eetbuien-wat-betekenen-ze-echt-en-hoe-ga-je-ermee-om-viteau-voel-je-goed-2

We hebben er allemaal weleens last van: een intense craving naar iets zoets of hartigs, en dat soms op de meest random momenten. Misschien verlang je standaard naar iets zoets na een goed vullende maaltijd of kun je niet meer stoppen wanneer je eenmaal aan die zak chips of reep chocolade begint. Waar worden zulke eetbuien door veroorzaakt? En nog belangrijker: hoe ga je ermee om?

The source

Soms heb je ‘trek’ in iets lekkers puur uit vervelening, gewoonte of emotie, maar soms probeert je lichaam je hier meer te vertellen. Chocolade blijkt bijvoorbeeld flink populair te zijn onder vrouwen. Wanneer we niet lekker in onze vel zitten, verdrietig zijn of als het net die tijd van de maand is: chocolate helps. Maar wat blijkt? Bij zo’n intense trek in chocolade, schreeuwt je lichaam eigenlijk om magnesium! Het zit namelijk zo. Magnesium wordt ook wel een relaxmiddel genoemd. Een tekort hieraan zorgt namelijk voor irritaties, slapeloosheid, angstgevoelens en een te hoge bloeddruk. Logisch dus dat je je een stuk beter voelt na het eten van een stuk (of hele reep) chocolade.

Chocolade is natuurlijk niet de enige, en vooral niet de belangrijkste, bron van magnesium. Zo kun je bij zo’n eetbui je magnesium veel beter halen uit noten en zaden, vis en bladgroenten. Deze voedingsmiddelen zijn namelijk veel gezonder en verzadigen meer.

Niet alleen magnesium is verantwoordelijk voor eetbuien, zo zijn er meer voedingsstoffen die hier invloed op uit kunnen oefenen. Chroom helpt bijvoorbeeld bij het reguleren van je bloedsuikerspiegel en fosfor zorgt ervoor dat je lichaam energie produceert. Koolstof is een van de elementen uit suiker, zwavel helpt met het verwijderen van giftige stoffen en tryptofaan heeft invloed op het geheugen, je stemming, zelfvertrouwen, slaap, emotie, seksuele activiteit en tot slot: eetlust.

eetbuien-wat-betekenen-ze-echt-en-hoe-ga-je-ermee-om-viteau-voel-je-goed-3

Wat dat betekent?

Dit betekent dus dat wanneer je last hebt van een eetbui, of niet meer kan stoppen met eten na het eenmaal beginnen aan die reep chocola, dit veroorzaakt wordt door een tekort van een bepaalde voedingstof in je lichaam! Of je moet uit verveling, emotie of gewoonte die reep niet meer weg kunnen leggen, dat kan natuurlijk ook.

Heb je trek in iets zoets of in suiker? Dan heeft je lichaam dus eigenlijk behoefte aan:

  • Fosfor: Vul dit tekort aan uit vlees, vis, eieren, zuivel, noten, peulvruchten en granen
  • Zwavel: Eet dan cranberries, mierikswortel, bloemkool, broccoli en andere soorten kool
  • Tryptofaan: Haal dit uit bananen, kaas, lamsvlees, lever, rozijnen, zoete aardappel en spinazie

Heb je trek in chips, pasta, gebak, zoutjes of andere koolhydraatrijke voedingsmiddelen? Dan heeft je lichaam eigenlijk een tekort aan stikstof. Stikstof zit in voeding met veel eiwitten: zoals vlees, vis, noten en bonen.

Trek in voeding rijk aan vet? Zoals frituur, gebak, koek, etc. Dan lijdt je wellicht aan een tekort in calcium. Melk(producten), kaas, peulvruchten, broccoli en bladgroenten leveren veel calcium.

Zoute trek? Dan heeft je lichaam eigenlijk behoefte aan:

  • Dit kun je veel vinden in vis of geitenmelk.
  • Dit kun je het beste halen uit noten en zaden en probeer de slechte koolhydraten, afkomstig uit witbrood, pasta en witte rijst, te vermijden.

Last van algemene eetbuien? Dan lijdt je lichaam waarschijnlijk een tekort aan tryptofaan of tyrosine. Je tryptofaan kun je aanvullen door meer kaas, lam, lever, rozijnen, zoete aardappel en spinazie te eten. Tyrosine zit vooral veel in sinaasappel, groene – en rode vruchten en groenten en vitamine C-rijke voedingsmiddelen.

eetbuien-wat-betekenen-ze-echt-en-hoe-ga-je-ermee-om-viteau-voel-je-goed-4

The cure

Bedenk dus goed waar je lichaam naar verlangt tijdens zo’n eetbui. Eet je uit verveling, gewoonte of emotie? Zoek dan afleiding en bedenk dat het gedachteloos eten geen oplossing is. Is dit niet het geval en heb je trek in een van de bovenstaande productgroepen? Stil je trek dan met de aangegeven producten, deze zijn vele malen beter voor je en zullen effectiever werken.

