10-tips-om-gezonder-te-leven

Whitson Gordon zet de adviezen op een rij voor een blog op Lifehacker. Hij waarschuwt dat een ongezond en stressvol leven op werk zomaar een paar jaar van je leven af kan snoepen. Hoe kom je gezond en energiek je werkdag door zonder bij thuiskomst compleet gesloopt te zijn? Hier volgen 10 tips. Met onze favoriet op 10.

Tip 1. Ergonomische werkplek

1. Zorg voor een ergonomische werkplek waar je met een goede lichaamshouding kunt plaatsnemen. Dag in, dag uit in de verkeerde houding zitten kan funest zijn voor je polsen, rug, nek en andere lichaamsdelen. Gelukkig is het vrij eenvoudig om je werkplek zo in te richten, dat je hier geen last van zou moeten krijgen. Een goede bureaustoel is de investering wel waard, maar met deze tips kom je ook al een heel eind.

Tip 2. Pauzeer tijdens je werk

2. Sta op en loop, zei Jezus volgens Hans Teeuwen tegen de vissen. Een goede werkplek is niet genoeg: al dat zitten is nog steeds slecht voor je. Neem dus regelmatig een kleine pauze om even op te staan. Een paar minuten is genoeg. Wil je echt uit die stoel, dan kun je ook overwegen om een staand bureau of zelfs een fietsbureau te nemen.

Tip 3. Gun je ogen ook pauze

3. De hele dag naar je beeldscherm staren is ook niet goed, dus je moet ook je ogen ontzien. De kleine pauzes die je vanwege tip 2 neemt, helpen hier al een beetje bij. Krijg je alsnog oog- of hoofdpijn aan het eind van je werkdag? Dan zijn er ook speciale computerbrillen te koop, die echt schijnen te werken.

Tip 4. Maak vrienden met je collega’s

Het is aan te raden om vrienden met je collega’s te worden, als je dat nog niet bent. Het kan werken een stuk minder stressvol maken, en er is zelfs een onderzoek waaruit zou blijken dat je langer leeft als je op goede voet leeft met je collega’s. Goed omgaan met je collega’s is in ieder geval goed voor de samenwerking en daarmee de productiviteit op werk.

Tip 5. Beweeg!

Je kan gewoon niet zonder een beetje sportieve lichaamsbeweging. Maar we hebben het allemaal weleens gemerkt: als werk even (of altijd) veel van je tijd en energie vraagt, houd je niets meer over om te sporten. Een goed beginpunt om er toch iets aan te doen is dit 20-minuten-plan, maar je kunt natuurlijk ook kleinere oefeningen tussendoor doen.

Tip 6. Rituelen

Een paar persoonlijke rituelen tijdens je werkdag kunnen echt goed zijn voor je mentale en fysieke gezondheid. Reserveer dus momenten voor dat vaste kopje thee of je kleine rondje langs je favoriete humorsites. Je moet sowieso af en toe een kleine pauze nemen, dus bedenk ook leuke dingen om ze mee in te vullen.

Tip 7. Powernap

Ook altijd goed: meer slapen of een middagdutje. Te weinig slaap is slecht voor je gezondheid en werk. Helaas doen maar weinig mensen er ook echt iets aan. Krijg je thuis niet genoeg slaap, probeer dan een middagdutje te doen op werk. Een korte powernap helpt je al meer productief en creatief te maken, dus bespreek het met je leidinggevende als hij of zij er nog niet voor openstaat. Het doen van een powernap is wel een kunst: hij mag niet te kort en ook niet te lang zijn.

Tip 8. Werk slimmer, niet harder.

Als je jezelf sloopt op werk, kom je jezelf vanzelf een keer tegen. Het is niet goed voor je stressniveau en je gezondheid. De kunst is dus om niet harder, maar slimmer te werken. Gebruik je tijd zo efficiënt mogelijk. Doe de belangrijkste dingen op momenten dat je er de energie voor hebt. Hoe slimmer je werkt, hoe minder tijd je nodig hebt om je druk te maken over alle taken die nog voor je liggen.

Tip 9. Ga naar huis!

Meer uren draaien betekent niet dat je ook meer werk gedaan krijgt. Volgens verschillende onderzoeken is meer dan veertig uur werken per week slecht voor productiviteit, gezondheid en inkomen (meer werken voor hetzelfde salaris). De oplossing is simpel: zet je computer uit en ga gewoon naar huis! Het is moeilijker dan het klinkt, maar het is het zeker waard.

Tip 10. Drink water.

Minstens 2 liter per dag. Tijdens een drukke werkdag vergeet je al snel om genoeg te drinken. Terwijl slechts 2% vochttekort al funest voor je concentratievermogen, je lichamelijke prestaties en je emotionele balans. Wacht niet tot je een dorstgevoel krijgt, want dan ben je eigenlijk te laat. Je lichaam heeft dan namelijk al vochttekort. Maak daarom van waterdrinken een ritueel. Drink bijvoorbeeld elk uur een glas water of als je naar het toilet bent geweest.

Gekopieerd van: Intermediair
Bron: Lifehacker