Gezond eten kan eigenlijk niet gemakkelijker dan het pakken van een stuk fruit als tussendoortje. Bijna elke fruitsoort kan je gemakkelijk pellen of zelfs direct opeten. Fruit is in Nederland het hele jaar door te verkrijgen, het kost bijna niks en we weten dat het goed voor ons is. Maar wat is het dan toch dat we te weinig fruit eten?

Smaken en variatie in fruit

De smaken van fruit zijn divers. Er zijn in Nederland tientallen soorten fruit te verkrijgen en in de zomermaanden is bijna elk bestaande fruitsoort vers te koop.  Ben je een liefhebber van een fris zuur appeltje, een iets bittere fruitsoort of gewoon een zoetekauw? Met fruit is alles wel mogelijk. Ook de samenstelling van fruit zijn zo divers dat je het kan eten om je honger te remmen of juist als lekker gezonde snack. Zo krijg je bij het eten van avocado of banaan al snel een vol gevoel. Fruitsoorten zoals druiven en meloen, die meer water bevatten zijn lekker als tussendoortje of als verfrissing.

Waarom eten we te weinig fruit?

Van veel dingen moet je niet teveel eten. Maar voor fruit gaat dat niet op. De aanbevolen minimale hoeveelheid fruit die je dagelijks zou moeten eten is 2 a 3 stuks. Echter is het niet slecht als je meer fruit eet, in tegendeel zelfs! Het beste is wel om zoveel mogelijk af te wisselen. De voedingswaarde van fruit verschillen namelijk nogal. De samenstelling van vitamines, suikers en proteïne tussen bijvoorbeeld een banaan en een kiwi is een wereld van verschil.

Makkelijk, afwisselend, lekker en toch te weinig fruit eten… Het is eigenlijk bizar, maar we eten gemiddeld lang niet allemaal 2 stuks fruit per dag. Hoeveel fruit eet jij per dag?

fruitschaal-fruit-op-kantoor-viteau-voel-je-goed

Zo zorg je ervoor dat ook jij genoeg fruit gaat eten

Waarschijnlijk is het omdat we al snel denken dat het veel werk is om fruit te schillen of te pellen en het geeft nog rommel ook. Uit onderzoek blijkt dat de meeste vitamines vaak in de schil van het fruit zitten. Eet dus zoveel mogelijk de schil van het fruit mee. De schil van appel, kiwi, mango en zelfs kiwi is goed te eten en super gezond. Daarnaast is het lekker makkelijk en ben je geen tijd kwijt met schillen.

De belangrijkste verandering die je moet maken al je meer fruit wilt gaan eten is zorgen dat je gemakkelijk een stuk fruit kan pakken. Stel jezelf op de proef en zet een fruitschaal op tafel. Je zal zien dat je automatisch veel meer fruit zal gaan eten!

Deze fruitvarianten zijn lang niet zo gezond als puur fruit

Er zijn schappen vol met fruitproducten zoal: fruitrepen, fruithapjes, fruitsmoothies, fruitsappen en een tal van producten in combinatie hiervan. Echter is dit allemaal een stuk ongezonder dan een puur stuk (liefst biologisch) fruit. Bij bewerkte fruit bevattende producten zijn de vitamines vaak uit het product ontsnapt, suiker is vaak toegevoegd en de manier hoe je lichaam deze producten verwerkt is anders dan als je een los stuk fruit eet. Vaak worden de fruitsuikers in een fruitsap eerder door je lichaam omgezet in vetten. Je kan daarom beter twee lossen stukken fruit eten dan dat je een halve liter aan fruitsap wegdrinkt. Duidelijk geen goede alternatieven voor fruit!

Populaire fruitsoorten voor op het werk

Fruit is het ideale tussendoortje en vervangt vaak ook nog eens die ongezonde snack die je anders zou eten. Daarom is het goed om ook op je werk een fruitschaal neer te zetten in je bedrijfsruimte of op je bureau. De populairste fruitsoorten op het werk zijn meteen de meest gemakkelijke fruitsoorten om te eten. Kleine snoeptomaatjes, appeltjes, bananen en druiven zijn gemakkelijk direct op te eten. Ideaal voor als je aan het werk bent! Eet jij wel eens fruit op je werk; Wat is je favoriet?

watermelon-fruit-op-je-werk-viteau-voel-je-goed

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.