Fight your cravings

Heel leuk en aardig denk je misschien, maar zijn er nou geen gouden regels om deze ‘uitspattingen’ onder controle te houden? Jazeker zijn die er wel, het draait namelijk allemaal om de juiste balans:

  • Regelmaat: 

    Het begint al bij het ontbijt, want deze maaltijd is ècht nodig om je stofwisseling op gang te brengen. Wanneer je je ontbijtje regelmatig skipt zal je meer last hebben van eetbuien en leert je lichaam geen controle te houden over het verzadigingsgevoel in je maag. Ook is het belangrijk om op regelmatige tijden te eten. Wanneer je je lunch regelmatig uitstelt, weet je mind niet op welke moment het gewoon is om te lunchen. Eet dus op vaste tijden en maak voor jezelf een planning hoe laat je gaat eten.

  • Plan your meals:

    Maak voor jezelf een plan wat je de volgende dag wilt eten en maak het (voor zover dit kan) alvast klaar. Leer food preppen, sla handige meeneembakjes in en bedenk fijne receptjes om mee te nemen naar school of je werk. Zo kun je van tevoren bewust inkopen doen en wordt het automatisch makkelijker om gezond en regelmatig te blijven eten.

  • Controle: 

    Vaak is het moeilijk om te zeggen of je wel ècht trek hebt, of eet uit verveling, stress of emotie. De volgende keer als je naar de ongezonde snacks grijpt: neem dan eens een minuutje voor jezelf om te overdenken of je echt trek hebt. Je zult merken dat je vaak uit gewoonte aan het snacken bent in plaats van dat je zin hebt in een tussendoortje. Is dit wel het geval: begin dan met een gezonder alternatief.

  • Inkopen doen:

    Gezond eten begint al met de juiste inkopen doen. Wanneer je alleen maar chips en chocola in huis hebt, is het natuurlijk moeilijk om daar vanaf te blijven. Koop kilo’s groenten en fruit in op de markt en probeer hier zoveel mogelijk in te variëren. Ziet er appel er niet zo aantrekkelijk uit als je trek hebt in iets zoets? Maak dan een tropische fruitsalade of probeer eens wat anders!

  • Maak gezonde keuzes:

    Zorg dat je altijd gezonde snacks bij je hebt. Zo ben je nooit afhankelijk van snoepautomaten, snackbars of andere verleidingen en heb je sowieso een gezondere keuze achter de hand. Maak zelf bijvoorbeeld repen van noten, fruit en zaden voor een verzadigd gevoel. Zelf zorg ik dat ik altijd fruit bij me heb, zodat ik daar makkelijk voor kan kiezen bij een zoete trek.

  • Balance is the key: 

    Wist je dat je lichaam dorst heel makkelijk kan verwarren met een hongergevoel? Zorg dus dat je gedurende de dag goed gehydrateerd blijft en genoeg drinkt. De volgende keer als je een snack craving hebt, drink dan eerst een glas water leeg en bedenk of je echt nog trek hebt. Je zult zien dat je trek vaak weer verdwijnt na het drinken. Zorg er ook voor dat je genoeg  Dit klinkt logisch, maar een goede balans van voedingsstoffen is the key tot het in controle houden van eetbuien. Zorg ervoor dat je op een dag genoeg eiwitten, vezels en (ja ook) vetten binnenkrijgt. De juiste combinatie van deze voedingsstoffen houdt je verzadigingsgevoel onder controle.

  • Schrijf het op: 

    Ook kan het opschrijven van je voedingsinname zorgen voor een hele nieuwe insteek. Het opschrijven van wat je allemaal eet kan confronterend werken, wat soms best goed is. Je bent je meer bewust van wat je allemaal in je mond stopt en ook op wèlke momenten. Zo kom je er snel genoeg achter wanneer je een zwak moment hebt en de meeste moeite hebt met het on track 

  • Zoek afleiding:

    Maak een wandeling, ga lekker sporten of neem een bad. Wanneer je eetbui puur op verveling of emotie is gebaseerd, zal je merken dat deze na het zoeken van afleiding vaak al is verdwenen.

eetbuien-wat-betekenen-ze-echt-en-hoe-ga-je-ermee-om-viteau-voel-je-goed

Don’t stress

Tot slot misschien nog wel het meest belangrijk: vergeet niet te genieten. Wanneer jij jezelf beperkingen oplegt wat je wel en niet mag eten, wordt de drang van ‘helemaal losgaan’ natuurlijk nog veel groter. Dus geniet met volle tuigen en zonder schuldgevoel van dat heerlijke kerstdiner, om de volgende dag weer fris en fruitig je healthy lifestyle weer op te kunnen pakken.

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.