Noten zijn al eeuwen een belangrijke voedingsmiddel over de hele wereld. Ze zijn super gezond en goed toe te passen in talrijke gerechten. Noten zijn ook heerlijk om te eten als tussendoortje. En zeg nou zelf, er zit altijd wel een favoriete noot voor je bij toch? Ik ben er in ieder geval dol op!

Wist je trouwens dat noten onder andere:

  • Cholesterol vrij zijn
  • Een rijke bron zijn van eiwitten, vezels, vitamines zoals foliumzuur, niacine, vitamine E en B6
  • Rijk zijn aan de mineralen magnesium, zink, selenium, fosfor en kalium
  • Enorm veel gezondheidsvoordelen met zich meebrengen waaronder gewichtsverlies en het verlagen op de kans op hart- en vaatziekten

Regelmatig adviseer ik mijn cliënten dan ook om noten te eten. Juist omdat ze zo ontzettend veel gezondheidsvoordelen hebben. Daarbij zijn ze makkelijk om mee te nemen. Fijn toch als je altijd wat gezonds in je tas hebt zitten?

Hieronder vind je de voor mij belangrijkste gezondheidsvoordelen van noten op een rijtje gezet.

Noten eten en afvallen

Mensen die aan de lijn doen willen vaak geen noten eten. Want oh nee, van noten word je dik! Dit is een complete fabel. Het eten van noten zorgt voor een slanke taille en een laag BMI. Dit geldt vooral voor het eten van amandelen, cashewnoten en pistache noten. Mensen die regelmatig noten eten wegen gemiddeld twee kilogram lichter! Noten zijn ook erg goed voor de spijsvertering en om je eetlust in te dammen. Nu moet je natuurlijk niet direct kilo’s noten eten. Een handje per dag, ongeveer 30 gram, is voldoende.

Hart- en vaatziekten en noten

Het eten van noten verlaagd ook de kans op hart- en vaatziekten. Wil je de kans op hart- en vaatziekten met 33% verlagen? Eet dan drie keer per week een hand noten.

Vooral amandelen, walnoten en pecannoten verlagen de kans op chronische ziekten en hartaandoeningen.

Wist je dat vooral walnoten bijdragen aan de elasticiteit van de bloedvaten? 

Noten en chronische ziekten

Noten bevatten veel antioxidanten en phytochemicaliën. Deze stoffen spelen een belangrijke rol bij preventie van chronische ziekten. Voorbeelden hiervan zijn de ontwikkeling van kankercellen, suikerziekte, hart- en longziekten en grauwe staar. Nog meer redenen om dagelijks een handje noten te eten!

Welke noten moet je eten

Als je noten gaat kopen kies dan het liefst voor de ongebrande versie. Hier zitten veel meer voedingsstoffen in. Daarnaast is het ’t allerbeste om ongezouten noten te eten. Zout willen we het liefst zo min mogelijk binnen krijgen. Welke soort noot kies je dan? Eigenlijk zitten in alle noten gezonde voedingsstoffen. Dus als je iedere dag een handje gemengde noten eet zit je goed. Vergeet overigens niet dat pinda’s geen noten zijn. Deze willen we liever niet al te veel eten.

Wil je afvallen eet dan:

  • Amandelen
  • Cashewnoten
  • Pistachenoten
  • Walnoten

Wil je zorgen dat de kans op hart- en vaatziekten afneemt eet dan:

  • Amandelen
  • Walnoten
  • Pecannoten

Wil je de kans op het krijgen van chronische ziekten verminderen eet dan:

  • Amandelen
  • Hazelnoten
  • Pecannoten
  • Paranoten

Hoe zit het met de vetten in de noten?

In noten zit best veel vet. Dat is de reden waarom mensen die af willen vallen vaak geen noten willen eten. Het vet wat in noten zit is echter vooral onverzadigd. Dit zijn de goede vetten welke ons lichaam nodig heeft. Deze vetten zorgen er voor dat allerlei vitaminen en mineralen opgenomen kunnen  worden. Daarbij kunnen ze het slechte cholesterolgehalte (LDL) verlagen zonder het goede cholesterolgehalte (HDL) te verlagen. Maak je dus geen zorgen over de vetten in noten. Deze heeft ons lichaam hard nodig!

Waar zouden we zijn zonder noten! Zoveel gezondheidsvoordelen in zulke kleine dingen. Echte superfoods dus die noten.

Eet iedere dag een handje gemengde, ongebrande en ongezouten noten. Dan ben je echt lief voor je lijf!

Gezond op je werk? Zorg voor water én fruit op je werk!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.