2-liter-water-per-dag-viteau-voel-je-goed

Drink jij genoeg water op een dag? Waarschijnlijk niet, want met z’n allen drinken we in Nederland nog steeds te weinig water. Daarom is het goed naar je eigen lichaam te luisteren. Probeer altijd je dorst voor te zijn. Dorst is namelijk een teken van uitdroging. Maar als je je waterlevel in balans wilt houden moet je weten hoeveel water je lichaam nodig heeft…

Drink 2 liter water per dag

De hoeveelheid water die je het best op een dag kan drinken hangt af van een aantal factoren. De belangrijks factoren hierin zijn je lichaamsbouw, gezondheid, je omgevingstemperatuur en de mate van je dagelijkse beweging. Gemiddeld gezien kan je het beste 2 liter water drinken per dag. Het is het beste om het drinken van water zo geleidelijk mogelijk over je dag te verdelen. Hoeveel water je per dag nodig hebt m.b.t. je geslacht en leeftijd, lees je hieronder.

Hoeveel water bevat er in je lichaam?

Je lichaam bestaat voor ongeveer 70% uit water. Water is noodzakelijk om je lichaam in beweging te houden. Elk onderdeel in je lichaam heeft water nodig om te kunnen functioneren. Voornamelijk je vitale organen hebben veel water nodig. Je hersenen zijn hierbij het meest afhankelijk van water en bestaan voor 80% uit water.

Welke effecten heeft het drinken van water op je prestaties?

Water heeft vele functies in je lichaam. Zo zorgt water ervoor dat je bloed kan stromen, je voedingsstoffen verwerkt kunnen worden en afvalstoffen uitgestoten worden. Zo kan je ziektes voorkomen als je voldoende water drinkt. Daarnaast zorgt water voor een goede werking van je hersenen. Je bent minder vermoeit als je genoeg water drinkt en je bent zelfs vrolijker. Je voelt je dus goed als je voldoende water drinkt.

Dit gebeurt er als je te weinig water drinkt?

De effecten op je lichaam bij een tekort aan water, zijn het snelst te zien in je hersenen. Al bij een klein tekort aan water, zijn je hersenen minder actief en zal je vermoeidheid toenemen. Doordat je hersenen alles in je lichaam aansturen, gaan ook je lichamelijke prestaties achteruit. Afvalstoffen kunnen niet meer goed afgevoerd worden omdat je lichaam het water dat in je lichaam zit vasthoud. Dit is een natuurlijk proces om te zorgen dat je vitale organen niet geheel uitdrogen. Mocht je echt veel te weinig water gedronken hebben, dan kan je een gevoel krijgen van stress of een zogenaamde ‘vecht of vlucht’ reactie. Aanhoudende stress kan schadelijk zijn voor je lichaam.

drink-voldoende-water-viteau-voel-je-goed

Hoeveel water moet je per dag drinken?

Leeftijd              man    vrouw

4-10                       1,3         1,2

10-15                     1,8         1,5

15-22                     2,2        1,9

22-50                    2,5        2,3

50-65                    2,5        2,4

65- ouder             2,4        2,3

Hoe weet ik of ik te weinig heb gedronken?

Wees altijd bewust van de hoeveelheid water dat je drinkt op een dag. Zo voorkom je het best dat je dorst krijgt. Let echter altijd op wat je lichaam je aangeeft. De volgende verschijnselen kunnen verband hebben met een te lage waterconsumptie: droge mond, honger, vermoeidheid, spierpijn, duizeligheid en zelfs angstgevoelens. Probeer bij een dorst gevoel altijd direct een beetje water te drinken. Ook is de kleur van je urine een indicatie van de hoeveelheid water die je de afgelopen uren hebt gedronken. Een donker gele tot oranje kleur is het gevolg van te weinig water in je lichaam. Als dat het geval is heb je te weinig gedronken en kunnen sommige afvalstoffen wellicht al niet goed meer afgestoten worden.

Tips om genoeg water te drinken

  • Zorg dat je een bidon of flesje meeneemt die je de hele dag kan bijvullen.
  • Begin de dag meteen met 1 tot 3 glazen water, gezien je lichaam na de nacht urenlang geen vocht heeft gehad.
  • Drink elk uur een glaasje water.
  • Raak je een beetje uitgekeken op water? Drink thee of voeg een smaakje toe aan je water, met een gezonde siroop of met fruit.
  • Eet veel groente en fruit. Dit bestaat gemiddeld voor 80% uit water.