Dadels. De perfecte zoete snack. Viteau voel je goed

Dadels. Wie kent ze niet? De één vindt ze heerlijk en de ander vindt er niets aan. Vind je dadels niet zo interessant? Dan verander je misschien wel van mening na het lezen van deze blog. Wist je namelijk dat deze zoete vrucht enorm veelzijdig en super gezond is?

Dadels groeien aan de dadelpalm. Van origine komt deze boom voor langs de Nijl in Egypte. Al 5000 jaar geleden aten mensen dadels als lekkernij. Tegenwoordig zijn dadels de meest gegeten gedroogde vrucht. Je kunt ze kopen in de supermarkt en bij kleine Mediterrane winkeltjes.

Waarom zijn dadels zo gezond?

Dadels zijn echt enorm gezond. Ze bevatten erg veel vitaminen, mineralen en fytonutrienten. Allemaal stoffen waar je lichaam blij van wordt. Welke vitaminen, mineralen en fytonutrienten zitten er dan in dadels? Hieronder vind je een overzicht.

  • Vitamine B-complex (B1, B2, B3, B5, B6 en B11)
  • Koper
  • Kalium
  • Mangaan
  • Magnesium
  • Ijzer
  • Fosfor
  • Calcium
  • Zink
  • Tanninen
  • Luteine
  • Zeaxanthine

Dadels bevatten overigens enorm veel vezels. In 100 gram dadels zit al 8 gram vezels. Aanbevolen wordt om 30 gram vezels per dag te eten. Dan ben je een eind op weg als je regelmatig dadels eet. Neem bijvoorbeeld twee keer per dag op je werk een handje. Je zit er dan al snel aan!

Dadels. De perfecte zoete snack. Viteau voel je goed

De gezondheidsvoordelen van dadels

Leuk om te weten wat er allemaal aan gezonde stoffen in dadels zit, maar waarom zijn ze dan zo gezond?

  • Dadels staan bekend om hun ontstekingsremmende werking
  • Het regelmatig eten van dadels zou bij kunnen dragen aan het voorkomen van diverse soorten kanker
  • Het eten van dadels kan bijdragen aan het voorkomen van leeftijd gerelateerde staar
  • Het eten van dadels werkt tegen constipatie
  • Dadels werken goed tegen diaree

Hoe pas je dadels toe in je voedingspatroon?

Dadels zijn een super goede snoepvervanger. Let er wel op dat dadels veel fructose bevatten. Maar dit is altijd beter dan een snoepje vol met geraffineerde stoffen.
Dadels zijn goed te gebruiken als zoetmiddel in bijvoorbeeld een cake, koekjes, een smoothie of als zoet broodbeleg. Wat ook heerlijk is, is om dadels te combineren met uitgebakken spek, walnoten en roomkaas.

Hieronder vind je een lekker en makkelijk recept. Lekker als middagsnack op je werk of als lekkernij voor bij de thee.

Dadels. De perfecte zoete snack. Viteau voel je goed

Recept:

Dadel Choco fudge

Een heerlijke choco fudge van dadels, cashewnoten en cacao! Te lekker om te laten liggen en super als oppeppertje voor tussendoor op je werk.

Ingrediënten:
• 12 dadels
• Flinke hand ongebrande en ongezouten cashewnoten
• 4 flinke eetlepels rauwe cacao
• 2 of 3 eetlepels water

Bereiden:
Hak de cashewnoten fijn in een foodprocessor. Snij de dadels in grove stukken en voeg deze toe aan de cashewnoten. Hak het geheel nog even samen fijn. Voeg vervolgens de cacao en het water toe. Meng de boel nog even door elkaar totdat het een deegbal is en leg het vervolgens op een stuk aluminiumfolie. Druk het deeg plat en maak er een vierkante plak van. Stop het pakketje ongeveer 1 uur in de vriezer en snij het in blokjes. Bewaar de fudge in de koelkast.

Tip: Doordat dadels zo kleverig zijn plakt er van alles aan vast. Zorg er dus wel voor dat je ze goed wast voordat je ze gaat eten.

En? Ga jij dadels vanaf nu ook (weer) toepassen aan je voedingspatroon? Gewoon doen! Lekker en gezond is wat mij betreft een geweldige combinatie.

Gezond op je werk? Zorg voor water én fruit op je werk!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.