Mijn favoriete gezonde tussendoortjes - Viteau voel je goed 2

‘Je moet je lichaam zien als een auto, die heeft ook brandstof nodig om vooruit te komen’, zei een vriendin laatst. Oftewel: ook als je probeert om wat af te vallen moet je wel blijven eten. Anders gaat je lichaam in de spaarstand en houdt je lichaam juist zoveel mogelijk stoffen vast. Dat je drie hoofdmaaltijden per dag nodig hebt moge duidelijk zijn. Maar hoe zit het met tussendoortjes? In principe kan een lichaam zonder tussendoortjes. Maar je geest heeft nou eenmaal soms iets lekkers tussendoor nodig. Als je daaraan toe wilt geven kun je maar beter kiezen voor gezonde tussendoortjes. Ik laat je mijn favorieten zien!

Tussendoortje voor ’s ochtends

Heb jij dat ook? Je hebt je ontbijt achter de kiezen en een uur later heb je alweer zin in iets lekkers? Ik kies er dan vaak voor om vers fruit te eten. Een appel, stukjes meloen of banaan, altijd goed voor de lekkere trek. Om te voorkomen dat ik daarna weer snel zin in iets lekkers krijg drink ik daarna vaak een flink glas water. Op die manier houd ik het daarna met gemak uit tot de lunch. Wanneer ik geen fruit in huis heb kies ik er ’s ochtends ook vaak voor om een kommetje magere yoghurt te eten.

 

Gezonde tussendoortjes voor bij de thee

Je kunt hier lezen dat ik een groot theeliefhebber ben. Koffie drink ik dan ook helemaal niet. ’s Middags drink ik altijd meerdere glazen thee. Rond een uur of vier krijg ik vaak zin in iets lekkers voor bij de thee. Eerlijk is eerlijk: ik eet ook wel eens koekjes op zo’n moment. Wanneer ik echter ga voor een gezond tussendoortje dan kies ik vaak voor een volkorencracker met een plakje 30+kaas. Daarmee houd ik het prima uit tot het diner.

Tussendoortjes voor ’s avonds

’s Avonds is voor mij hét moment dat ik vaak zondig. Ik kies dan vaak voor ongezonde tussendoortjes. Iedereen heeft zo z’n momenten van zwakte, is het niet? Als ik ’s avonds dan toch iets verantwoords wil snacken dan ga ik voor noten. Natuurlijk ga ik niet voor de geroosterde nootjes met barbecuesmaak, maar voor ongezouten onbewerkte noten. Een handjevol pinda’s of cashewnoten zijn daarbij mijn favoriet. Andere gezonde noten zijn amandelen, walnoten en hazelnoten.

Mijn favoriete gezonde tussendoortjes - Viteau voel je goed

Tips voor het eten van tussendoortjes

Belangrijk bij het eten van tussendoortjes is dat je beperkte hoeveelheden neemt. Een handjevol noten is echt genoeg, net als dat je aan één cracker met kaas genoeg hebt. Als je jezelf aanwent om meer te eten, dan ga je op een gegeven moment denken dat je die hoeveelheid nodig hebt. Ook is het belangrijk om het goede tijdstip te kiezen voor je tussendoortje. Zorg ervoor dat je kiest voor een tijdstip dat in het midden ligt van beide hoofdmaaltijden, dan weet je zeker dat je ook voor je hoofdmaaltijd trek hebt en genoeg eet tijdens deze maaltijd.

Op welke momenten eet jij graag tussendoortjes? En wat voor gezonde tussendoortjes zijn jouw favoriet?

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.