zorgen dat je na afloop productiever aan de slag gaat. Bang dat je ‘break’ eindigt in uitstel? Zet een wekker, stel een limiet of leg organisatie in je break – zo werk je nog productiever. Volgens onderzoek werk je het meest effectief voor 52 minutenlang, met pauzes van 17 minuten.

Organiseer je spullen

Hoe meer rommel je hebt, hoe moeilijker het wordt om dit georganiseerd te houden. Georganiseerde mensen gooien regelmatig wat weg en zijn minder gevoelig voor uitverkoop en sale items. Zolang je geen ruimte overhebt in je kledingkast, is het beter om te investeren in items die je ècht leuk vindt en daarom ook vaker en langer draagt. Die drie so-so shirts uit de sale die je eigenlijk nooit draagt en stiekem ook niet van plan bent om te gaan dragen zijn alleen maar zonde van je geld.

Stel een vaste ochtendroutine in

Georganiseerd worden doe je ook door op tijd naar bed te gaan en vroeg op te staan. Zo kun je ’s morgens zo productief mogelijk aan de slag. Probeer erachter te komen hoeveel slaap je nodig hebt om je lichaam voldoende rust te geven, dit is per persoon namelijk ontzettend verschillend. Ook geeft voldoende slaap je de mogelijkheid om op tijd op te staan en een vaste ochtendroutine in te stellen. Zo kun je uitgerust aan de dag beginnen zonder stress en haast in de morgen.

Gezondere levensstijl

Ook een gezondere leefstijl draagt bij aan nieuwe georganiseerde jij. Dit hoeft niet te betekenen dat je áltijd 100 procent gezond moet eten, maar probeer dat taartje eens wat vaker af te slaan. Af en toe genieten geeft je juist meer energie en motivatie om de juiste balans tot een gezonde lifestyle te vinden. Probeer over het algemeen gezonde keuzes te maken en regelmatig te sporten. Dit zorgt ervoor dat je lekkerder in je vel zit en je beter voelt.

Heb je zelf nog goeie tips om georganiseerder te worden? Let me know!

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.